
Temat interpretacji
Możliwość prawna odliczenia podatku VAT w związku z zrealizowaną inwestycją.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu 1 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Projekt jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Projekt .
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Powiat planuje realizację projektu pn. Projekt . Przewiduje się, że projekt ten będzie dofinansowany ze środków pozyskanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zakres rzeczowy projektu obejmuje wymianę wszystkich instalacji wodno kanalizacyjnych, c.o. i elektrycznych, tynków wewnętrznych, przebudowę ścian działowych, wymianę stropów i posadzek, a także docieplenie ścian zewnętrznych, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę konstrukcji i pokrycia dachu oraz zainstalowanie windy w budynku. Oprócz modernizacji budynku planuje się również zagospodarowanie terenu działki, na której usytuowany jest budynek.
Interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu stanowi niezbędny załącznik do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu.
Opisane zdarzenie przyszłe należy do zadań własnych Powiatu na podstawie art. 19 pkt 12 i pkt 19 oraz art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, po zakończeniu inwestycji prawo własności obiektu będącego przedmiotem inwestycji nie przechodzi na żaden inny podmiot. Pozostaje on własnością beneficjenta czyli Powiatu, a jedynie zarząd mieniem komunalnym i bieżąca eksploatacja powierzone będą dyrektorowi Powiatowego Centrum Pomocy Społecznej. Przedmiotowy obiekt nie będzie generował dla Zainteresowanego obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Powiat ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług, czyli dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), nie ma on możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, o którym mowa powyżej. Budynek, w którym funkcjonować mają instytucje pomocy społecznej stanowić będzie mienie Powiatu i pozostanie w jego zasobach po sfinalizowaniu projektu. Zaznaczyć należy ponadto, iż realizacja projektu na mocy zapisów art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, należy do zadań własnych samorządu powiatowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Natomiast art. 88 ust. 4 ustawy określa, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Przedstawione wyżej zasady wykluczają zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z art. 4 ust. 1 tej ustawy wynika, iż do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.
Stosownie do treści art. 19 pkt 12 i pkt 19 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.), do zadań własnych powiatu należy prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej oraz utworzenie i utrzymanie powiatowego centrum pomocy rodzinie, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.
Natomiast art. 20 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wskazuje, że do zadań z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat należy prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. Projekt . W związku z powyższym, ubiega się on o dofinansowanie tego projektu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zakres rzeczowy projektu obejmuje wymianę wszystkich instalacji wodno kanalizacyjnych, c.o. i elektrycznych, tynków wewnętrznych, przebudowę ścian działowych, wymianę stropów i posadzek, a także docieplenie ścian zewnętrznych, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, wymianę konstrukcji i pokrycia dachu oraz zainstalowanie windy w budynku. Oprócz modernizacji budynku planuje się również zagospodarowanie terenu działki, na której usytuowany jest budynek. Opisane zdarzenie przyszłe należy do zadań własnych Powiatu, na mocy art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, po zakończeniu inwestycji prawo własności obiektu będącego przedmiotem inwestycji nie przechodzi na żaden inny podmiot. Przedmiotowy obiekt nie będzie generował dla Wnioskodawcy obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Zainteresowany nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. Projekt .
W zakresie przedmiotowego zadania Powiat nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.
Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał prawnej możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Projekt .
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
