
Temat interpretacji
Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2013 r. (data wpływu 1 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W 2014 r. Powiat (zarejestrowany podatnik VAT) planuje rozpoczęcie realizacji zadania pn. . Wniosek o dofinansowanie w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 (Funduszy EOG 2009-2014) zostanie złożony w 2013 r. Planowany okres realizacji zadania to lata 2014-2015. Realizacja zadania będzie polegała na podłączeniu budynków szpitala do sieci ciepłowniczej, wymianie okien, modernizacji sieci grzewczej w budynkach, instalacji urządzeń solarnych na budynkach szpitalnych oraz dociepleniu jednego z budynków. Celem jest zwiększenie udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w ogólnym bilansie zużycia energii poprzez poprawę efektywności energetycznej budynków szpitalnych, będących własnością Powiatu. Obecnie większość budynków szpitalnych wykorzystywana jest przez spółkę prawa handlowego, świadczącą usługi medyczne na rzecz mieszkańców Powiatu. Jeden z budynków zajmuje S. Wszystkie świadczone usługi medyczne są zakontraktowane przez NFZ.
W dniu 29 listopada 2012 r. Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie przekształcenia S. prowadzonego przez Powiat w spółkę kapitałową. Przekształcenie nastąpiło w dniu 7 stycznia 2013 r. w oparciu o przepisy ustawy o działalności leczniczej. Powiat objął 100% udziałów w spółce, stając się jej jedynym udziałowcem. Na mocy umowy użyczenia zawartej pomiędzy Powiatem a spółką, oddano jej w bezpłatne użytkowanie nieruchomości gruntowe zabudowane budynkami szpitalnymi w celu prowadzenia działalności leczniczej. Spółka świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).
Decyzją Zarządu Powiatu z dnia 20 października 2005 r. oddano jeden z budynków szpitalnych w użytkowanie dla S., dla którego Powiat jest organem założycielskim. S. świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu od VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.
Realizacja zadania pn. i nie przyczyni się do powstania przychodu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług po stronie Powiatu. Wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym VAT. Powiat użycza budynki szpitalne bezpłatnie, w celu zabezpieczenia medycznego mieszkańców powiatu, nie osiągając z tego tytułu przychodów. Realizacja ww. zadania wynika z zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 ze zm.). Faktury będą wystawiane na Powiat/Starostwo Powiatowe.
Uzyskanie interpretacji indywidualnej jest Powiatowi niezbędne celem ustalenia możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od planowanej inwestycji, a tym samym określenia kwalifikowalności VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania...
Zdaniem Powiatu - zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy - brak jest prawnej możliwości odzyskania poniesionych kosztów VAT w ramach realizowanego zadania pn. .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.
Z treści złożonego wniosku wynika, że w 2014 r. Powiat (zarejestrowany podatnik VAT) planuje rozpoczęcie realizacji zadania pn. , dofinansowanego z Funduszy EOG. Jego celem jest zwiększenie udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w ogólnym bilansie zużycia energii poprzez poprawę efektywności energetycznej budynków szpitalnych, będących własnością powiatu. Realizacja ww. zadania nie przyczyni się do powstania przychodu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług po stronie Powiatu. Wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Realizacja zadania wynika z zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 ze zm.). Faktury będą wystawiane na Powiat/Starostwo Powiatowe.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, skoro realizacja zadania jak zadeklarował Powiat - nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym. W konsekwencji Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. operacji.
W zakresie ww. zadania Powiat nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Zalicza się do nich m. in. pochodzenie środków unijnych ze źródeł określonych § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Na gruncie sytuacji opisanej we wniosku warunki te nie zostaną spełnione.
Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
