Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie kierując się dyspozycją art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz... - Interpretacja - PP II/443/44/04/DR

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.12.2004, sygn. PP II/443/44/04/DR, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie kierując się dyspozycją art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) w odpowiedzi na zapytanie z dnia 13.10.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 18.10.2004 r.) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług, uzupełnione wniesioną w dniu 15.11.2004 r. opłatą skarbową, wyjaśnia co następuje:

Przedmiotem zapytania Spółki z zakresu podatku od towarów i usług jest rozstrzygnięcie czy prawidłowym działaniem będzie stosowanie stawki 22% do całej wartości infrastruktury towarzyszącej w przypadku, gdy brak jest danych do dokładnego podzielenia na część przeznaczoną dla budownictwa mieszkaniowego i część przeznaczoną dla pozostałych zastosowań (przemysłowych).

W treści pisma Wnioskodawca informuje, że znane jest mu zarówno stanowisko Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego jak i Ministerstwa Finansów dostępne na stronach internetowych w sprawie kwalifikowania robót budowlanych dotyczących wykonawstwa infrastruktury towarzyszącej zarówno budownictwu mieszkaniowemu jak i przemysłowemu. Pomimo tego stoi na stanowisku, że w ww. przypadku nie ma podstawy do zróżnicowania stawek podatkowych i ma prawo zastosować jednolitą stawkę 22% dla całej inwestycja związanej zarówno z budownictwem mieszkaniowym jak i z budownictwem przemysłowym.
Ponadto uważa, iż jako podatnik nie jest właściwym podmiotem do ustalania stawek podatkowych, które winny wynikać wprost z ustawy, a których zróżnicowanie wiąże się w konsekwencji z przerzuceniem na Spółkę odpowiedzialności za prawidłowe ich określenie.

Odpowiadając na powyższe zapytanie stwierdza się, iż tut. organ podatkowy opierając swoje stanowisko na przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 146, ust. 1, pkt 2, lit. a ww. ustawy obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT ma zastosowanie wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym.

W związku z tym, gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkaniowymi jak i obiektami przemysłowymi, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz budynkami przemysłowymi i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, t. j. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części.

Jeżeli zatem roboty budowlano-montażowe dotyczą realizacji danej infrastruktury, która ma związek zarówno z obiektami budownictwa mieszkaniowego (o których mowa w art. 2, pkt 12 ustawy o PTU) jak i pozostałymi obiektami, na zamawiającym usługę w ocenie Urzędu ciąży obowiązek powiadomienia wykonawcy o tym w jakim stopniu (procencie) infrastruktura będzie miała związek z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Jest to niezbędne w celu udowodnienia zasadności stosowania ustawowych obniżonych stawek opodatkowania. Metodyka dokonywania rozdziału nie została określona w przepisach podatkowych, co wskazuje, że zleceniodawca może wybrać dowolny sposób, oparty na stosownej dokumentacji.

Wobec powyższego, tut. Urząd nie podziela stanowiska przedstawionego w zapytaniu. Stosowanie stawki 22% dla czynności, w stosunku do których ustawodawca przewidział stawki obniżone narusza ww. przepisy i wpływa ponadto na bezzasadne podwyższenie ceny danej inwestycji.

Małopolski Urząd Skarbowy