Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu. - Interpretacja - 1061-IPTPP1.4512.359.2016.2.ŻR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.09.2016, sygn. 1061-IPTPP1.4512.359.2016.2.ŻR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 06 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 05 sierpnia 2016 r. (data wpływu 11 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu . jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu ...

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 05 sierpnia 2016 r. (data wpływu 11 sierpnia 2016 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego oraz wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń e-PUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Gmina . dnia 01 kwietnia 2011 r. podpisała z Urzędem Marszałkowskim umowę na realizację projektu pt. ." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .. 2007-2013. Przedmiotem inwestycji była budowa 2 odcinków drogi wraz z infrastruktura towarzyszącą i kompleksowym uzbrojeniem.

Zakres inwestycji w branży drogowej obejmował:

  • budowę jezdni o nawierzchni bitumicznej - dł. 1.261,06 mb, pow. 7.784,20 m 2
  • budowę 48 nowych miejsc parkingowych o nawierzchni z kostki - 496,80 m2
  • budowę chodników o nawierzchni z kostki brukowej - 2.144,30 m2
  • budowę zjazdów o nawierzchni z kostki brukowej - 1.650,17 m2
  • budowę opaski bezpieczeństwa o nawierzchni z kostki brukowej - 249,42 m2.

Zakres inwestycji dotyczący infrastruktury towarzyszącej dotyczył budowy:

  • oświetlenia (40 słupów oświetleniowych, 1.579,00 m kabla energetycznego)
  • sieci wodociągowej (łączna dł. 1.200,10 m)
  • sieci kanalizacji sanitarnej (łączna dł. 564,20 m)
  • sieci kanalizacji deszczowej (łączna dł. 1.628,90 m)
  • sieci kanalizacji teletechnicznej (łączna dł. 370,00 m).

Wskaźniki produktu Projektu:

KSI-P.8.1.1 Liczba wspartych terenów inwestycyjnych: 1 szt.

KSI-P.8.1.2 Powierzchnia wspartych terenów inwestycyjnych: 31,03 ha

KSI-P.100 Liczba bezpośrednio utworzonych nowych miejsc pracy: (EPC): 0,00 szt.

LSI-P.3.1.3 Długość wybudowanej drogi gminnej: 1,26 km

LSI-P.3.1.6 Długość wybudowanej sieci wodociągowej: 1,20 km

LSI-P 3.1.8 Długość wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej: 0,56 km

LSI-P.3.1.10 Długość wybudowanej sieci kanalizacji deszczowej: 1,63 km

LSI-P.3.1.12 Długość wybudowanej sieci energetycznej: 1,58 km

LSI-P.3.1 15 Długość nowopowstałej sieci teleinformatycznej: 0,37 km.

Wskaźnik rezultatu Projektu:

KSI-R.100 Przewidywana całkowita liczba bezpośrednio utworzonych nowych miejsc pracy (EPC) - 00 szt.

RPO-R.3.4 Liczba firm funkcjonujących na przygotowanych terenach inwestycyjnych szt. 2.

Celem głównym projektu był wzrost zainteresowania inwestorów lokowaniem swej działalności na terenie Gminy . oraz zwiększony napływ kapitału inwestycyjnego. Został on osiągnięty poprzez zapewnienie lepszego wykorzystania potencjału inwestycyjnego Gminy .., równoznacznego z poprawą jej atrakcyjności inwestycyjnej. Realizowane w ramach przedmiotowego projektu zadanie należało do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1980 roku o samorządzie gminnym ((Dz. U. z 2013, poz. 594 z późn. zm.).

Pierwsze wydatki związane z realizacją projektu Gmina . poniosła 28 czerwca 2010 roku za przygotowanie studium wykonalności. 01 czerwca 2011 roku Gmina wystąpiła z pierwszym wnioskiem o płatność dotyczącym refundacji poniesionych kosztów, tj. od dnia 28 czerwca 2010 r. do dnia 18 kwietnia 2011 r. Ostatnie wydatki w ramach projektu Gmina poniosła w dniu 03 grudniu 2012 r.

Wnioskodawca przystępując do realizacji projektu zamierzał wykorzystywać przedmiotową sieć do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wszystkie wydatki jakie poniosła Gmina . w ramach projektu były zrealizowane przed rejestracją Gminy jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina . jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług od dnia 01 stycznia 2014 roku. Do dnia 31 grudnia 2013 roku zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT był Urząd Miejski .. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane były na Gminę ...

Przystępując do realizacji inwestycji objętej zakresem wniosku Gmina nie była czynnym podatnikiem VAT. Jako czynny podatnik VAT zarejestrowany był Urząd Miejski. W świetle umowy podpisanej z Urzędem Marszałkowskim na realizację projektu pt. .. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .. 2007-2013 podatek VAT, był wydatkiem kwalifikowalnym.

Poszczególne elementy inwestycji, tj. drogę, sieć kanalizacji deszczowej, sieć kanalizacji technicznej, sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej bezpośrednio po oddaniu do użytkowania, wykorzystywano do czynności niepodlegających opodatkowaniu, ponieważ dnia 12 listopada 2012 roku protokół odbioru końcowego i przekazania inwestycji do eksploatacji podpisała jako Inwestor Gmina.

Data zakończenia i oddania do użytkowania inwestycji będącej przedmiotem wniosku 12 listopada 2012 r.

Gmina .. jest właścicielem :

  • drogi,
  • sieci kanalizacji deszczowej,
  • sieci kanalizacji technicznej.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. jest właścicielem:

  • sieci wodociągowej,
  • sieci kanalizacji sanitarnej.

Efekty inwestycji, które zostały przekazane nieodpłatnie dokumentem PT Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. . (100% udziału Gmina) to sieć wodociągowa o łącznej długości 1 200,10 m i sieć kanalizacji sanitarnej o długości 564,20 m.

Dokument PT został wystawiony z datą 31 grudnia 2012 r.

Gmina do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wykorzystuje inwestycje:

  • drogę,
  • sieć kanalizacji deszczowej,
  • sieć kanalizacji technicznej.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. wykorzystuje do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług inwestycje:

  • sieć wodociągową,
  • sieć kanalizacji sanitarnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina .. miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina .. nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu ., ponieważ w okresie kiedy realizowała i zamknęła finansowo inwestycję, nie była zarejestrowana jako czynny podatnik VAT zgodnie z art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz.1054 z późn. zm.).

Poniesione koszty z tytułu realizacji inwestycji zostały rozliczone w 2013 roku z przyjęciem na stan majątku Gminy, jak również w ramach tej inwestycji Gmina ..nie uzyskała dochodów związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Od 1 stycznia 2014 r. ww. art. 88 ust. 4 ustawy obowiązuje w brzmieniu: obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zaznacza się, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według ust. 2 powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r. obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Od dnia 1 kwietnia 2014 r. powyższy przepis art. 15 ust. 2 ustawy otrzymał następujące brzmienie: działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zapis ten jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE.L. Nr 347 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta). Jak stanowi natomiast art. 11a ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta. W myśl art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno -organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy (miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy (miasta). Zatem urząd działając w imieniu gminy realizuje jej zadania własne. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma gmina, nie zaś urząd.

Urząd jest więc aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Powyższe oznacza, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do działalności gospodarczej może być wyłącznie gmina, w żadnym zaś przypadku urząd.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony. Bowiem, jak wynika z treści wniosku, realizowane w ramach przedmiotowego projektu zadanie należało do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1980 roku o samorządzie gminnym. Poszczególne elementy inwestycji, tj. drogę, sieć kanalizacji deszczowej, sieć kanalizacji technicznej, sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej bezpośrednio po oddaniu do użytkowania, wykorzystywano do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Efekty inwestycji, tj. sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej zostały przekazane nieodpłatnie dokumentem PT Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. ...

W świetle przedstawionych okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że przy nabyciu towarów i usług służących do realizacji inwestycji objętych projektem Gmina nie działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji na etapie ich realizacji wyłączyła je całkowicie z systemu podatku VAT. Zatem towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z budową drogi, sieci kanalizacji deszczowej i sieci kanalizacji technicznej oraz sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego wskazać należy, że Wnioskodawca nie wykorzystuje inwestycji będących przedmiotem wniosku (poszczególnych jej elementów) do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Skoro zatem efekty przedmiotowego projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, to Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pt. .., ponieważ efekty realizowanego projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, w którym wskazano, iż Gmina . nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu .., mimo odmiennej argumentacji przedstawionej przez Wnioskodawcę, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi