POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-135/05/IS

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.03.2005, sygn. 1472/RPP1/443-135/05/IS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 02.02.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się dystrybucją do krajowych hurtowni produktów leczniczych pochodzących z Unii Europejskiej. W ramach niektórych umów dystrybucyjnych wprowadzono system dodatkowego wynagradzania kontrahentów poprzez wypłatę premii pieniężnych za przekroczenie w danym okresie rozliczeniowym konkretnego progu ilościowego zakupów oraz terminowe realizowanie płatności na rzecz Spółki. Zdaniem Podatnika premie wypłacane kontrahentom stanowią formę zapłaty za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, a zatem Wnioskodawca ma prawo do odliczenia na ogólnych zasadach podatku naliczonego VAT wykazanego w fakturach VAT wystawionych przez hurtowników z tytułu premii.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić co następuje:

W myśl przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Na podstawie zawieranych umów Spółka zobowiązana jest do wypłaty premii pieniężnej. Premia nie ma zatem charakteru dobrowolnego, lecz uzależniona jest od określonego zachowania kontrahentów Podatnika, osiągnięcia przez nich odpowiedniego poziomu zakupów i terminowego realizowania płatności. Pozwala to na stwierdzenie, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Z przedłożonego wniosku wynika, iż celem umów nie jest, jak w przypadku udzielenia nabywcy rabatu, zmniejszenie ceny jednostkowej nabywanego produktu, lecz dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej np. z tytułu zakupu określonej ilości produktów.

Wypłata premii jest bezpośrednio związana z wzajemnym świadczeniem ze strony kontrahentów Podatnika. Premia w tym przypadku jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj. realizowanie zakupów o określonej wartości. W świetle powyższego spełnienie określonych warunków uprawniających do otrzymania premii należy rozumieć jako świadczenie usługi, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, premię zaś jako wynagrodzenie za wykonaną usługę.

W związku z powyższym Spółka nabywając przedmiotowe usługi będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o wartość podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych od beneficjenta premii, zgodnie z zasadami zawartymi w art. 86-91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu uprzejmie informuje, iż w przedmiotowej sprawie nie odniósł się do załączników przedłożonych przez Stronę. Interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. W związku z powyższym każda zmiana elementów stanu faktycznego może spowodować również zmiany w zakresie praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów.

Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie