
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem samochodu ratowniczo-gaśniczego. Zakup samochodu stanowi zadanie określone w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy i Miasta B., przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2009 r. (data wpływu 3 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu nowego, średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego z podstawowymi elementami wyposażenia ratownictwa chemicznego dla potrzeb OSP G. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu nowego, średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego z podstawowymi elementami wyposażenia ratownictwa chemicznego dla potrzeb OSP G. W dniu 9 listopada 2009 r. wniosek uzupełniono o informacje w zakresie Wnioskodawcy oraz doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina i Miasto B. wystąpi z wnioskiem o przyznanie pomocy finansowej na zakup nowego, średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego z podstawowymi elementami wyposażenia ratownictwa chemicznego na podwoziu z napędem 4x4 dla potrzeb Ochotniczej Straży Pożarnej w G. Dofinansowanie nastąpi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 2013, Oś Priorytetowa II, Działanie II.5. OSP G. nie jest podatnikiem podatku VAT.
Dnia 9 listopada 2009 r. Zainteresowany uzupełnił opisane zdarzenie przyszłe wyjaśniając, iż Wnioskodawcą w niniejszej sprawie jest Gmina i Miasto B. Wskazano ponadto, że zakupiony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 samochód ratowniczo-gaśniczego z podstawowymi elementami wyposażenia ratownictwa chemicznego, będzie służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Właścicielem przedmiotowego samochodu będzie Gmina i Miasto B., a nabyty samochód gaśniczo-ratowniczy będzie nieodpłatnie przekazany do użytkowania Ochotniczej Straży Pożarnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy prawidłowe jest stanowisko Gminy i Miasta B., że nie ma ona prawa odliczenia naliczonego podatku VAT w odniesieniu do zakupu nowego, średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego z podstawowymi elementami wyposażenia ratownictwa chemicznego, dla potrzeb OSP G....
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina i Miasto B. jest podatnikiem podatku VAT. Realizując przedmiotowy projekt stanowiący statutowe zadanie jakim jest ochrona przeciwpożarowa mieszkańców Gminy, nie ma możliwości odliczenia w całości lub w części tego podatku. Brak takiej możliwości wynika z faktu, że realizacja tego zadania będzie związana z czynnościami, które zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwolnione są od podatku jako czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego.
Realizowane zadanie będzie spełniało przesłanki ww. przepisu.
Jak argumentuje Wnioskodawca, podstawę odliczenia podatku VAT stanowi art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Stanowi on, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych w zakresie przedmiotowego zadania. Ta druga przesłanka z art. 86 ust. 1 nie zachodzi, ponieważ działalność w zakresie ochrony przeciwpożarowej w Gminie B. jest nieopodatkowana podatkiem VAT, to z kolei prowadzi do stanowiska, że Gmina i Miasto B. nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od zakupionego średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ww. ustawy).
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 cyt. ustawy).
Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wystąpi z wnioskiem o przyznanie pomocy finansowej na zakup nowego, średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego z podstawowymi elementami wyposażenia ratownictwa chemicznego dla potrzeb Ochotniczej Straży Pożarnej w G. Dofinansowanie nastąpi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zakupiony samochód ratowniczo-gaśniczy będzie służyć Wnioskodawcy do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Jak Zainteresowany wyjaśnił działalność Gminy w zakresie ochrony przeciwpożarowej jest nieopodatkowana podatkiem VAT. Zadania wykonywane w takim zakresie stanowią zadania własne Gminy określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto, samochód będzie stanowić własność Gminy lecz zostanie nieodpłatnie przekazany do użytkowania Ochotniczej Straży Pożarnej w G.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.
Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:
Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie w użytkowanie samochodu ratowniczo-gaśniczego z podstawowymi elementami ratownictwa chemicznego dla potrzeb OSP w G., nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy nieodpłatne przekazanie samochodu do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 7 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym).
Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przedmiotowy zakup, bowiem nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Reasumując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT, z tytułu nabycia nowego, średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego z podstawowymi elementami wyposażenia ratownictwa chemicznego dla potrzeb OSP w G. Powyższe wynika z faktu, iż w przedmiotowej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. związek pomiędzy zakupionymi towarami (usługami), a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Ponadto, tut. Organ informuje, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku możliwości odliczenia podatku VAT uznano za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż wskazane przez Stronę.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
