Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP2/443-486/08-2/EN

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.08.2008, sygn. ILPP2/443-486/08-2/EN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2008 r. (data wpływu 27 maj 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpień 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku towarów i usług w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpień 2008 r.) o brakującą klasyfikację PKWiU.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca uzyskuje mąkę z przemiału poprzez odsiewanie jej od otrąb pszennych. Mąka przeznaczona jest do produkcji pasz i mieszanek paszowych dla zwierząt gospodarskich i domowych oraz do dalszego przetwórstwa w innych gałęziach przemysłu paszowego. Mąka nie jest przeznaczona na cele konsumpcyjne dla ludzi. Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku przedstawił klasyfikację statystyczną przedmiotowej mąki zaliczonej do grupowania PKWiU 15.61.50-50.10 Otręby paszowe pszenne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, mąka pszenna paszowa jest opodatkowana 3% stawką VAT. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie materiałów paszowych wprowadzanych do obrotu w załączniku nr 1 (materiały paszowe oraz nazwy, pod którymi te materiały mogą być wprowadzane do obrotu) jest produkt o nazwie mąka paszowa produkt uboczny przy produkcji mąki. Produkt Wnioskodawcy kwalifikuje się jako produkt paszowy wymieniony wyżej. Mąka ta nadaje się tylko na cele paszowe. Mąka pszenna jest odsiewana od otrąb pszennych i jest pozostałością przemiału pszenicy, więc zgodnie z PKWiU 15.61.50-50.00 (otręby, śruta i inne pozostałości odsiewu, przemiału lub innej obróbki pszenicy) jest opodatkowana 3% stawką VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ww. ustawy.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444) w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienionej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W ww. załączniku do ustawy, prawodawca zawarł wykaz towarów, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 3%. Pod pozycją 41 tego załącznika wymieniono towary sklasyfikowane pod numerem PKWiU 15.61.50-50.10 Otręby paszowe pszenne.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz wskazany przez Wnioskodawcę dla wytwarzanego towaru Mąka pszenna paszowa symbol PKWiU 15.61.50-50.10, tut. Organ stwierdza, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. dostawa przedmiotowego towaru podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 3%.


Podkreślić należy, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

W związku z powyższym tut. Organ podatkowy w wydanej interpretacji odniósł się do klasyfikacji statystycznej towaru podanej przez Wnioskodawcę we wniosku.

Należy również wskazać, że w § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) zostało zawarte zastrzeżenie, iż do dnia 31 grudnia 2008 r. dla celów podatku od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). zatem wydana interpretacja indywidualna dotyczy klasyfikacji PKWiU obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług podanej przez Zainteresowanego w uzupełnieniu do wniosku z dnia 5 sierpnia 2008 r., a nie błędnie przywołanej klasyfikacji PKWiU we własnym stanowisku Wnioskodawcy zawartym we wniosku z dnia 27 maja 2008 r.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu