1. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik świadczy usługi turystyki w formie sprzedaży pakietów turystycznych (co najmniej ... - Interpretacja - US35/PP1/443-154/04/DG

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 19.10.2004, sygn. US35/PP1/443-154/04/DG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

1. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik świadczy usługi turystyki w formie sprzedaży pakietów turystycznych (co najmniej 2 usługi turystyczne) na rzecz swoich klientów.

Zgodnie z art. 119 ust. 1, 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz stan faktyczny tut. organ podatkowy potwierdza stanowisko podatnika, iż ma on prawo do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania usług turystycznych wg. marży.

2. Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż podatnik pośredniczy w sprzedaży usług transportowych poprzez sprzedaż biletów kolejowych i autokarowych, oraz organizację transportu samochodowego. Transport odbywa się w zależności od potrzeb na terenie kraju, na terytorium Wspólnoty oraz poza nią.

Kwestia opodatkowania tego rodzaju usług zależy od okoliczności czy mamy do czynienia z usługami pośrednictwa związanymi z transportem międzynarodowym czy z transportem krajowym.

W przypadku pośredniczenia w transporcie międzynarodowym zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego, przez które rozumie się m.in. usługi pośrednictwa związane z usługami przewozu osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:1.z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,2.z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,3.z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiegała na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Wobec powyższego prowizja pobierana przez podatnika z tytułu sprzedaży biletów kolejowych na przejazdy międzynarodowe zdaniem tut. organu podatkowego opodatkowana jest stawką 0%. Natomiast prowizja z tytułu sprzedaży biletów autokarowych, oraz organizacji transportu samochodowego, opodatkowana będzie stawką podstawową, tj. 22%.

W przypadku pośrednictwa w transporcie krajowym, zarówno ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, jak i jakiekolwiek rozporządzenia wykonawcze do niej nie zawierają odpowiednika § 66 ust. 1 pkt 5 uchylonego z dniem 1 maja 2004r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm). Zgodnie z tym przepisem 7% stawkę podatku stosowało się dla usług świadczonych na podstawie umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związanych ze świadczeniem usług w zakresie turystyki oraz sprzedażą biletów dotyczących przewozu osób kolejami, taborem samochodowym, wodnym i lotniczym oraz środkami komunikacji miejskiej. W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż usługi pośrednictwa w transporcie krajowym opodatkowane są stawką 22%

3. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik świadczy usługi pośrednictwa przy sprzedaży usługi przewodnickiej dla klienta. Usługa ta jest wykonywana na terytorium kraju, na terytorium Wspólnoty albo poza nią.

Tut. organ podatkowy zauważa, iż przepisy dotyczące szczególnych procedur przy świadczeniu usług turystyki nie mają zastosowania do usług pośrednictwa w turystyce.

Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Zgodnie z podstawową zasadą podatku od towarów i usług podatnik ma prawo do opodatkowania czynności stawką obniżoną tylko w takim zakresie, w jakim przewidują to przepisy obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do niej. W przypadku pośrednictwa w sprzedaży usługi przewodnickiej, zarówno ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług , jak i rozporządzenia wykonawcze do niej nie przewidują stawki obniżonej.

W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę stan faktyczny tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż usługi pośrednictwa przy sprzedaży usługi przewodnickiej (niezależnie od tego gdzie jest wykonywana) opodatkowane są na podstawie art. 41 ust.1 w/w ustawy stawką 22%.

Tut. organ podatkowy nadmienia również, iż podstawę opodatkowania w przypadku w/w usług na podstawie art. 30 w/w ustawy stanowi dla podatnika kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście