prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez Dystrybutora z tytułu świadczenia usług pozyskania odbiorców - Interpretacja - IPTPP1/443-921/13-5/MW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.03.2014, sygn. IPTPP1/443-921/13-5/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez Dystrybutora z tytułu świadczenia usług pozyskania odbiorców

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2013r. (data wpływu 11 grudnia 2013 r.), uzupełnionym w dniach 27 lutego 2014r. i 3 marca 2014r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez Dystrybutora z tytułu świadczenia usług pozyskania odbiorców jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez Dystrybutora z tytułu świadczenia usług pozyskania odbiorców.

Wniosek został uzupełniony w dniach 27 lutego 2014r. i 3 marca 2014r. w zakresie doprecyzowania nazwy Wnioskodawcy, pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z siedzibą (dalej: Spółka) jest czynnym - podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest m.in. wydobywanie węgla brunatnego oraz wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła. Spółka działa na wielu lokalnych rynkach na terytorium kraju i dostarcza ciepło na rzecz licznych odbiorców, a dostawa ciepła dokonywana przez Spółkę podlega opodatkowaniu VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zamierza podjąć działania zmierzające do rozwoju jednego z lokalnych rynków, w celu zwiększenia zapotrzebowania na ciepło dostarczane przez Spółkę. Niemniej jednak, na przedmiotowym obszarze, ciepło dostarczane jest finalnym odbiorcom za pośrednictwem podmiotu, który dysponuje systemem ciepłowniczym (dalej: Dystrybutor), tj. Spółka dostarcza ciepło Dystrybutorowi, który następnie dystrybuuje je na rzecz ostatecznych odbiorców, zlokalizowanych na przedmiotowym rynku lokalnym.

Spółka zawarła z Dystrybutorem umowę ramową o współpracy przy rozwoju lokalnego rynku ciepła (dalej: Umowa). Celem tej Umowy jest zwiększenie mocy ciepła (mierzonej w MW), zamawianej przez Dystrybutora od Spółki, poprzez pozyskanie nowych odbiorców ciepła lub zwiększenie mocy zamawianej przez dotychczasowych odbiorców (dalej łącznie jako: Nowi Odbiorcy). Pozyskanie Nowych Odbiorców będzie możliwe dzięki określonym w Umowie działaniom, podejmowanym przez Dystrybutora.

Obowiązki Dystrybutora wynikające z przedmiotowej Umowy będą obejmować:

  • podejmowanie aktywnych działań zmierzających do rozwoju sieci cieplnej rynku lokalnego, w szczególności poprzez pozyskanie Nowych Odbiorców ciepła na tym rynku. Działania podejmowane przez Dystrybutora mogą obejmować w szczególności:
      • realizację strategii promocyjno-reklamowych wypracowanych w ramach prac zespołu do spraw wspólnych działań marketingowych (powołanego przez Dystrybutora, a składającego się z trzech przedstawicieli Dystrybutora oraz trzech przedstawicieli Spółki, zasiadających w zespole z głosem doradczym), mających na celu promocję zaopatrzenia z sieci cieplnej na rynku lokalnym,
      • realizację założeń kierunkowych w zakresie dalszego rozwoju sieci cieplnej na rynku lokalnym. Założenia te będą wskazywane w raporcie kierunkowym w sprawie dalszego rozwoju sieci cieplnej, wykonania nowych inwestycji, a także popularyzacji zaopatrzenia w ciepło z sieci miejskiej za pomocą środków pozyskanych przez Dystrybutora z tytułu realizacji Umowy. Raport ten będzie opracowany przez wskazany powyżej zespół do spraw wspólnych działań marketingowych,
      • podejmowanie kampanii informacyjnej w zakresie korzyści płynących z zaopatrzenia z sieci cieplnej w porównaniu z innymi źródłami zaopatrzenia w ciepło,
      • podejmowanie aktywnych działań zmierzających do:
        1. identyfikacji potencjalnych odbiorców ciepła z sieci cieplnej, którzy w danym okresie nie korzystają z ciepła produkowanego przez Spółkę (np. korzystają z innych źródeł ciepła bądź nie korzystają z nich w ogóle); bieżące kontakty z takimi potencjalnymi odbiorcami,
        2. zawarcia z nimi umów na dostawę ciepła sieciowego produkowanego przez Spółkę,
        3. utrzymania z Nowymi Odbiorcami możliwie długoterminowych relacji handlowych;
    • realizację zadań w zakresie wykonania przyłączy, grup przyłączy, węzłów cieplnych, sieci ciepłowniczej lub modernizacji przyłączy, a także innych elementów sieci w związku z pozyskaniem Nowych Odbiorców, w celu zapewnienia możliwości przyłączenia ich do sieci na rynku lokalnym, skutkujących pośrednio lub bezpośrednio zawarciem przez Dystrybutora umowy/umów sprzedaży ciepła i świadczenia usług przesyłowych z Nowymi Odbiorcami i/lub wzrostem mocy zamówionej u Spółki (dalej: Zadania Inwestycyjne),
    • przedstawianie Spółce listy zaplanowanych Zadań Inwestycyjnych w danym roku kalendarzowym, w terminach określonych w Umowie - lista ta powinna w miarę możliwości uwzględniać propozycje Zadań Inwestycyjnych, zaproponowane przez Spółkę,
    • wydawanie warunków przyłączenia oraz zawierania umów o przyłączenie i umów o przesyłanie i sprzedaż ciepła z Nowymi Odbiorcami (pod warunkiem zaistnienia przesłanek ustawowych umożliwiających zawarcie tych umów),
    • sporządzanie i przedstawianie Spółce informacji o podejmowanych działaniach w celu pozyskania Nowych Odbiorców i o wykonaniu Zadań Inwestycyjnych,
    • zamawianie u Spółki dodatkowej mocy ciepła, będącej skutkiem pozyskania przez Dystrybutora Nowego Odbiorcy w konsekwencji realizacji Zadań Inwestycyjnych.

    Z tytułu realizacji wskazanych powyżej działań w zakresie pozyskania Nowych Odbiorców i związanego z tym zapewnienia dodatkowej mocy ciepła zamówionej od Spółki (dalej: Usługi pozyskania odbiorców), Dystrybutorowi będzie należne wynagrodzenie od Spółki. Wynagrodzenie to będzie kalkulowane jako określony procent udokumentowanych i poniesionych przez Dystrybutora kosztów wykonania Zadań Inwestycyjnych (w kwocie netto), przedstawionych przez Dystrybutora do rozliczenia (wynagrodzenie to nie będzie obejmować mocy cieplnej zamówionej przez Dystrybutora u Spółki, lecz nie będącej skutkiem realizacji Zadań Inwestycyjnych). Jednocześnie, przedmiotowe wynagrodzenie nie może być wyższe niż określone przez Spółkę, na podstawie odpowiednich zapisów umownych, maksymalne roczne wynagrodzenie z tego tytułu. Świadczenie Usług pozyskania odbiorców we wskazanym powyżej zakresie będzie dokumentowane przez Dystrybutora poprzez wystawianie faktur (w okresach kwartalnych), z wykazanym podatkiem VAT.

    Jednocześnie, warunkiem wypłaty wynagrodzenia przez Spółkę na rzecz Dystrybutora jest:

    • przedłożenie przez Dystrybutora Informacji o podejmowanych działaniach w celu pozyskania Nowych Odbiorców i o wykonaniu Zadań Inwestycyjnych w ramach danego kwartału kalendarzowego, a także
    • zamówienie przez Dystrybutora u Spółki dodatkowej mocy wynikającej z pozyskania Nowych Odbiorców.

    Dodatkowo, Dystrybutor jest zobowiązany do przedłożenia, na żądanie Spółki, określonych dokumentów potwierdzających wywiązanie się z obowiązków nałożonych na niego w ramach Umowy oraz zasadność wynagrodzenia należnego od Spółki, tj. w szczególności:

    • umów o przyłączenie do sieci Dystrybutora zawartych z Nowymi Odbiorcami,
    • umów sprzedaży ciepła i świadczenia usług przesyłowych zawartych z Nowymi Odbiorcami,
    • informacji, czy Nowy Odbiorca był przyłączony do sieci cieplnej Dystrybutora i korzystał z dostaw ciepła,
    • dokumentacji potwierdzającej realizowanie przez Dystrybutora działań, o których mowa w Umowie, w tym w szczególności dokumentów potwierdzających faktycznie poniesione koszty na wykonanie Zadania Inwestycyjnego,
    • w przypadku rozwiązania umowy z Nowym Odbiorcą albo zmniejszania mocy przez Nowego Odbiorcę, Dystrybutor winien przedłożyć Spółce kopię dokumentu potwierdzającego ten fakt.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

    Czy Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez Dystrybutora z tytułu świadczenia Usług pozyskania odbiorców, na zasadach określonych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym...

    Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez Dystrybutora z tytułu świadczenia Usług pozyskania odbiorców, na zasadach określonych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

    1. Świadczenie Dystrybutora jako usługa opodatkowana VAT

    Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...)".

    W świetle powyższego, dla zaistnienia odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT niezbędne jest łączne wystąpienie następujących warunków:

    • wykonanie przez usługodawcę na rzecz usługobiorcy świadczenia w wyniku którego po stronie nabywcy powstanie ekonomiczna korzyść - niestanowiącego jednocześnie dostawy towarów,
    • wykonanie tego świadczenia za wynagrodzeniem.

    Zdaniem Spółki, w omawianej sytuacji mieć będzie miejsce odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, jako że:

    • po stronie Spółki wystąpi korzyść w postaci nabycia Usług pozyskania odbiorców oraz przyłączenia Ich do istniejącej sieci dystrybucji, przez co zwiększeniu ulegnie zapotrzebowanie na ciepło dostarczane przez Spółkę, a w konsekwencji wzrośnie obrót realizowany przez Spółkę w ramach dokonywanej dostawy ciepła;
    • nabycie przez Spółkę tych świadczeń dokonane zostanie za zapłatą ceny należnej na rzecz Dystrybutora.
    1. Związek zakupu Usług pozyskania odbiorców z czynnościami opodatkowanymi realizowanymi przez Spółkę

    Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124."

    Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

    Usługi realizowane przez Dystrybutora w ramach Umowy obejmą wielopłaszczyznowe działania, umożliwiające zwiększenie mocy ciepła, jaką Dystrybutor zamawia od Spółki. Dystrybutor będzie bowiem prowadził kampanie promocyjne oraz informacyjne, mające na celu zachęcenie potencjalnych odbiorców do korzystania z ciepła, którego dostawcą jest Spółka. Ponadto, będzie on prowadził aktywne działania umożliwiające zidentyfikowanie potencjalnych odbiorców oraz zawiązanie z nimi długoterminowych relacji handlowych. Jednocześnie, Dystrybutor będzie zobowiązany do planowania oraz realizowania Zadań Inwestycyjnych, które obejmą wszelkie prace techniczne, niezbędne dla celów przyłączenia Nowych Odbiorców do sieci dystrybucji ciepła, istniejącej na lokalnym rynku. W związku z powyższym, działania podejmowane przez Dystrybutora przyczynią się w sposób kompleksowy do zwiększenia ilości finalnych odbiorców korzystających z ciepła dostarczanego przez Spółkę oraz konsekwentnie, przełożą się bezpośrednio na ilość mocy ciepła sprzedawanej przez Spółkę, tj. na obrót realizowany z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z uwagi na fakt, że ciepło jest dostarczane na rynku lokalnym za pośrednictwem sieci będącej w dyspozycji Dystrybutora, jakiekolwiek działania podejmowane przez Spółkę w celu zwiększenia ilości sprzedawanej mocy ciepła we własnym zakresie (bez współpracy z Dystrybutorem) nie mogłyby być skuteczne. Możliwość dostarczenia ciepła do finalnych odbiorców jest bowiem uzależniona od funkcjonalności sieci dystrybucji, którą dysponuje Dystrybutor. Biorąc pod uwagę, iż Spółka nie ma możliwości dostarczenia ciepła inaczej, niż poprzez istniejącą sieć, samo pozyskanie Nowych Odbiorców nie byłoby zasadne, jeśli nie mogliby oni zostać przyłączeni do tej sieci. W tym kontekście, współpraca z Dystrybutorem oraz świadczenie przez niego usług umożliwiających intensyfikację sprzedaży stanowią niezbędne działania, aby osiągnąć zamierzone przez Spółkę efekty. Konsekwentnie należy uznać, iż nabycie Usług pozyskania odbiorców od Dystrybutora jest niezbędne, aby cel w postaci wzrostu sprzedaży dokonywanej przez Spółkę na danym rynku lokalnym mógł zostać osiągnięty.

    Zatem w sytuacji przedstawionej w zdarzeniu przyszłym, Usługi pozyskania odbiorców świadczone na rzecz Spółki przez Dystrybutora przyczyniają się bezpośrednio do wzrostu zapotrzebowania na ciepło dostarczane przez Spółkę. Wynika to z faktu, ż wraz ze wzrostem ilości osób korzystających z ciepła dostarczanego przez Spółkę (ostatecznych konsumentów), zwiększeniu będzie ulegało zapotrzebowanie na to ciepło, zgłaszane przez Dystrybutora, tj. bezpośredniego odbiorcę Spółki. Pozyskanie Nowych Odbiorców będzie miało zatem pozytywny wpływ na wzrost sprzedaży dokonywanej przez Spółkę, która podlega opodatkowaniu VAT.

    Biorąc pod uwagę wskazane powyżej uwagi należy zatem uznać, iż nabyte przez Spółkę Usługi pozyskania odbiorców są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. dostawy ciepła. Konsekwentnie, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez Dostawcę, dokumentujących świadczenie Usług pozyskania odbiorców.

    Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w stanowisku prezentowanym przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo:

    • w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lutego 2013 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/443-1273/12-2/AW. W przedmiotowej sprawie podatnik, w ramach współpracy z kontrahentami (tj. odbiorcami jego towarów) zawarł umowy, na podstawie których odbiorcy zobowiązali się świadczyć na jego rzecz różnego rodzaju usługi marketingowo-reklamowe za wynagrodzeniem, dotyczące sprzedawanych przez wnioskodawcę towarów. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził stanowisko spółki, zgodnie z którym, (...) nabywane przez nią usługi promocyjne/marketingowe/reklamowe i pomocnicze mają niewątpliwie związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT (sprzedażą opodatkowaną towarów). Spółka więc co do zasady jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów dokumentujących świadczenie tych usług."
    • w interpretacji indywidualnej z dnia 24 września 2012 r., sygn. IBPP1/443-673/12/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, iż: Z relacji handlowych, które Wnioskodawca zamierza zawrzeć z kontrahentami wynika, że kontrahenci świadczyć będą na rzecz Wnioskodawcy usługi marketingowe obejmujące promowanie towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę, właściwą ekspozycję towarów Wnioskodawcy, udostępnianie materiałów promocyjnych i reklamowych towarów oferowanych przez Wnioskodawcę oraz inne uzgodnione indywidualnie działania marketingowe, jak np. aktywne wydawanie klientom ulotek, organizowanie promocji sprzedaży produktów. Jednocześnie za świadczenie ww. czynności kontrahenci otrzymywać będą od Wnioskodawcy wynagrodzenie (...). W świetle powyższego jeśli Wnioskodawca będzie nabywał usługi marketingowe, o których mowa we wniosku, otrzyma od kontrahenta będącego czynnym podatnikiem podatku VAT fakturę VAT dokumentującą wykonanie tych usług i jednocześnie usługi te będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur."
    • w interpretacji indywidualnej z dnia 19 listopada 2012 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP1/443-825/12/LSz. W przedmiotowej sprawie, wnioskodawca nabywał od dystrybutorów swoich produktów (hurtowni) usługi promocji towarów. Wynagrodzenie z tego tytułu, podobnie jak w przypadku Spółki, uzależnione było od skuteczności prowadzonych przez kontrahentów akcji marketingowych (mierzonej wielkością sprzedaży produktów wnioskodawcy). Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał, iż Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie usług marketingowych i reklamowych z uwagi na związek zakupionych przez Wnioskodawcę usług z opodatkowaną działalnością Wnioskodawcy."
    • w interpretacji indywidualnej z dnia 9 stycznia 2013 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-688/12-4/ALN. W sytuacji będącej przedmiotem tego rozstrzygnięcia (...) między stronami istnieje umowa, na podstawie której odbiorca (klient) zobowiązuje się do wykonywania na rzecz Wnioskodawcy określonego świadczenia, tj. klient ma świadczyć usługi promocyjne, marketingowe oraz reklamowe. W zamian Wnioskodawca zobowiązuje się do przyznania klientom wynagrodzenia z tytułu świadczenia ww. usług. Wynagrodzenie należne dla odbiorcy Spółki nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależnione jest od określonego zachowania klientów. (...). Usługobiorcą jest Wnioskodawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez zwiększenie przychodów i poprawę pozycji rynkowej." Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, iż "nabywane przez Wnioskodawcę usługi służą czynnościom opodatkowanym, tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od klientów (...)."
    • w interpretacji indywidualnej z dnia 26 stycznia 2012 r., sygn. IPPP1/443-1522/11-4/ISz, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż (...) Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usługi marketingowej, otrzymanej od Nabywcy, polegającej przede wszystkim na reklamie wizerunkowej, w tym reklamie i promocji produktów Spółki (kosmetyków), wizerunku marek produktów Spółki, znaków towarowych oraz wizerunku Spółki, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług."

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

    Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

    O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiąże się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

    Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakupu towarów i usług nie przyczynią się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.

    Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

    Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

    Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. W tym miejscu należy zauważyć, że to strony dokonujące czynności cywilnoprawnych określają w zawieranych przez siebie umowach wartość cenę, za którą dokonują transakcji.

    Zgodnie z art. 353 ust. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014r., poz. 121), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

    Oznacza to, iż Strony mogą także swobodnie umówić się, w kwestiach dotyczących wynagrodzenia za realizację warunków umowy.

    Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zamierza podjąć działania zmierzające do rozwoju jednego z lokalnych rynków, w celu zwiększenia zapotrzebowania na ciepło dostarczane przez Spółkę. Niemniej jednak, na przedmiotowym obszarze, ciepło dostarczane jest finalnym odbiorcom za pośrednictwem podmiotu, który dysponuje systemem ciepłowniczym, tj. Spółka dostarcza ciepło Dystrybutorowi, który następnie dystrybuuje je na rzecz ostatecznych odbiorców, zlokalizowanych na przedmiotowym rynku lokalnym. Spółka zawarła z Dystrybutorem umowę ramową o współpracy przy rozwoju lokalnego rynku ciepła, której celem jest zwiększenie mocy ciepła (mierzonej w MW), zamawianej przez Dystrybutora od Spółki, poprzez pozyskanie nowych odbiorców ciepła lub zwiększenie mocy zamawianej przez dotychczasowych odbiorców). Pozyskanie Nowych Odbiorców będzie możliwe dzięki określonym w Umowie działaniom, podejmowanym przez Dystrybutora. Z tytułu realizacji wskazanych powyżej działań w zakresie pozyskania Nowych Odbiorców i związanego z tym zapewnienia dodatkowej mocy ciepła zamówionej od Spółki, Dystrybutorowi będzie należne wynagrodzenie od Spółki. Wynagrodzenie to będzie kalkulowane jako określony procent udokumentowanych i poniesionych przez Dystrybutora kosztów wykonania Zadań Inwestycyjnych (w kwocie netto), przedstawionych przez Dystrybutora do rozliczenia (wynagrodzenie to nie będzie obejmować mocy cieplnej zamówionej przez Dystrybutora u Spółki, lecz nie będącej skutkiem realizacji Zadań Inwestycyjnych). Jednocześnie, przedmiotowe wynagrodzenie nie może być wyższe niż określone przez Spółkę, na podstawie odpowiednich zapisów umownych, maksymalne roczne wynagrodzenie z tego tytułu. Świadczenie Usług pozyskania odbiorców we wskazanym powyżej zakresie będzie dokumentowane przez Dystrybutora poprzez wystawianie faktur (w okresach kwartalnych), z wykazanym podatkiem VAT.

    Mając na uwadze powyżej przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Z relacji handlowych, które Wnioskodawcą zamierza zawrzeć z kontrahentem - Dystrybutorem wynika, że świadczyć on będzie na rzecz Wnioskodawcy usługi pozyskiwania nowych odbiorców, które będzie dokumentował fakturami. Jednocześnie za świadczenie ww. czynności kontrahent otrzymywać będzie od Wnioskodawcy wynagrodzenie. A zatem relacje zobowiązań między stronami umowy wskazywać będą na istnienie odpłatnego świadczenia usług, które na gruncie ustawy o podatku VAT podlega opodatkowaniu.

    Jak wskazał Wnioskodawca, ww. usługi świadczone przez Dystrybutora, będą miały związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Z tytułu świadczonych usług Dystrybutor będzie wystawiał faktury.

    Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od Dystrybutora faktur dokumentujących usługi pozyskiwania nowych odbiorców, pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN (PDF)

    Treść w pliku PDF 2 MB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi