
Temat interpretacji
Pismem z dnia 29 lipca 2005r. Podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje na rzecz T. Sp. z o.o. usługi agencyjne polegające na:
#61607; stałym zawieraniu umów sprzedaży zakładów w imieniu i na rachunek tej spółki oraz,
#61607; stałym zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych we własnym imieniu i na rachunek tej spółki.
Z tytułu prowadzenia powyższej działalności otrzymuje od T. wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od wartości sprzedaży losów lub zakładów w grach prowadzonych przez tę spółkę. W przedmiotowym wniosku zaznaczył ponadto, iż wykonywane usługi klasyfikowane są przez urzędy statystyczne w klasie 92.71 tj. usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów (branża 92 - usługi związane z rekreacyjne, kulturą i sportem).
Czy powyższe usługi mogą nadal korzystać ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na mocy 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.)?
Podatnik zaprezentował własne stanowisko w przedmiotowej sprawie:
Zmiana stanu prawnego w tym zakresie nie jest jednoznaczna z likwidacją możliwości korzystania usług pośrednictwa przy sprzedaży usług T. ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Użyte bowiem w nowym brzmieniu opisu do załącznika Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. określenie: usługi związane z rekreacją nie jest jednoznaczne z pojęciem usług rekreacyjnych pozostałych w rozumieniu PKWiU. Gdyby wolą ustawodawcy było wyłączenie z zakresu zwolnienia wszelkich usług objętych grupowaniem PKWiU 92.7 wówczas opis do załącznika nr 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. zawierałby odwołanie do tego właśnie grupowania. Zawarcie w ustawie pojęcia usług związanych z rekreacją oznacza, że idzie tu o językowe rozumienie tego rodzaju usług. Zgodnie z definicją słownikową rekreacja oznacza odpoczynek , wytchnienie, rozrywkę. Usługi związane z rekreacją należy zatem definiować jako usługi służące zorganizowaniu wypoczynku, spędzania wolnego czasu. Istotą usług świadczonych przez podatnika - pośrednictwa w sprzedaży usług T. - nie jest natomiast organizowanie wypoczynku ale "sprzedaży szansy" na uzyskanie wygranej. Wobec powyższego zdaniem podatnika usługi te mogą nadal korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004r.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje:
Na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 załącznika nr 4 w brzmieniu od 1 czerwca 2005r., tj. po nowelizacji ustawy o VAT z dnia 21 kwietnia 2005r., zwolniono od podatku usługi oznaczone "ex 92". Wyróżnik "ex" oznacza, iż zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Od podatku VAT zwolniono zatem: - Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:
- usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
- wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
- działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych,
- usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12 załącznika (tj. usług publicznych radia i telewizji).
W objaśnieniach do tej pozycji wskazano, iż zwolnienie usług związanych ze sportem i rekreacją dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
Biorąc pod uwagę powyższe w ocenie tut. organu podatkowego podatnik nie spełnia warunku do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w stosunku do wykonywanych usług pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego, opisanych grupowaniem PKWiU 92.71, tj. należących do grupy 92.7 "usługi rekreacyjne pozostałe", gdyż prowadzona działalność gospodarcza sama w sobie ma na celu osiąganie zysków i podjęto ją w celach zarobkowych, co wynika wprost z definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004r. Nr 173 poz. 1807 z późn. zm.) w brzmieniu: "Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły".
W świetle powyższych przepisów oraz przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie wykonywanie usług agencyjnych świadczonych na rzecz T., nie uprawnia do skorzystania z prawa do przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem otrzymywane wynagrodzenie prowizyjne od dnia 1 czerwca 2005r. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach tj. według stawki 22% określonej w art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ponieważ przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w w/w przepisach nie mogą korzystać z obniżonych stawek podatku 0%, 3% i 7%.
Należy podkreślić, że konstrukcja podatku od towarów i usług zakłada, iż zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług oparty jest na standardach klasyfikacyjnych i nomenklaturze GUS. W tej sytuacji dla określenia zakresu opodatkowania oraz wysokości stawki podatkowej niezbędne jest prawidłowe zakwalifikowanie towarów i usług z punktu widzenia PKWiU. W związku z powyższym usług związanych z rekreacją nie należy definiować - oczywiście pod kątem opodatkowania podatkiem VAT - zgodnie ze znaczeniem słownikowym.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim jednocześnie wskazuje, iż zasadą jest, że podatnik sam klasyfikuje swoje produkty, tj. wyroby i usługi wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, w związku z powyższym tut. organ podatkowy nie weryfikował słuszności zaklasyfikowania powyższych czynności do podanego przez podatnika grupowania.
W związku z powyższym, stanowisko podatnika zawarte w piśmie z dnia 29.07.2005r. jest nieprawidłowe.
Należy tutaj zaznaczyć, że do dnia 31 maja 2005r. przedmiotowe czynności korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Objaśnienia do załącznika nr 4, w brzmieniu przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o VAT z dnia 21 kwietnia 2005r., wskazywały, iż zwolnienie usług związanych ze sportem dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Wówczas zastrzeżenie to nie dotyczyło usług związanych z rekreacją. Ponieważ podatnik świadczy "usługi rekreacyjne pozostałe" do 31 maja 2005r. mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług.
Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta (art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).
