
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W przedmiotowym wniosku podała Pani, że w ramach prowadzonej działalności świadczy Pani na rzecz spółki produkującej i emitującej programy telewizyjne (zwanej dalej Spółką) usługi reportersko - dziennikarskie w zakresie opracowania dzieła stanowiącego reportaże, felietony, sprawozdania i komentarze dziennikarskie, obejmujące m. in. opracowanie merytoryczne wszelkich potrzebnych materiałów i/lub prowadzenie na wizji audycji telewizyjnych, układ (tzn. wybór i zestawienie materiałów informacyjnych w ramach audycji telewizyjnych), opracowanie dostarczonych materiałów informacyjnych oraz decydowanie o ostatecznej treści i formie wizji i/lub fonii audycji telewizyjnych. W szczególności, w ramach powyższego zakresu czynności:
- przygotowuje Pani
opracowania obejmujące propozycje zakresu i propozycje dotyczące sposobu prowadzenia audycji telewizyjnej oraz przygotowuje dokumentację do tych audycji;
- samodzielnie przygotowuje Pani materiał filmowy (np. za pomocą ukrytej kamery) lub współpracuje z realizatorem obrazu i dźwięku i innymi osobami przy przygotowaniu materiału filmowego (przygotowanie zdobytych informacji w formie wywiadu, reportażu lub komentarza reporterskiego, itp.);
- samodzielnie edytuje Pani nagrany materiał filmowy w celu dostosowania go do wymogów Spółki lub czyni to we współpracy z realizatorami obrazu i dźwięku i innymi osobami;
- bada Pani tematykę, która ma być przedmiotem danego materiału reporterskiego, zdobywa, spisuje, weryfikuje i kompiluje informacje oraz opracowuje kwestie, które mogą być wykorzystane w trakcie programu oraz opracowuje propozycję sposobu prowadzenia programu;
- może Pani przygotowywać konspekty (tzn. dokumenty, na podstawie których przygotowywany jest reportaż,
zawierające wskazania na temat lokalizacji zdjęć, opisu akcji i proponowanych wątków rozmowy oraz układu realizacji materiału i zdjęć) do materiałów zewnętrznych i reportaży do powyższych audycji.
W większości przypadków użycza Pani swojego wizerunku (postaci, głosu) w ramach emitowanych przez Spółkę audycji telewizyjnych, np. przeprowadza Pani wywiad z innymi osobami, prezentuje zebrane informacje, komentuje /podsumowuje zebrane informacje.
Współpraca ze Spółką opiera się m.in. na następujących zasadach:
- Samodzielnie decyduje Pani o sposobie i miejscu wykonania opisanych wyżej czynności.
- Panią obciąża ryzyko, że Spółka może nie zaakceptować wykonania wymienionych wyżej czynności, jeżeli jej zdaniem nie będzie ono odpowiadało zamówieniu.
- W przypadku niezachowania przez Panią terminów wykonania powyższych czynności jest Pani obciążona ryzykiem konieczności zapłaty kary pieniężnej na rzecz Spółki, jak również Spółce przysługuje prawo
do odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania bez uiszczenia Pani jakiegokolwiek wynagrodzenia.
- W przypadku naruszenia przez Panią innych postanowień umowy (np. wykorzystania dla własnych celów poufnych informacji w ciągu 5 lat od zawarcia umowy) jest Pani obciążona ryzykiem zapłaty kary pieniężnej na rzecz Spółki.
- W przypadku naruszenia postanowień dotyczących współpracy przysługuje Pani prawo dochodzenia odszkodowania.
- W celu wykonywania przedmiotowych czynności ponosi Pani szereg kosztów, przy czym na podstawie umowy jedynie część tych wydatków, odrębnie zaakceptowana przez Spółkę, jest finansowana przez Spółkę.
- Ponosi Pani ryzyko wynikające z odpowiedzialności wobec osób trzecich, jeśli osoby te uznają, że poprzez wykonywanie przez Panią czynności zostały naruszone ich interesy (np. gdy Pani dzieło miałoby znamiona plagiatu). Umowa nie zawiera żadnych postanowień ograniczających Pani odpowiedzialność wobec osób trzecich ani przenoszących taką odpowiedzialność na
Spółkę.
Z treści wniosku wynika, iż w dniu 17.08.2005r., w odpowiedzi na swoje wystąpienie, otrzymała Pani opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którą wykonywane przez Panią usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne".
W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym zgłosiła Pani następujące pytania:
1. Czy wykonywane przez Panią usługi są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT?
2. W przypadku odpowiedzi negatywnej na pierwsze pytanie, czy jest Pani uprawniona do odliczania podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
We wniosku przedstawiła Pani własne stanowisko, zgodnie z którym prowadzona przez Panią działalność jest zwolniona od podatku VAT. Odnośnie pytania 2. wyjaśniła Pani, iż w przypadku gdy stanowisko w pierwszej kwestii jest nieprawidłowe, uważa Pani, że przysługuje Pani prawo dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego ze świadczeniem opisanych we wniosku usług.
Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie pierwszej z zawartych we wniosku kwestii (drugi problem został rozpatrzony odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak wynika z art. 8 ust. 3 w/w ustawy usługi będące przedmiotem opodatkowania identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a konstrukcja wielu przepisów ustawy wskazuje, iż wszelkie preferencje w stawce podatku uzależnione są od zaklasyfikowania danego towaru/usługi do właściwego grupowania PKWiU.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, zwalnia się od podatku usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi
związane z rekreacją i sportem, oznaczone symbolem PKWiU ex 92 (gdzie "ex" oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.) z wyłączeniem:
1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług
związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
6) działalności agencji informacyjnych,
7) usług wydawniczych,
8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
W praktyce poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy wszystkich usług objętych grupowaniem PKWiU 92 "Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem", z wyjątkiem usług enumeratywnie wymienionych w tym przepisie. Zaznaczyć należy, że dla celów podatkowych w dalszym ciągu obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Z treści wniosku wynika, że wykonywane przez Panią w ramach działalności gospodarczej usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne". Zgodnie z poz. 11 pkt 6 cytowanego Załącznika nr 4 do ustawy usługi te zostały wyłączone z preferencji podatkowej, polegającej na stosowaniu zwolnienia od podatku.
Wątpliwości Pani budzi nieco odmienne sformułowanie nazwy grupowania. Według PKWiU są to "Usługi świadczone przez agencje informacyjne", a w załączniku do ustawy posłużono się sformułowaniem "Działalność agencji informacyjnych". Nie można jednak przyjąć, iż "Działalność agencji informacyjnych" dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez agencje informacyjne (tj. organizacje zatrudniające /korzystające z usług dziennikarzy). Nazwa grupowania PKWiU "Usługi świadczone przez agencje informacyjne" jeszcze w większym stopniu sugeruje, że dotyczy usług świadczonych przez agencje informacyjne (tj. organizacje zatrudniające /korzystające z usług dziennikarzy), a mimo to Urząd Statystyczny zaliczył do tej kategorii również usługi wykonywane przez dziennikarzy. W sformułowaniu użytym w załączniku do ustawy ("Działalność agencji informacyjnych") chodzi o rodzaj działalności, a nie o rodzaj podmiotu, który ją wykonuje.
Ponieważ w przedstawionym stanie faktycznym świadczone przez Panią usługi nie są wymienione w żadnych przepisach wprowadzających preferencyjne stawki podatku VAT (a w szczególności nie mogą być przypisane do poz. 155 ani do poz. 162 Załącznika Nr 3 do ustawy o VAT zawierającego wykaz usług opodatkowanych obniżoną 7% stawką podatku VAT), zatem podlegają opodatkowaniu podstawową 22% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.
Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu różni się zasadniczo od Pani stanowiska wyrażonego w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za nieprawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji. Należy jednak podkreślić, że niniejsze postanowienie ściśle odnosi się do przedstawionego przez Panią stanu faktycznego, w tym do grupowania PKWiU wskazanego jako właściwe dla przedmiotowych usług. Żaden przepis prawa nie daje bowiem organom podatkowym prawa do interpretacji standardów klasyfikacyjnych, w szczególności zaliczania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań PKWiU - wydawanie opinii statystycznych leży w kompetencji Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz podległych mu urzędów.
Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu złożenia przedmiotowego wniosku, tj. w dniu 15.11.2005r.
