
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku odpowiadając na zapytanie Pana z dnia 17.06.2004r.( data złożenia 17.06.2004r.) uzupełnione w piśmie złożonym w dniu 19.07.2004r. udziela pisemnej informacji w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego prawa odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do napędu samochodu zarejestrowanego jako samochód uniwersalno-ciężarowy, lecz nie posiadający świadectwa homologacji.
Zgodnie z art. 88 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust 3 i 5 cyt. ustawy. Z przepisów art. 86 ust. 5 wynika że pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe. W art 86 ust 3 określono wzór w/g którego oblicza się ładowność pojazdu.tj Dł = 357kg + n x 68kg. Z treści złożonego przez Pana pisma wynika, że posiada Pan na stanie samochód VW Transporter z roku 1993 o ładowności 805 kg, z 2 miejscami siedzącymi, zarejestrowany jako samochód uniwersalno-ciężarowy, lecz nie posiadający świadectwa homologacji.
Z przepisów o podatku VAT cyt. wyżej nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub brak odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem. Uregulowanie to nie dotyczy więc samochodów będących bezspornie samochodami ciężarowymi, które jako samochody nowe posiadały homologację na taki typ pojazdu. Pierwsze świadectwa homologacji typu zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984r. Świadectwa te przechowywane są w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot ( producenta, importera) dla którego zostało wydane.
