
Temat interpretacji
prawo do odliczenia w związku z realizacją operacji Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27.01.2011 r. (data wpływu 31.01.2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 14.03.2011 r. (data wpływu 16.03.2011 r.) na wezwanie z dnia 28.02.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14.03.2011 r. (data wpływu 18.03.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-147/11-2/LK, z dnia 28.02.2011 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca Lokalna Grupa Działania (LGD) jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej. Środki na prowadzenie swojej działalności statutowej pozyskuje dzięki realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW) Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. Środki finansowe pozyskane z dotacji Stowarzyszenie przeznacza na zakup towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT, a związanych z realizacją projektu, który nie podlega odliczeniu przez Wnioskodawcę. Zakupy towarów/usług są dokonywane na potrzeby Biura LGD (materiały biurowe, domena, serwer internetowy, aparat fotograficzny, najem powierzchni biurowych, opłaty telefoniczne, opłaty za obsługę programu księgowego itp.).Przygotowanie badań dotyczący obszaru działania Stowarzyszenia w zakresie opracowania strategii rozwoju przedsiębiorczości, prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych nt. LGD oraz wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju LSR (torby papierowe z logotypami, kalendarze biurowe miesięczne, informator turystyczno-krajoznawczy obszaru działania LGD, folder paprykowy ogród), szkolenia kadr związanych z realizacją projektu i wdrażaniem LSR, udział przedstawicieli LGD w lokalnych i ponadlokalnych imprezach promujących obszar działania Stowarzyszenia (imprezy gminne, powiatowe, wojewódzkie, Targi dotyczy usług transportu stoiska informacyjno-promocyjnego, zakwaterowanie przedstawicieli LGD, organizacja konferencji nt. rozwoju lokalnego wynajem sali konferencyjnej, catering, materiały informacyjne), przeprowadzenie konkursu na krótkie filmiki dotyczące LGD i obszaru na którym działa Stowarzyszenie (plakaty, zakup nagród dla laureatów konkursu i upominków dla pozostałych uczestników), organizacja szkoleń dla potencjalnych Wnioskodawców działań Osi 4 PROW 2007-2013 (zakup materiałów szkoleniowych zapewnienie poczęstunku uczestnikom szkoleń, wynagrodzenie prowadzących).
Stowarzyszenie bezpłatnie świadczy usługi na rzecz lokalnej społeczności, udzielając pomocy przy przygotowaniu wniosków w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013. Mieszkańcy bezpłatnie mogą uczestniczyć w organizowanych szkoleniach i warsztatach, podczas których otrzymują bezpłatnie materiały szkoleniowe, których koszt przygotowania pokrywany jest ze środków PROW 2007-2013. Szkolenia dotyczą przygotowania przez lokalną społeczność wiejską wniosków w ramach PROW oraz rozliczania przyznanej dotacji, produkcji i przetwórstwa produktu lokalnego papryki.
Dokonując zakupu towarów i usług w ramach projektu uiszczany jest wraz z wartością towaru/usług podatek VAT, który nie może być rozliczony przez Stowarzyszenie.
Podatek VAT ponoszony w związku z realizacją przez Stowarzyszenie działania: Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania nabywanie umiejętności i aktywizacja stanowi koszt kwalifikowany ww. działania finansowanego ze środków Unii Europejskiej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader PROW na lata 2007-2013.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Stowarzyszenie ma możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i prowadząc swoją działalność statutową / realizując projekt nie może odzyskać w żaden sposobów uiszczonego podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej. Stowarzyszenie otrzymało środki z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW) Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. Środki finansowe pozyskane z dotacji Stowarzyszenie przeznacza na zakup towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT, a związanych z realizacją projektu. Zakupy towarów/usług są dokonywane na potrzeby Biura LGD (materiały biurowe, domena, serwer internetowy, aparat fotograficzny, najem powierzchni biurowych, opłaty telefoniczne, opłaty za obsługę programu księgowego itp.), przygotowanie badań dotyczących obszaru działania Stowarzyszenia w zakresie opracowania strategii rozwoju przedsiębiorczości, prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych nt. LGD oraz wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju LSR. Ponadto przeprowadzenie konkursu na krótkie filmiki dotyczące LGD i obszaru na którym działa Stowarzyszenie (plakaty, zakup nagród dla laureatów konkursu i upominków dla pozostałych uczestników), organizacja szkoleń dla potencjalnych Wnioskodawców działań Osi 4 PROW 2007-2013 (zakup materiałów szkoleniowych zapewnienie poczęstunku uczestnikom szkoleń, wynagrodzenie prowadzących.) Stowarzyszenie bezpłatnie świadczy usługi na rzecz lokalnej społeczności, udzielając pomocy przy przygotowaniu wniosków w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary nabywane w ramach realizacji przedmiotowych działań nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanych działań.
W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2001 r. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia
Reasumując Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach realizowanego Działania Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.
Ponadto należy zaznaczyć, iż Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
