Wnioskiem z dnia 30 sierpnia 2005r. Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy zgodnie z obowiązującymi przepisami ma prawo wystąpić o zwrot zapłaconego p... - Interpretacja - III/443-76/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.10.2005, sygn. III/443-76/05, Urząd Skarbowy w Zgierzu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskiem z dnia 30 sierpnia 2005r. Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy zgodnie z obowiązującymi przepisami ma prawo wystąpić o zwrot zapłaconego podatku VAT, jeżeli nie wystąpił obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia używanego środka transportu.

Jak wynika z treści pisma w sprawie udzielenia interpretacji Strona - zarejestrowana dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego - w dniu 01.07.2005r. zakupiła samochód ciężarowy na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Drugą stroną transakcji był podmiot z Niemiec zajmujący się handlem samochodami używanymi, nie posiadający statusu podatnika unijnego, który jako dowód dokonania dostawy wystawił nabywcy rachunek Nr 19, cena sprzedaży - 3800 euro.

W związku z przedmiotowym nabyciem Podatnik uznał, iż jest podmiotem u którego nie występuje obowiązek zapłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Dopełniając formalności w urzędzie skarbowym związane z wydaniem zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu, Strona została poinformowana, iż jest zobowiązana odprowadzić podatek VAT. Powyższe spowodowane było brakiem stosownych adnotacji na dokumentach Podatnika, iż rozliczenie następuje na zasadzie marży.

Zdaniem Podatnika, który powołuje się na VII Dyrektywę Nr 95/5/WE, art. 26a (B) ust. 3 zmienionej VI Dyrektywy 77/388/EWG, organy podatkowe nie mają prawa żądać zamieszczania na fakturze dokumentującej wewnątrzwspólnotową transakcję sprzedaży towarów używanych pomiędzy podatnikami VAT zapisu "VAT-Marża". Według Strony rachunek Nr 19 został wystawiony prawidłowo i powinien być traktowany jako VAT-Marża.

Stosownie do treści art. 105 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających uiszczenie przez podatnika podatku bądź brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju. Zaświadczenie o braku obowiązku uiszczenia podatku wydaje się na wniosek zainteresowanego. Do wniosku załącza się umowę, lub fakturę stwierdzającą nabycie pojazdu przez wnioskodawcę oraz inne dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorim państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę lub na ich rzecz.

Powyższy przepis stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (...), a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, (...) - z zastrzeżeniem art. 10
  2. dokonującym dostawy towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (...).

W art. 10 ustawy o VAT przewidziano przypadki, których zaistnienie powoduje, że wewnątrzwspólnotowe nabycie nie występuje, a zatem nie zachodzi czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Do samochodów używanych ma zastosowanie ust. 1 pkt 4 powołanego art. 10, zgodnie z którym wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie występuje w przypadku gdy dostawa, której przedmiotem są min. towary używane i w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na trytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5, tzn. gdy u zagranicznego dostawcy ma miejsce opodatkowanie marży przy dostawie towarów używanych, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

W świetle powołanych przepisów, jeżeli dostawa używanych towarów jest opodatkowana na terytorum państwa członkowskiego na zasadach wynikjących z art. 120 ust. 4 i 5, a nabywca posiada na tę czynność stosowne dokumenty, wówczas po spełnieniu przesłanek wynikających z w/w przepisu, nie zachodzi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów tut. organ podatkowy stwierdza, iż obowiązek udowodnienia, że w danym konkretnym przypadku nie wystąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie, spoczywa na nabywcy.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o dokonanie interpretacji Podatnik nie dysponuje stosownymi dokumentami, które potwierdzałyby, iż zbywca rozliczył podatek w systemie marży w związku z transakcją zbycia przedmiotowego pojazdu. W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu stwierdza, iż czynność nabycia samochodu ciężarowego stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie, którego konsekwencją jest obowiązek wnioskodawcy do zapłaty podatku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do przepisu 14 b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Urząd Skarbowy w Zgierzu