
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 16.02.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Starostwo Powiatowe zwróciło się z
zapytaniem, czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług umowa zamiany nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, a z drugiej strony jednostki samorządu terytorialnego (gminy). Zamianie podlega działka zabudowana budynkiem Skarbu Państwa wzniesionym w 1952 r. z gruntem jednostki samorządu terytorialnego (gminy), na którym wzniesiono budynek wybudowany ze środków Skarbu Państwa i stanowiący jego własność.
Na działce, która podlega zamianie przez Starostwo Powiatowe znajdowała się Komenda Powiatowa Straży Pożarnej. Trudna sytuacja prawna dotycząca gruntu całości terenu stanowiącego siedzibę Komendy Powiatowej Straży Pożarnej zmusiła do zmiany siedziby Straży Pożarnej. Powyższa zamiana dokonywana jest w celu publicznym. Nowa siedziba Straży Pożarnej powstała na działce gminnej.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem wyjaśnia, iż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie
uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy, nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane
przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przedmiotowa zamiana nieruchomości następuje w formie aktu notarialnego, a zatem Jednostka nie może korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Niewątpliwie więc dostawą towarów będzie również ich zamiana, która w przepisach art. 603 i 604 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) określona jest jako umowa, na podstawie której strony zobowiązują się do przeniesienia na drugą stronę własności rzeczy w zamian za zobowiązanie do przeniesienia własności innej rzeczy i do
której stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży.
Jeżeli zamiana jest dokonywana między podatnikami podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje u obydwu stron czynności, a stawka podatku zależy od rodzaju zamienianych towarów lub usług.
Podatnik dokonujący dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia wartości gruntu. Zastosowanie w takim przypadku właściwej stawki podatku od towarów i usług lub zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem uzależnione będzie od ustalenia stawki (lub zwolnienia) dotyczącej budowli lub budynku. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, iż Jednostka posiada działkę zabudowaną budynkiem wzniesionym w 1952 r., który jest jego własnością i jest używany od 1952 r. Wnioskującemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Od momentu użytkowania powyższej nieruchomości nie poniesiono wydatków na jej ulepszenie, w rozumieniu przepisów podatku dochodowego, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej. Wobec powyższego zastosowanie znajdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie którego zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Przez towary używane rozumie się, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, także budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.
Podsumowując należy stwierdzić, że zamiana przedmiotowej nieruchomości stanowi dostawę towarów w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oraz że na podstawie art. 29 ust. 5 w związku z art. 43 ust. 1 pkt
2, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług po stronie wnioskującego.
Sprzedaż gruntu zabudowanego bądź przeznaczonego pod zabudowę może korzystać ze zwolnienia od podatku wyłącznie wówczas, gdy jest realizowana łącznie z dostawą obiektów, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast sprzedaż w/w gruntu (budowlanego) realizowana oddzielnie, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.
W opisanej przez stronę sytuacji zamiany nieruchomości wynagrodzenie nie ma formy pieniężnej, lecz jest określone w naturze. A zatem podstawą opodatkowania w tej sytuacji będzie, jak wskazuje art. 29 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek. Z powyższego przepisu wynika, iż podstawą opodatkowania przy zamianie towarów będzie zawsze cała wartość świadczenia podlegającego zamianie.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, a traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów prawa, które były jej przedmiotem, oraz zmiany stanu faktycznego przedstawionego przez stronę.
Jednocześnie zaznacza się, iż interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zakopanem w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).
