
Temat interpretacji
Świadczenie usług koncertowych w roku 2011, które nie podlegały opodatkowaniu w Polsce, Wnioskodawca winien uwzględnić przy wyliczeniu proporcji sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem za 2011r. Przy czym w związku z okolicznością wskazaną przez Wnioskodawcę, że gdyby przedmiotowe czynności były wykonywane na terytorium kraju, to byłyby zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i Zainteresowany nie miałby prawa do odliczenia podatku naliczonego, to świadczenie tych usług należy uwzględnić wyłącznie w mianowniku obliczanej proporcji.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 26 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia sprzedaży usług koncertowych na terenie USA przy obliczaniu proporcji określonej w art. 90 ust. 3 ustawy jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 października 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia sprzedaży usług koncertowych na terenie USA przy obliczaniu proporcji określonej w art. 90 ust. 3 ustawy. Pismem z dnia 26 stycznia 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest instytucją kultury, dla której organizatorem jest Urząd Marszałkowski. Na swoją działalność otrzymuje roczną dotację podmiotową. Uzyskuje również dochody własne z działalności (wynajem pomieszczeń, sprzedaż koncertów, wstęp na koncert). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
Prowadzi działalność opodatkowaną różnymi stawkami podatku VAT wliczając w to stawkę zwolnioną. W 2011 r. świadczył usługi koncertowe na terenie USA. Była to sprzedaż koncertów dla amerykańskiej agencji nieposiadającej siedziby ani żadnego przedstawicielstwa w Polsce. Zainteresowany nie sprzedawał biletów na wstęp na koncert. Koncertowała orkiestra Wnioskodawcy, było to 3 miesięczne tournée po USA. Ponieważ sprzedaż tych koncertów nie podlega opodatkowaniu w Polsce (zgodnie z art. 28g ustawy o podatku od towarów i usług) w deklaracji VAT ujęto ww. sprzedaż w wierszu C.2 Dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju.
W piśmie z dnia 26 stycznia 2011 r. stanowiącym uzupełnienia wniosku Zainteresowany wskazał, iż gdyby wymienione we wniosku czynności były wykonywane na terytorium kraju, Wnioskodawca nie miałby prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług związanych z tymi czynnościami.
Gdyby powyższe usługi były wykonywane w Polsce, to byłyby zwolnione z opodatkowania (stawka podatku VAT zwolniona).
Wnioskodawca posiada dokumenty, z których wynika związek podatku naliczonego z przedmiotowymi dostawami poza terytorium kraju.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca powinien ujmować sprzedaż ww. koncertów w obliczaniu wartości wskaźnika proporcji sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem za 2011 r.... Jeżeli tak, to czy należy ująć w liczniku i mianowniku owej proporcji czy tylko w mianowniku...
Zdaniem Wnioskodawcy, skoro ww. czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, to nie powinny być uwzględniane przy ustalaniu wskaźnika proporcji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Podatnikami, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych kosztów do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.
Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jednocześnie, według ust. 2 tegoż artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W myśl przepisu art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
W świetle art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna. Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011r., po zakończeniu roku w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Przy czym stosownie do art. 8 ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) art. 91 ust. 1, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011r., stosuje się, począwszy od korekt dokonywanych za rok 2011.
W związku z powyższym rozliczenie następuje dwuetapowo, to jest w chwili nabycia towaru lub usługi podatek rozliczany jest wstępnie w oparciu o współczynnik obliczony na podstawie obrotów osiągniętych w ubiegłym roku podatkowym, natomiast po zakończeniu roku, w którym dokonywane były zakupy, dokonywana jest korekta rozliczana, w oparciu o faktyczną proporcję sprzedaży, jaką uzyskano w roku, w którym te zakupy były dokonywane.
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Zainteresowany, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność opodatkowaną różnymi stawkami podatku VAT wliczając w to stawkę zwolnioną. W 2011 r. świadczył usługi koncertowe na terenie USA sprzedaż koncertów dla amerykańskiej agencji, nieposiadającej siedziby ani żadnego przedstawicielstwa w Polsce. Nie sprzedawał jednak biletów na wstęp na koncert. Koncertowała orkiestra Wnioskodawcy było to 3 miesięczne tournée po USA. Wnioskodawca ujął przedmiotową sprzedaż w deklaracji VAT w wierszu C.2 dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, ponieważ sprzedaż tych koncertów nie podlega opodatkowaniu w Polsce (zgodnie z art. 28g ustawy o podatku od towarów i usług).
Wnioskodawca wskazał, iż gdyby wymienione we wniosku czynności były wykonywane na terytorium kraju, nie miałby prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług związanych z tymi czynnościami. Gdyby powyższe usługi były wykonywane w Polsce, to byłyby zwolnione z opodatkowania (stawka podatku VAT zwolniona).
Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii ujęcia sprzedaży usług świadczenia koncertów na terytorium USA w obliczaniu wartości wskaźnika proporcji sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem za 2011 rok.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy tut. Organ, mając na względzie w szczególności przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy stwierdza, iż przy wyliczeniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, należy uwzględnić dostawę towarów oraz świadczenie usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli w kraju występuje podatek naliczony związany z tymi czynnościami. Są to co do zasady czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże ze względu na określone miejsce dostawy lub świadczenia nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.
Przy czym, jeżeli jest to dostawa towarów lub świadczenie usług, które dają prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ustalaniu proporcji należy uwzględnić je zarówno w liczniku, jak i w mianowniku. Natomiast tą dostawę towarów lub świadczenie usług, które nie dają takiego prawa tylko w mianowniku.
Wobec powyższego, świadczenie usług koncertowych w roku 2011, które nie podlegały opodatkowaniu w Polsce, Wnioskodawca winien uwzględnić przy wyliczeniu proporcji sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem za 2011r. Przy czym w związku z okolicznością wskazaną przez Wnioskodawcę, że gdyby przedmiotowe czynności były wykonywane na terytorium kraju, to byłyby zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i Zainteresowany nie miałby prawa do odliczenia podatku naliczonego, to świadczenie tych usług należy uwzględnić wyłącznie w mianowniku obliczanej proporcji.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zastosowania przez Wnioskodawcę w stosunku do świadczonych usług art. 28g ustawy, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
