Działając na podstawie art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137 poz.926 ze zm.), w związku z pismem z dnia... - Interpretacja - PPE3/443-38/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 03.12.2004, sygn. PPE3/443-38/04, Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137 poz.926 ze zm.), w związku z pismem z dnia 02.11.2004 r. nr GK.216/2/04 (wpływ do tut. Urzędu Skarbowego 03.11.2004 r.) w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepi-sów prawa podatkowego w odniesieniu do opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazania towarów i usług na rzecz pracowników finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjal-nych informuję:

Z treści pisma wynika, że jednostka budżetowa przekazuje nieodpłatnie na rzecz swoich pracowników towary i usługi, których zakup finansowany jest ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Z tego źródła finansuje paczki rzeczowe, bilety do kina, i koncerty, bony towarowe oraz finansuje częściowo wypoczynek pracowników we własnym domku letniskowym.

Wyrażając swoje stanowisko jednostka budżetowa stwierdza, że opisane wyżej nieodpłatne przekazanie na rzecz pracowników towarów i usług winno być zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie są one związane z wykonywaniem działalności opodatkowanej

Rozpatrując zakres żądanej informacji w odniesieniu do informacji zawartych w piśmie jednostki budżetowej należy wskazać na unormowania zawarte w treści art. 7 ust. 2, art. 8, art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535).

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: - przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju w myśl treści art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług traktuje się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one zwią-zane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

W świetle powyższego, przekazanie przez podatnika towarów i usług na rzecz pracowników, na ich cele osobiste wyczerpuje przesłanki kwalifikujące te czynności jako opodatkowane, ale jedynie w przypadku, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę po-datku naliczonego od tych czynności

Jednym z wyłączeń uniemożliwiających obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego przy zakupie towarów i usług przekazanych pracownikom jest zapis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług - w myśl którego obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W myśl treści art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.z 2000 roku Nr 54, poz. 654 z późn.zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakłado-wym funduszu świadczeń socjalnych. Działalnością socjalną zgodnie z art.2 pkt1 ustawy z dnia 04 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 roku Nr 70, poz. 335 z późn.zm.), są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej-rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Osobami uprawnionymi do korzystania z tych form świadczeń z ZFŚS są pracownicy i ich rodziny.

W świetle powyższego, wymienione w piśmie jednostki budżetowej rodzaje świadczeń na rzecz swoich pracowników w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych należy uznać za związane z działalnością socjalną. Podatnikowi - jednostce budżetowej nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów, usług przekazanych pracownikom. Czynność ta nie będzie dostawą towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku VAT.

Wyjątek od tej zasady zawarty został w treści art. 88 ust.3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Unormowanie zawarte w tym przepisie nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz ze świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to znaczy nie dotyczy przypadków, kiedy czynności te zostały opodatkowane. W tej sytuacji w przypadku, kiedy podatnik opodatkuje przekazanie towarów i świadczenie usług w ramach działalności socjalnej nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wyłączając zaś z opodatkowania takie przekazania nie będzie miał prawa do rozliczenia podatku od przekazanych towarów i świadczonych usług.

Niniejszej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny podany we wniosku oraz według stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania pisma.

Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim