W związku z tym, iż ustawodawca w regulacjach dotyczących podatku od towarów i usług nie odniósł się bezpośrednio do czynności związanych z organizacj... - Interpretacja - ILPP2/443-1001/08-2/SJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.01.2009, sygn. ILPP2/443-1001/08-2/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

W związku z tym, iż ustawodawca w regulacjach dotyczących podatku od towarów i usług nie odniósł się bezpośrednio do czynności związanych z organizacją i nadzorowaniem robót budowlano-montażowych należy uznać, iż jeżeli podjęte przez Zainteresowanego działania opisane w stanie faktycznym, nie są ściśle robotami budowlano-montażowymi związanymi z budynkiem mieszkalnym, to należy w tym zakresie zastosować stawkę podatku w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jako Generalny Wykonawca, realizuje budynek mieszkalny w ramach umowy o roboty budowlane z inwestorem Spółdzielnią Mieszkaniową. Przedmiotem umowy jest wykonanie robót budowlano-montażowych związanych z budową budynku mieszkalnego, zgodnie z projektem budowlanym stanowiącym załącznik do tej umowy. Roboty budowlano-montażowe są fakturowane z zastosowaniem stawki podatku VAT 7%, natomiast do czynności związanych z organizacją i nadzorowaniem prac na budowie, ma zastosowanie stawka 22%. Do czynności tych zalicza się m.in.: tymczasowe ogrodzenie i ochrona terenu budowy, ubezpieczenie i opłaty administracyjne za zajęcie terenów miejskich, zaplecze budowy, tj.: kontenery biurowe i sanitarne z przyłączami wodno-kanlizacyjnym, energetycznym i telefonicznym, obsługa geodezyjna i geologiczna oraz nadzór. Przy czym są to czynności, bez których żadna budowa w świetle przepisów prawa budowlanego, nie mogłaby się odbyć.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca słusznie obciąża inwestora, tj. Spółdzielnię Mieszkaniową wg stawki VAT 22% za czynności związane z organizacją i nadzorowaniem robót budowlano-montażowych związanych z budynkiem mieszkalnym, czy też powinien stosować stawkę 7%, tak jak do całości robót...

Zdaniem Wnioskodawcy, same czynności związane z organizacją i nadzorowaniem robót budowlano-montażowych związanych z budynkiem mieszkalnym, jakkolwiek te roboty nie mogłyby bez tych czynności się obyć, nie są ściśle robotami budowlano-montażowymi i w związku z tym do czynności tych ma zastosowanie stawka VAT 22%. Dlatego też przy fakturowaniu tych czynności, Zainteresowany stosuje podstawową stawkę podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ust. 1 ustawy).

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jaki i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy).

Na mocy art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej art. 41 ust. 12c ustawy.

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych;
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

   - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako Generalny Wykonawca realizuje budynek mieszkalny w ramach umowy o roboty budowlane z inwestorem. Przedmiotem zawartej umowy jest m.in.: wykonywanie czynności związanych z organizacją i nadzorowaniem prac na budowie polegających na: tymczasowym ogrodzeniu i ochronie terenu budowy, ubezpieczeniu i opłatach administracyjnych za zajęcie terenów miejskich, zapleczu budowy, tj.: kontenery biurowe i sanitarne z przyłączami wodno-kanalizacyjnym, energetycznym i telefonicznym, obsłudze geodezyjnej i geologicznej oraz nadzorze. Dodatkowo Zainteresowany wskazał, iż czynności te nie są ściśle robotami budowlano-montażowymi związanymi z budynkiem mieszkalnym.

W związku z tym, iż ustawodawca w regulacjach dotyczących podatku od towarów i usług nie odniósł się bezpośrednio do czynności związanych z organizacją i nadzorowaniem robót budowlano-montażowych należy uznać, iż jeżeli podjęte przez Zainteresowanego działania opisane w stanie faktycznym, nie są ściśle robotami budowlano-montażowymi związanymi z budynkiem mieszkalnym, to należy w tym zakresie zastosować stawkę podatku w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Tut. Organ pragnie zwrócić uwagę, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zatem, od dnia 1 grudnia 2008 r. w powyższym przypadku znajdzie zastosowanie § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia, będący odzwierciedleniem § 5 ust. 1a rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), obowiązuje do dnia 30 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu