Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.13.2019.2.PM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.04.2019, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.13.2019.2.PM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2018 r. (data wpływu 11 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2019 r. (data wpływu 20 lutego 2019 r.) oraz pismem z dnia 5 marca 2019 r. (data wpływu 12 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia oraz odzyskania podatku VAT w związku z realizacją grantu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją grantu.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2019 r. oraz pismem z dnia 5 marca 2019 r. odpowiednio o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania i stanowiska w sprawie oraz złożenie podpisu Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie pozyskało dofinansowanie na realizację grantu za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania grant. Jako Stowarzyszenie działające na wsi z tradycją sięgającą początków X wieku założyło działania propagujące historię. Stowarzyszenie wspiera działania prowadzone na terenie Rezerwatu (). Stowarzyszenie udziela się czynnie w jego działaniach. Uczestniczyło w wydarzeniach takich jak: (). Aby rozwinąć uczestnictwo Stowarzyszenia w wydarzeniach związanych z popularyzacją historii wczesnego średniowiecza oraz tradycji lokalnej, w ramach przyznanego grantu, chcemy zakupić namiot historyczny oraz wyposażenie bojowe wojownika. Pozwoli to na czynniejszy udział w corocznych Europejskich Dniach Dziedzictwa organizowanych na grodzie, Majówce z Historią oraz Narodowym Czytaniu Literatury. Całkowity koszt grantu wynosi 14.890,98 zł. Liczne organizowane wydarzenia historyczno-kulturalne pobudzają Stowarzyszenie do różnego typu działalności oraz reprezentowania lokalnej kultury i historii. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z tym nie pobiera żadnych opłat. Doposażenie Stowarzyszenia na zakup namiotu historycznego i wyposażenie wojownika jest niezbędne do nieodpłatnego propagowania działań na rzecz lokalnego środowiska. Podniesie atrakcyjność poznawania historii uzbrojenia i kunsztu wczesnośredniowiecznego wojownika z czasów Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Pozwoli uczestnikom wydarzeń wczuć się w rolę woja przywdziewając rynsztunek bojowy z X wieku. W namiocie mogą się odbywać wystawy plenerowe, spotkania integracyjne z dziećmi, a także różnego typu wystawy teatralne. Dzięki namiotowi będziemy mogli swoją nieodpłatną działalność rozszerzyć nie tylko na teren wsi, ale także na teren gminy czy powiatu, a nawet obszaru działania LGD. Grant jest również dedykowany osobom z grupy defaworyzowanej. Stowarzyszenie zakłada, że w jednym wydarzeniu organizowanym czy wspieranym przez Stowarzyszenie, weźmie udział nie mniej niż 30 osób z grupy defaworyzowanej. Wydarzenia takie jak Turniej Wojów czy Majówka z Historią mają już wypracowaną renomę i oczywiście ilość osób korzystających z doposażenia będzie o wiele większa, gdyż skierowana do wszystkich osób biorących udział w wydarzeniach historyczno-kulturalnych. Z powyższym Stowarzyszenie w ramach realizacji grantu zamierza zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowalnych operacji. W wyniku realizacji grantu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego grantu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z zadaniem, tzn. doposażeniem Stowarzyszenia (zakup namiotu oraz stroju woja) poprzez które Wnioskodawca będzie krzewić lokalną kulturę i dziedzictwo nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Stowarzyszenie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania będą wystawiane na Stowarzyszenie , nie ma i w przyszłości nie będzie miało możliwości odliczania podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego grantu.

Ze złożonych do wniosku uzupełnień wynika, że Stowarzyszenie nie jest czynnym płatnikiem podatku do towarów i usług. Wnioskodawca złożył wniosek do Lokalnej Grupy Działania na realizację grantu. Zadanie realizowane jest w 2019 roku w ramach LEADER, działanie: LEADER w ramach PROW 2014-2020, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zadanie polega na przeprowadzeniu przez grantobiorcę zadania , które będzie elementem związanym z popularyzacją historii podczas organizacji imprez i wydarzeń rekreacyjnych, sportowych i kulturalnych na obszarze LGD. Przy złożeniu wniosku o płatność niezbędnym załącznikiem jest indywidualna interpretacja prawna w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku od towarów i usług, nie jest też podatnikiem czynnym. Realizowany grant nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stowarzyszenie realizuje zadania związane z wspieraniem wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społecznego, gospodarczego, kulturalnego, utrwalanie tradycji wsi, integracja mieszkańców, przeciwdziałanie bezradności i wykluczeniu społecznemu, wspieranie demokracji i promowanie zdrowego stylu życia. Stowarzyszenie organizuje festyny, imprezy okolicznościowe, turniej wojów, majówka z historią, dzień patrona, a także podejmuje działania mające na celu zagospodarowanie czasu wolnego mieszkańców. Po zakończeniu realizacji grantu, przy składaniu wniosku o płatność konieczne jest dołączenie indywidualnej interpretacji prawnej w sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 5 marca 2019 r.).

Czy Stowarzyszenie po zrealizowaniu zadani będzie miało możliwość odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W oparciu o treść art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie w wyniku realizacji grantu nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego grantu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zakupy towarów i usług dokonywane w związku z zadaniem nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące możliwości odliczenia oraz odzyskania podatku VAT od poniesionych kosztów w związku z realizacją grantu .

W omawianej sprawie nie zostały spełnione warunki uprawniające do odliczenia. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działania propagujące historię jedynie w sposób nieodpłatny, a więc nie będzie wykorzystywało nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie ma tym samym prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania.

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest jednak pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie po zrealizowaniu zadania nie będzie miało możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie przepisów podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej