POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-93/1/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.02.2006, sygn. PP/443-93/1/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na zasadzie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 27.10.2005 r. (data wpływu do tut. Organu 25.11.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 25.11.2005 r. wpłynął do tut. Organu podatkowego wniosek, w którym zwraca się Pani o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:

Prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług przedstawicielstwa handlowego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na rzecz firmy zajmującej się zaopatrywaniem w artykuły spożywcze zakładów gastronomicznych, stołówek szkolnych itp. W związku z udziałem w konkursie zorganizowanym przez jednego z producentów artykułów spożywczych otrzymała Pani nagrodę w postaci premii pieniężnej, która została przelana bezpośrednio na Pani konto bankowe. Przyznana premia za realizację zebranych przez Panią zamówień na dostawy wyrobów producenta powyżej pewnego kwotowego pułapu, stanowi nagrodę za efektywność we współpracy handlowej i jest świadczeniem pieniężnym nie dotyczącym skonkretyzowanych transakcji. Ponadto przedmiotowa premia nie ma wpływu na cenę towarów handlowych, których w rzeczywistości Pani nie nabywa, a jedynie pośredniczy w ich sprzedaży.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i dokonanej analizy wybranych przepisów formułuje Pani następujące pytanie wymagające interpretacji tut. Organu podatkowego: czy w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług - otrzymana premia pieniężna podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy ta czynność powinna być udokumentowana poprzez wystawienie faktury VAT.

Zdaniem Pani- na podstawie art. 5 ust. 1 pkt. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - otrzymana przez Panią premia nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie powinna być udokumentowana wystawieniem faktury VAT. Ponadto zgodnie z Pani stanowiskiem, w przypadku gdyby tut. Organ uznał otrzymanie premii pieniężnej za czynność opodatkowaną podatkiem VAT, otrzymaną kwotę należałoby potraktować jako wartość brutto - na podstawie art. 29 ust. 1 ww. ustawy.

W odniesieniu do powyższego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie informuje:

Premia to nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, które w ramach zawartej umowy lub też w zakresie wykonania czynności określonych w konkursie jest udziałem kupującego lub w Pani przypadku - pośrednika.

Z przedstawionego przez Panią stanu faktycznego wynika, że w związku z udziałem w konkursie zorganizowanym przez jednego z producentów, jako przedstawiciel handlowy otrzymała Pani nagrodę w postaci premii pieniężnej, która to została przyznana za realizację zebranych zamówień na dostawy wyrobów producenta powyżej pewnego kwotowego pułapu. Przedmiotowa premia stanowi nagrodę za efektywność we współpracy handlowej i jest świadczeniem pieniężnym nie dotyczącym skonkretyzowanych transakcji.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom, czy też pośrednikom uzależnione są od wielu czynników, tj. m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, itp.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna związana jest z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny).

Uwzględniając przedłożony przez Panią we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż rozpatrywana premia nie ma cech rabatu udzielonego przez sprzedawcę. Należy zatem przyjąć, iż wypłacona premia pieniężna związana jest ze świadczeniem przez Panią usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zaznaczyć bowiem należy, iż pojęcie "świadczenie usług" obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez podatnika, ale również nie wymagające aktywnego działania. Świadczeniem usług jest także zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zobowiązaniowego, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego świadczenie może polegać zarówno na czynieniu jak i na powstrzymaniu się od działania, może to być też jakiekolwiek inne świadczenie będące treścią zobowiązania. W świetle powyższego "świadczenie usług" w rozumieniu ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie jest zarezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych. Tak szerokie określenie zakresu pojęcia odpłatnego świadczenia usług powoduje, że obejmuje ono nie tylko usługi wymienione w klasyfikacjach statystycznych, ale także szereg innych świadczeń, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. jako nie wymienione w ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) za usługi nie były uznawane.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej

POUCZENIE

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, Ośrodek Zamiejscowy w Tarnowie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie