
Temat interpretacji
Czy Wnioskodawcy posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w związku z realizacją projektu . w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska środki na lata 2007-2013, Priorytet V Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych, Działanie 5.1.3 Budowa lub modernizacja małej infrastruktury służącej zabezpieczeniu obszarów chronionych przed nadmierną i niekontrolowaną presją turystów?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca planuje w latach 2013-2014 realizować projekt , w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska środki na lata 2007-2013, Priorytet V Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych, Działanie 5.1.3 Budowa lub modernizacja małej infrastruktury służącej zabezpieczeniu obszarów chronionych przed nadmierną i niekontrolowaną presja turystów. Realizacja projektu ma za zadanie modernizację infrastruktury turystycznej na obszarze (), mającej na celu kanalizację ruchu turystycznego. Przedsięwzięcie będzie realizowane również na obszarze (), który zlokalizowany jest w jej granicach. Przyczyni się to do podniesienia bezpieczeństwa i komfortu zwiedzania, a jednocześnie uchroni wrażliwe tereny bagienne przed nadmierną penetracją. Prace prowadzone będą na obszarach najczęściej odwiedzanych przez turystów. W ramach realizowanego projektu przewidziano modernizację następujących elementów infrastruktury:
- ścieżki przyrodniczej : wykonana zostanie wymiana uszkodzonych elementów drewnianych, utwardzenie dróg dojściowych, wymiane tablic informacyjnych, oznakowanie;
- pola biwakowego () budowa wiaty turystyczno-edukacyjnej z paleniskiem, budynku socjalno-gospodarczego, utwardzenie dojazdu na pole i parking;
- wież widokowych;
- ścieżki przyrodniczej poprzez: zakupienie elementów ogródka dydaktycznego oraz elementów małej infrastruktury.
Od dnia 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca na mocy ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 224, poz. 1337 ze zm.) stał się państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2009.157.1240 ze zm.). Od 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych dotowaną w części z budżetu państwa. Działalność Wnioskodawcy związana z turystyką jest opodatkowana podatkiem VAT. Czynności opodatkowane polegają na sprzedaży biletów i kart wstępu, udostępnianiu rzeki do wędkowania, prowadzeniu zajęć edukacyjnych oraz sprzedaży usług przewodnictwa turystycznego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w związku z realizacją projektu . w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska środki na lata 2007-2013, Priorytet V Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych, Działanie 5.1.3 Budowa lub modernizacja małej infrastruktury służącej zabezpieczeniu obszarów chronionych przed nadmierną i niekontrolowaną presją turystów...
Zdaniem Wnioskodawcy posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku lub prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy zakupie towarów i usług dotyczących projektu . w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska środki na lata 2007-2013, Priorytet V Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych, Działanie 5.1.3 Budowa lub modernizacja małej infrastruktury służącej zabezpieczeniu obszarów chronionych przed nadmierną i niekontrolowaną presja turystów.
Uzasadnianie.
W związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, co w korespondencji z art. 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż czynności Wnioskodawcy polegające na sprzedaży biletów i kart wstępu do parku, odpłatnym udostępnianiu rzeki do wędkowania, odpłatnym prowadzeniu zajęć edukacyjnych oraz sprzedaży usług przewodnictwa turystycznego są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, wobec treści art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 wspomnianego artykułu, bez względu na rezultat takiej działalności. Wnioskodawca, w związku z faktem, iż w dniu 1 stycznia 2012 r. na mocy zmian wprowadzonych w ustawie o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw stał się państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 ust. 14 o finansach publicznych. - stał się podatnikiem podatku od towarów i usług. Przy ustaleniu, iż Wnioskodawca jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a usługi świadczone odpłatnie oraz odpłatna dostawa towarów przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należy wskazać iż na mocy art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim wspomniane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaż biletów i kart wstępu do parku, odpłatne udostępnianie rzeki do wędkowania, odpłatne prowadzenie zajęć edukacyjnych oraz sprzedaż usług przewodnictwa turystycznego), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę nie ma zastosowania art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zarejestrowany jako podatnik VAT czynny planuje w latach 2013-2014 realizować projekt ., w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska środki na lata 2007-2013, Priorytet V Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych, Działanie 5.1.3 Budowa lub modernizacja małej infrastruktury służącej zabezpieczeniu obszarów chronionych przed nadmierną i niekontrolowaną presją turystów. Jak wynika z wniosku planowana inwestycja będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę.
Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż o ile wynikające z faktur poniesione wydatki inwestycyjne będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawcy jako zarejestrowanemu podatnikowi VAT będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przy założeniu, że nie zajdą ograniczenia przewidziane w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, Wnioskodawca będzie mógł ubiegać się o zwrot tej różnicy kwoty podatku, na zasadach określonych w art. 87 ust. 2-6 ustawy w momencie dokonania tych czynności .
Zaznacza się również, iż zasadność zwrotu nadwyżki podatku należnego nad naliczonym nie może być przedmiotem oceny tutejszego organu, bowiem taka ocena może być przeprowadzona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy pierwszej instancji.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
