Czy Wnioskodawca, jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, będzie uprawniony do odliczenia podatku odliczonego wynikającego z faktur d... - Interpretacja - ILPP2/443-178/09-8/MR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.04.2009, sygn. ILPP2/443-178/09-8/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca, jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, będzie uprawniony do odliczenia podatku odliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, związane z realizacją projektu dot. modernizacji sali wiejskiej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnego Ośrodka Kultury, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2009 r. (data wpływu 12 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z planowaną realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z planowaną realizacją projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gminny Ośrodek Kultury ubiega się o dofinansowanie projektu pn. Plan modernizacja sali wiejskiej, węzła sanitarnego oraz bezpieczne skomunikowanie sali z obiektem sportowym znajdującym się około 100 m od sali. Wartość szacunkowa projektu wynosi około 630.000 PLN (w tym VAT 113.600 PLN). Po zakończeniu realizacji projektu, zmodernizowanym obiektem (pełniącym również funkcje kulturalne) będzie zarządzał Wnioskodawca, na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 14 kwietnia 2007 r. Zainteresowany jest zarejestrowanym podatnikiem od podatku towarów i usług. W ramach zadań nałożonych na niego mieści się zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców, m.in.: zarządzanie obiektem kulturalnym na terenie Gminy, prowadzenie działalności kulturalnej w świetlicach wiejskich. Gminny Ośrodek Kultury jest finansowany z budżetu Gminy oraz środków własnych, którymi są m.in. wpływy z najmu składników majątkowych w związku z tym, Wnioskodawca będzie wystawiał faktury z tytułu tych usług (wynajem pomieszczeń).

Zainteresowany poinformował, że planowana modernizacja sali wiejskiej, węzła sanitarnego oraz bezpieczne skomunikowanie sali z obiektem sportowym będzie wśród składników majątkowych, które nie będą służyć czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (wynajem pomieszczeń).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, związane z realizacją projektu pn. Plan modernizacja sali wiejskiej...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. Plan Odnowy miejscowości . na lata 2008 2014 (na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), gdyż są to wydatki dotyczące sprzedaży, w związku z którą nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji inwestycji pn. Plan modernizacja sali wiejskiej, węzła sanitarnego oraz bezpieczne skomunikowanie sali z obiektem sportowym znajdującym się około 100 m od sali. Po zakończeniu realizacji projektu, zmodernizowanym obiektem, pełniącym również funkcje kulturalne będzie zarządzał Wnioskodawca. Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia nie będą służyć czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z powyższych unormowań i przedstawionych okoliczności wynika, że w omawianej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia nie będą związane z wykonaniem czynności opodatkowanych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż nie został spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu