
Temat interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2015 r. (data wpływu 24 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. " jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 lutego 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ".
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie w dniu 26 sierpnia 2014 r. złożyło wniosek o przyznanie pomocy na projekt pt. . Projekt będzie w 80% zrealizowany ze środków w ramach działania 413 Małe Projekty, tj. operacje, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Podstawowe informacje o wyjeździe i szkoleniu: Termin realizacji szkolenia: 26 lutego 1 marca 2015 r., adresaci - mieszkańcy, animatorzy środowisk wiejskich, łączna liczba uczestników - 50 osób z obszaru LGD Stowarzyszenia
Stowarzyszenie obserwuje potrzebę zmiany oblicza i postrzegania polskiej wsi poprzez zdobywanie nowych doświadczeń i wymianę dobrych praktyk, a następnie wprowadzanie ich na bazie lokalnego dziedzictwa, kultury, tradycji i zwyczajów w swoich miejscowościach. Istnieje konieczność dostarczenia motywacji do działań, poszukiwania tematów i promocji własnych miejscowości.
Zrealizowane w LGD do tej pory wyjazdy studyjne i warsztaty umiejętnościowe udowodniły, że są one źródłem wielu interesujących doświadczeń, bodźcem do działania, a zastosowana forma - ciekawą formą zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, możliwością podpatrzenia jak ludzie działają i aktywizują się w innych miejscowościach. Uczestnicy oceniali takie działania jako motywujące i przydatne.
B to jeden z niewielu przykładów, gdzie z miejscowości, w której panowało ogromne bezrobocie i bierność społeczna, uchroniono potężną machinę, która pobudziła wieś do działania na rzecz wszystkich mieszkańców. Wyjazd umożliwiłby także poznanie mocno rozwiniętego sektora gospodarczego, który wciąż nie jest wystarczająco licznie reprezentowany w LGO.
Uczestnikami będą osoby aktywne w środowiskach wiejskich, które przekażą zdobyte doświadczenie i wiedzę innym oraz będą w stanie zainicjować wprowadzenie podobnych inicjatyw w swoich miejscowościach.
Stowarzyszenie opisało plan szkolenia i wskazało, że koordynator (wolontariusz) roześle e-mailowo informacje o naborze na warsztaty do członków zarządu, członków stowarzyszenia oraz sołtysów. Dodatkowo informacja o szkoleniu będzie zamieszczona na stronie internetowej LGD. Deklaracje Bedą przyjmowane drogą elektroniczną i telefoniczną. Spośród otrzymanych deklaracji zarząd Stowarzyszenia dokona wyboru uczestników (ze wszystkich 6 gmin po ok 5-10 osób). Uczestnictwo nieodpłatne. W przypadku braku uczestników z którejś z gmin dopuszcza się, zwiększenie liczby uczestników z pozostałych gmin.
Plan obejmuje warsztaty dotyczące ekonomii społecznej, partnerstw i partycypacji prowadzone przez 2 trenerów. Stowarzyszenie wskazało kryteria wyboru prowadzących, sposób weryfikacji rzetelności wykonywanych przez nich usług oraz zasady wynagradzania.
Rezultaty: wskaźniki produktu - 50 osób weźmie udziel w warsztatach, wskaźnik rezultatu 50 osób podniesie swoje kwalifikacje w zakresie ekonomii społecznej, konstrukcji partnerstw i znaczenia partycypacji, uczestnicy poznają dobre praktyki, w tym zalety, korzyści oraz kłopoty z jakimi spotkali się animatorzy działający w obszarze ekonomii społecznej, partnerstw i partycypacji. Weryfikacja uzyskanych wskaźników nastąpi w oparciu o wypełnione anonimowo przez uczestników ankiety.
Stowarzyszenie w ramach podmiotowego projektu będzie ponosiło koszty całego przedsięwzięcia.
Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, o których mowa w poz. 10 załącznika Nr 4 do ww. ustawy.
W wyniku realizacji ww. działań Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność Stowarzyszenia nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie VAT.
Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi (VAT) bowiem Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. operacji...
Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania VAT w tym zakresie...
Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania). Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Zakupy dokonywane przez Stowarzyszenie w ramach realizacji działania 413 Małe Projekty w żaden sposób nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Mając zatem na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT (art. 113). Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie ma zatem możliwości odzyskanie podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) omawianego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 4 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku. Stowarzyszeniu nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
