POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/317/220/2005/SK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.11.2005, sygn. 1473/WV/443/317/220/2005/SK, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.08.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu) uzupełnionego w dniu 16.09.2005r.( data wpływu do tut. Urzędu) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie art.146 ust. 1 pkt 2 lit. a, art. 146 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami ) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

1.Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: X zawarła z firmą Yumowę z dnia 04 lipca 2005r. dotyczącą przebudowy kolektora deszczowego w ulicy Z w Warszawie. Zgodnie z tą umową X jako wykonawca przyjęła do realizacji zadanie przebudowy kolektora deszczowego w ulicy Z i M w Warszawie. Prace wykonywane przez X są częścią inwestycji obejmującej budowę przez Spółkę Y budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz wydzielonego budynku biurowego. Zgodnie z oświadczeniem Spółki Y - lokale mieszkalne będą stanowiły w całości inwestycji 76,92% zaś lokale użytkowe wraz z budynkiem biurowym 23,08%.

2.Pytanie podatnika: a) Czy w przedmiotowej sytuacji X jako wykonawca robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą ma prawo zastosować stawkę 7% podatku w odniesieniu do całości wykonanych robót na rzecz Y, czy też powinna dokonać rozdzielenia wykonywanych robót na te które dotyczą budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej, oraz na te które dotyczą budynków i lokali użytkowych i zastosować stawki 7% i 22% ? b) Czy oświadczenie zamawiającego dotyczące charakteru inwestycji oraz proporcji lokali mieszkalnych do lokali użytkowych może zostać uznana za wystarczającą podstawę do zastosowania przez Spółkę stawki 7% w odniesieniu do tej części robót, która ma związek z budownictwem mieszkaniowym?

3.Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, w okresie do 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W ust. 2 w/w. art. 146 dodano zapis, zgodnie z którym przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego. Infrastruktura towarzysząca została z kolei zdefiniowana w ust. 3 w/w. art. 146 jako: 1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, 2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i mała architektura, 3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne,jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Realizowany przedmiot robót stanowi infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i jest związany z obiektem budownictwa mieszkaniowego- wobec czego istnieją podstawy do zastosowania stawki 7% podatku od towarów i usług. Przepisy art.146 ust.1-3 ustawy nie odpowiadają wprost na pytanie w jaki sposób należy postąpić w przypadku, gdy realizowana inwestycja tylko w części odnosi się do obiektów budownictwa mieszkaniowego. Jednakże w takiej sytuacji nie ma przeszkód prawnych, aby przyjąć, że wykonywane roboty odnoszą się do obiektów budownictwa mieszkaniowego w proporcji wskazanej przez zamawiającego i tylko w odniesieniu do tej części ( tu:76,92%) zastosować stawkę 7%, zaś w stosunku do pozostałej części robót ( tu: 23,08%) stawkę podstawową 22%. Przepisy nie regulują wprost kwestii na jakiej podstawie podatnik podatku od towarów i usług może przyjąć, że inwestycja w ramach której realizuje swoje zadania jest inwestycją związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, co uprawnia go do zastosowania 7% stawki podatku. Wydaje się więc, że wystarczające w tej mierze jest oświadczenie zamawiającego, który realizuje inwestycję, o ile oświadczenie to nie budzi uzasadnionych wątpliwości. Podobnie przedstawia się kwestia przyjęcia przedstawionych przez zamawiającego proporcji w relacji lokali mieszkalnych do lokali użytkowych.

4. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z postanowieniami art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami ) w okresie do 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W ust. 2 w/w art. 146 ustawy dodano zapis, zgodnie z którym przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Infrastruktura towarzysząca została z kolei zdefiniowana w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług jako: 1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, 2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i mała architektura, 3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne,jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego regulacje zawarte w VI Dyrektywie Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich od wartości dodanej (77/388/EEC) nie dają podstaw do stosowania stawki 7% do całej infrastruktury towarzyszącej. Zgodnie z załącznikiem H do w/w VI Dyrektywy stawka podatku VAT w wysokości 7% może być stosowana wyłącznie do robót budowlano-montażowych związanych z tzw. budownictwem mieszkaniowym realizowanym w ramach polityki społecznej. Możliwość stosowania do końca 2007 r. obniżonej do 7% stawki podatku od towarów i usług na roboty budowlano-montażowe, remonty i roboty konserwacyjne wykonywane w pozostałych obiektach budownictwa mieszkaniowego uzyskano w wyniku przedakcesyjnych negocjacji z Unią Europejską, jako odstępstwo od ogólnych zasad wynikających z prawodawstwa wspólnotowego. Możliwość stosowania tych odstępstw została potwierdzona zapisami Traktatu Akcesyjnego. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie określa trybu i sposobu wydzielania infrastruktury towarzyszącej z podstawy opodatkowania, jednakże cytowany przepis art. 146 ust. 3 ustawy wskazuje, że stawka 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Tym samym, w przypadku gdy inwestycja dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego i opodatkować stawką 7%, natomiast dla pozostałej części inwestycji właściwa będzie stawka 22%. Rozdziału tego można dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Proporcję może zatem określić inwestor lub projektant obiektu według ogólnie przyjętych w branży budowlanej kryteriów technicznych.

Należy przy tym zaznaczyć, że możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% stanowi uprawnienie, z którego Podatnik może skorzystać przy spełnieniu warunków określonych w/w przepisami prawa, w tym przypadku pod warunkiem wykazania związku infrastruktury (w całości lub też w konkretnie określonej części) z budownictwem mieszkaniowym.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę zadanie przebudowy kolektora deszczowego obejmuje budowę budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz wydzielony budynek biurowy, a w całości inwestycji lokale użytkowe wraz z budynkiem biurowym stanowią 23,08% ,a lokale mieszkalne 76,92% inwestycji. Powyższy podział stwierdzono na podstawie pisma zamawiającego skierowanego bezpośrednio do Wnioskodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę, pismo zamawiającego dotyczące charakteru inwestycji oraz proporcji lokali mieszkalnych do lokali użytkowych należy uznać za wystarczającą podstawę do zastosowania przez Spółkę stawki 7% w odniesieniu do tej części robót, która ma związek z budownictwem mieszkaniowym, natomiast dla pozostałej części należy zastosować stawkę podstawową - 22%, jeżeli informacje w nim zawarte wynikają z dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu