
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu 21 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania pobieranych przez spółdzielnię opłat na pokrycie kosztów utrzymania lokalu, nieruchomości
wspólnej, kosztów utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz na pokrycie kosztów działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej prowadzonej przez Spółdzielnię Mieszkaniową - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania pobieranych przez spółdzielnię opłat na pokrycie kosztów utrzymania lokalu, nieruchomości wspólnej, kosztów utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz na pokrycie kosztów działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej prowadzonej przez Spółdzielnie Mieszkaniową.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:
Art. 26 ust. 1 znowelizowanej z dniem 31 lipca 2007 r. ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych wprowadził obowiązek stosowania przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, po wyodrębnieniu własności ostatniego lokalu w obrębie danej nieruchomości, niezależnie od pozostawania przez właścicieli lokali członkami spółdzielni mieszkaniowej. Tym samym, zgodnie z art. 6 ustawy o własności lokali ogół właścicieli lokali w danej nieruchomości tworzy wspólnotę.Zgodnie z wymogiem art. 26 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - wobec wyodrębnienia wszystkich lokali - zebranie właścicieli w dniu 13 grudnia 2007 r. powołało w jednym z budynków wspólnotę mieszkaniową, przy czym jednocześnie, na dzień dzisiejszy, wszyscy ci właściciele lokali są nadal członkami spółdzielni, a spółdzielnia nadal pełni zarząd nieruchomością wspólną. Nieruchomość obejmuje 24 lokale mieszkalne.
Ponadto, zapis art. 26 ust. 2 ww. znowelizowanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, nałożył na właścicieli lokali w takiej wspólnocie obowiązek uczestniczenia w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Wobec wyodrębnienia własności wszystkich lokali w budynku na rzecz członków Spółdzielni zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w związku z art. 6 ww. ustawy o własności lokali, ogół właścicieli, niezależnie od ich członkostwa w Spółdzielni tworzy wspólnotę mieszkaniową. Tym samym nieruchomość obejmująca budynek wielorodzinny oraz działkę gruntu nie stanowi mienia Spółdzielni. Spółdzielnia na podstawie art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zarządza nieruchomością. Zebranie właścicieli lokali nie zmieniło sposobu zarządu, jak również żaden z właścicieli nie zrezygnował z członkostwa w Spółdzielni.
Właściciele lokali (wszyscy są członkami
Spółdzielni) zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali, w związku z art. 26 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, uiszczają do Spółdzielni zaliczki na pokrycie kosztów eksploatacji lokali, kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz innych kosztów i opłat wynikających z członkostwa w Spółdzielni.
Zgodnie z art. 14 ustawy o własności lokali na koszty zarządu nieruchomością wspólna składają się w szczególności:
- wydatki na remonty,
- wydatki na bieżącą konserwację,
- opłaty za dostawę energii elektrycznej i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej,
- ubezpieczenia,
- wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
- wynagrodzenie zarządcy.
W zakresie wydatków na remonty właściciele uiszczają zaliczki miesięczne na wyodrębniony fundusz remontowy w wysokości ustalonej uchwałą podjętą na zebraniu właścicieli lokali, z którego pokrywane są ponoszone wydatki.Bieżąca konserwacja, odśnieżanie, przeglądy prowadzone są m.in. przez pracowników Spółdzielni, a ich koszt naliczany jest na takich samych zasadach i w takiej samej wysokości jak dla budynków Spółdzielni zamieszkałych przez jej członków. Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 2 ustawy o Spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnych przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Statut Wnioskodawcy zawiera stosowne uregulowania w tym zakresie (§ 85 ust. 4 i 5, § 86, § 87 i § 88)
Wynagrodzenie zarządcy (Spółdzielni) ustalono na takich samych zasadach i wysokości jak koszty naliczane dla budynków Spółdzielni zamieszkałych przez jej członków w związku z ww. art. 4 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz § 85 ust. 5, § 87 i § 88 Statutu Spółdzielni, w tym obejmuje koszty utrzymania
nieruchomości Spółdzielni (w zakresie lokali i budynków służących działalności administracyjnej) oraz koszty ogólne Zarządu Spółdzielni.
Poza kosztami zarządu nieruchomością wspólną, właściciele lokali w tym budynku:
- zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz § 85 ust. 6 i § 88 ust. 3 pkt 4 Statutu Spółdzielni, jako członkowie Spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez Spółdzielnię, uiszczając w tym zakresie stosowne opłaty.
- zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych właściciele lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub budynku, przy czym
wobec faktu, iż wszyscy właściciele są członkami Spółdzielni, uczestniczą oni w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem także innych niż wymienione w ww. art. 26 ust. 2 nieruchomości Spółdzielni zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz § 88 ust. 3 pkt 4 Statutu Spółdzielni.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czynności określone w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, są zwolnione od podatku od towarów i usług, jednak literalny zapis art. 26 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, wskazuje wyłączenie w takim przypadku stosowania przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a tym samym ww. zwolnienia z podatku od towarów i usług, co jest nieracjonalne i wręcz czasem niemożliwe.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy jednoczesne członkostwo tych właścicieli lokali tzn. w utworzonej wspólnocie mieszkaniowej, jak i w spółdzielni oraz dodatkowo sprawowanie zarządu nieruchomością wspólną przez spółdzielnię mieszkaniową - rodzi trudności interpretacyjne w zakresie podlegania bądź nie, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czynności wykonywanych przez spółdzielnię na rzecz tych właścicieli.
W opisywanym przypadku, nadal obowiązuje zwolnienie z podatku od towarów i usług, wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, całości lub części czynności, za które opłaty są pobierane przez spółdzielnie mieszkaniową - pod warunkiem, że wspólnota powstaje z dotychczasowej nieruchomości spółdzielni mieszkaniowej - na mocy art. 241 lub art. 26 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i dodatkowo:
- co najmniej jeden z właścicieli lokali w tej wspólnocie jest nadal członkiem tej spółdzielni mieszkaniowej, lub
- spółdzielnia mieszkaniowa nadal pełni zarząd nieruchomością wspólną, lub
- zachodzą przesłanki określone w art. 26 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
W innym przypadku, nowelizacja art. 26 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stałaby w sprzeczności m. in. z art. 32 Konstytucji RP, gdyż utworzenie z mocy prawa wspólnot w przypadkach gdy wszystkie lokale w danej nieruchomości zostały wyodrębnione na własność, bez uwzględnienia woli właścicieli lokali i członków spółdzielni, stawiałoby ich w niekorzystnej sytuacji w stosunku do innych członków spółdzielni, którzy wnosiliby niższe opłaty (bez VAT) za te same czynności świadczone przez spółdzielnię mieszkaniową. Intencją ustawodawcy było nadanie właścicielom i członkom spółdzielni większych uprawnień kontrolnych nad spółdzielnią oraz możliwości decydowania samemu o swojej nieruchomości, a nie zwiększenie obciążeń podatkowych i zróżnicowanie poszczególnych członków spółdzielni w zależności od ilości wyodrębnionych lokali w danej nieruchomości.
W przypadku członka wspólnoty, który jest jednocześnie członkiem spółdzielni mieszkaniowej, nie jest możliwe całkowite wyłączenie stosowania przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Podobnie dotyczyłoby to właściciela lokalu nie będącego członkiem spółdzielni, w przypadku, gdy w danej wspólnocie choćby jeden z właścicieli pozostawał nadal członkiem spółdzielni mieszkaniowej.
Rozpatrzeć dodatkowo należy trzy szczegółowe przypadki, tzn.
- gdy spółdzielnia nadal pełni zarząd nieruchomością wspólną, a przynajmniej jeden z właścicieli jest członkiem spółdzielni;
- gdy spółdzielnia nadal pełni zarząd nieruchomością wspólną, a żaden z właścicieli nie jest już członkiem spółdzielni;
- gdy spółdzielnia nie pełni zarządu nieruchomością wspólną.
W pierwszym przypadku, zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie opłaty wnoszone przez właścicieli lokali do spółdzielni, a wynikające z art. 4 ust. 2, ust. 4 i ust. 5 podlegają zwolnieniu z VAT.Dotyczyłoby to zarówno kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, nieruchomości wspólnej, mienia spółdzielni oraz kosztów działalności oświatowej, kulturalnej, społecznej prowadzonej przez spółdzielnię. Nie można tu wydzielić i opodatkować wynagrodzenia zarządcy nieruchomości wspólnej, gdyż wszyscy członkowie spółdzielni mieszkaniowej ponoszą równo te koszty w przeliczeniu na 1m2 powierzchni użytkowej lokalu lub udział w nieruchomości wspólnej, zgodnie z postanowieniami statutu. Spółdzielnia nie ma podstaw prawnych do zróżnicowania tych opłat dla członków, a właściciele lokali nie będący członkami spółdzielni - zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - wnoszą te opłaty na takich samych zasadach jak członkowie spółdzielni. Ustalenie zatem wynagrodzenia zarządcy nieruchomości wspólnej (czyli spółdzielni) i jego opodatkowanie podatkiem VAT doprowadziłoby do nierówności traktowania członków spółdzielni, gdyż w tak powstałej wspólnocie opłaty obciążające właścicieli byłyby wyższe o podatek VAT, a ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych takiego przypadku nie dopuszcza. Podobnie w przypadku prowadzenia konserwacji, przeglądów itp. siłami własnymi spółdzielni.
Co innego, gdy spółdzielnia mieszkaniowa pełni zarząd nieruchomością wspólną na zlecenie wspólnoty, która nie powstała z nieruchomości tej spółdzielni. Wtedy bowiem sprawa jest ewidentna i wynagrodzenie spółdzielni za te czynności jest zwykłym świadczeniem usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.Pomijamy tutaj całkowicie kwestie rozliczeń z dostawcami usług itp., z którymi wspólnota zawiera odrębne umowy.
W drugim przypadku, zarząd nieruchomością wspólną pełniony przez spółdzielnię należy traktować jako usługę na zlecenie wspólnoty i podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT. Przy czym, jeśli zachodzą przesłanki określone w art. 26 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i uiszczanie opłat za eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania, odbywa się na takich samych zasadach, jak dla członków spółdzielni, to są one wnoszone zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i podlegają zwolnieniu z VAT. W innym przypadku podlegać będą opodatkowaniu.
W trzecim przypadku, podobnie jak w drugim, jeśli zachodzą przesłanki określone w art. 26 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i uiszczanie opłat za eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, odbywa się na takich samych zasadach, jak dla członków spółdzielni, to zdaniem wnioskodawcy, są one wnoszone zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i podlegają zwolnieniu z VAT. W innym przypadku podlegać będą opodatkowaniu. Dodatkowo, zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o
spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni będący członkami takiej wspólnoty nie zarządzanej przez spółdzielnię, są zobowiązani do uczestniczenia w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową, kulturalną prowadzona przez spółdzielnię i opłaty z tego tytułu podlegają zwolnieniu z VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisami art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W świetle powyższego czynności wykonywane przez spółdzielnie mieszkaniowe, za które pobierane są opłaty, zgodnie z przepisami art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych uznać należy za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. W myśl § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177 i Nr 63, poz. 591).
W myśl art. 26 ust. 1 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych jeżeli w określonym budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości została wyodrębniona własność wszystkich lokali, po wyodrębnieniu własności ostatniego lokalu stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, niezależnie od pozostawania przez właścicieli członkami spółdzielni. Natomiast w myśl ust. 2 tego przepisu właściciele lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu.Z cyt. wyżej przepisów wynika, że w sytuacji, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, gdy wszystkie lokale w danej nieruchomości zostały wyodrębnione, do praw i obowiązków właścicieli oraz zasad zarządzania nieruchomością wspólną znajdą wprost zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali i jednocześnie ustaje reżim zarządu i administrowania wynikający z ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zm.), ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwaną. Przepis ten nie daje wspólnocie przymiotu osoby prawnej, lecz przymiot jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.Jednostka powstała w oparciu o powyższy przepis art. 6 ustawy, posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją) właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z ustawy. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej wspólnota odpowiada bez ograniczenia, a każdy właściciel lokalu w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości.W celu reprezentacji interesów wspólnoty, zobowiązana jest ona w trybie przepisów ustawy o własności lokali ustanowić zarząd, który może być sprawowany bezpośrednio przez członków wspólnoty lub pośrednio przez podmiot z zewnątrz.
Ponadto na gruncie ustawy o własności lokali należy rozróżnić pojęcia zarządu i zarządcy. O zarządzie mówimy w przypadku, gdy mamy na myśli organ wspólnoty (art. 20 ustawy), a o zarządcy w przypadku gdy zarządzanie (administrowanie) nieruchomością wspólną zostało powierzone osobie fizycznej lub prawnej na zasadzie umowy zlecenia (art. 18 ust. 1 ustawy). Przy czym zauważyć należy, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie ma znaczenia fakt, że Spółdzielnia pozostaje zarządcą budynku. Mając na uwadze powyższe należy jednoznacznie stwierdzić, że wspólnota mieszkaniowa stanowi wspólnotę interesów właścicieli lokali, zorganizowanych w formie i na zasadach określonych w powołanej wyżej ustawie o własności lokali.W celu należytego utrzymania lokali, ich właściciele zobowiązani są do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością. Koszty te można podzielić na koszty zarządu częściami wspólnymi nieruchomości i koszty związane z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali. Z powyższych tytułów na rzecz wspólnoty właściciele zobowiązani są do uiszczania zaliczek w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych.
Przyjęty sposób rozliczania kosztów zarządu nieruchomością nie daje podstaw do postawienia tezy, że zaliczki (kwoty) wpłacane przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali, stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, będący kwotą należną obejmującą całość świadczenia należnego od nabywcy. Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - wspólnoty mieszkaniowej - przez jej członków. Wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują sprzedaży, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów. i usług, na rzecz samych siebie (również jeżeli dotyczy to wyodrębnionych lokali a nie części wspólnej), poprzez zapłatę zaliczek (kwot) z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem własnych lokali, np. z tytułu opłat za ciepłą wodę lub ogrzewanie. Stroną umowy o dostawę ciepłej wody i ogrzewania, co do zasady jest wspólnota mieszkaniowa, reprezentowana przez zarząd. Tym samym wewnętrzne rozliczenia między wspólnotą a jej członkami nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie mają do nich zastosowania zwolnienia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., również w sytuacji gdy zarządcą nieruchomości jest Spółdzielnia Mieszkaniowa.
Zauważyć równocześnie należy, iż cytowany wyżej przepis art. 26 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przesądza również o obowiązkach właścicieli lokali dotyczących mienia spółdzielni, w budynku, w którym została wyodrębniona własność wszystkich lokali tworzących wspólnotę mieszkaniową - stanowiąc, iż obowiązani są oni uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonym budynku.Obowiązek pokrywania kosztów eksploatacji, o którym mowa w art. 26 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie podlega regulacjom ustawy o własności lokali, zatem do ww. opłat za eksploatację mienia Spółdzielni Mieszkaniowej będą miały zastosowanie przepisy art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Tym samym czynności wykonywane przez Spółdzielnię Mieszkaniową za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych są zwolnione od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w § 8 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w budynku wyodrębniono własność wszystkich lokali. Przy czym właściciele lokali są równocześnie członkami Spółdzielni Mieszkaniowej. Zarząd nieruchomością wspólną sprawuje Spółdzielnia Mieszkaniowa ponieważ zebranie właścicieli lokali nie zmieniło zarządu.W świetle przedstawionego wyżej stanu prawnego stwierdzić należy, iż uiszczane opłaty na poczet kosztów zarządu częściami wspólnymi nieruchomości i kosztów związanych z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali do których ma zastosowanie ww. ustawa o własności lokali, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast opłaty pobierane przez Spółdzielnię Mieszkaniową od właścicieli lokali, będących równocześnie członkami spółdzielni, za czynności, o których mowa w art. 4 ust. 2 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią obrót zwolniony z podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
