
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z pismem Strony z dnia 25.07.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 28.07.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
postanawia
uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 25.07.2005r. za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Przedmiotem działalności gospodarczej Podatnika jest. mi. in handel artykułami ogólnego zastosowania na rynkach krajowych i zagranicznych. Z tytułu zakupu przez Podatnika znaczących partii towarów niejednokrotnie otrzymuje on od ich dostawców tzw. bon towarowy, tj. prywatny dokument z określoną w nim kwotą, którą może on zaliczyć na poczet ceny za towary nabywane w późniejszym okresie od tego dostawcy.
W związku z powyższym Podatnik prosi o wyjaśnienie, "czy otrzymany przez nią w powyższej sytuacji bon towarowy powoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT?"
Zdaniem Podatnika otrzymanie przez niego bonu towarowego, o którym mowa wyżej, nie rodzi obowiązku podatkowego, bowiem nie może być on zaliczony do żadnej kategorii, o której stanowi art. 5 i następne ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ustawa ta w sposób zamknięty i wyczerpujący
określa sytuacje rodzące obowiązek podatkowy w tej mierze.
Bon towarowy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych i kodeksu cywilnego nie jest ani towarem, ani pieniądzem, a tym samym jego otrzymanie nie może być traktowane jako otrzymanie rzeczy. Otrzymanie takiego bonu nie może być także interpretowane jako otrzymanie przez Spółkę premii pieniężnej, bowiem nie towarzyszy temu otrzymanie przez Spółkę pieniędzy.
Tym samym z powyższych względów stosownie do wymogów ustawy Ordynacja podatkowa, Spółka prezentuje pogląd, że otrzymanie przez nią bonów towarowych w opisanej wyżej sytuacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Mając na uwadze powyższe tut. organ podatkowy stwierdza:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport
towarów;
3) import towarów;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Według art. 8 ust. 1 w/w ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymane przez Podatnika bony towarowe nie są związane z żadną konkretną dostawą towarów lecz przekazywane są w sytuacji osiągnięcia pewnego pułapu zakupów. Należy zatem uznać, iż premia w postaci bonu towarowego nie ma charakteru dobrowolnego, lecz jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego. Otrzymanie przedmiotowych bonów jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do podmiotu organizującego akcję promocyjną czyli sprzedawcy. Można zatem wysnuć wniosek, iż tego typu zachowanie nabywcy stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuję bon towarowy, za który następnie może dokonać zakupów u dostawcy. Zatem zachowanie podatnika polegające na osiągnięciu przez niego określonego poziomu zakupów w określonym czasie należy uznać zgodnie z wyżej cytowanym art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług za świadczenie
usług i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i
może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
