Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze z... - Interpretacja - III-2/443 ? 190 /05/MF

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.12.2005, sygn. III-2/443 ? 190 /05/MF, Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 1 ust. 1, art. 2 pkt 22, art. 29 ust. 1 i ust. 20 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) § 9 ust. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. W sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku pod towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.09.2005r. (wpływ do tutejszego organu ? 19.10.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów podatkowych ? Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź ? Śródmieście uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku w części dotyczącej podatku od towarów i usług.

W dniu 19.10.2005r. do tutejszego organu podatkowego w załączeniu do pisma Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź ? Bałuty nr III-2/448-100/05/DP z dnia 17.10.2005r., wpłynął wniosek Podatnika z dnia 08.09.2005r., dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów podatku akcyzowego i podatku od towarów i usług. Przedmiotowy wniosek w dniu 08.09.2005r. Złożono w Urzędzie Celnym II w Łodzi, skąd pismem znak: 362000 RPA-0630-36/05/PB z dnia 05.10.2005r. został przesłany do Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź ? Bałuty.

We wniosku z dnia 08.09.2005r. Podatnik przedstawia następujący stan faktyczny: ?Moja firma zajmuje się sprzedażą paliw płynnych i gazu. Kupując gaz ze składu podatkowego, faktura VAT, plus akcyza co daje kwotę brutto.

Kupując gaz bezpośrednio od importera faktura wystawiana jest następująco: cena za tonę, plus akcyza, plus należny podatek VAT, co daje kwotę brutto. Różnica w wystawianiu faktur między dwoma sposobami wynika z naliczania podatku VAT, gdzie w pierwszym nie jest naliczany VAT od akcyzy, w drugim jest on naliczany. Moje obawy budzi sposób wystawiania faktur bez wyraźnego wyszczególnienia akcyzy na fakturze oraz z czego wynika różnica w naliczaniu podatku VAT??

W wyniku wstępnej oceny stwierdzono, iż wniosek ten zawiera braki formalne uniemożliwiające jego rozpatrzenie. Brak jest np.:

  • określenia jakich przepisów prawa podatkowego dotyczy zapytanie,
  • przedstawienia własnego i jednoznacznego stanowiska w sprawie,
  • oświadczenia, iż w sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Ponadto wniosek jednoznacznie nie określał, czy jest związany z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) czy ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.).

W tej sytuacji pismem nr III-2/446-1422/05/MF z dnia 26.10.2005r. wezwano Podatnika do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.

Pismem z dnia 08.11.2005r. (wpływ do tutejszego organu podatkowego ? 14.11.2005r.) Podatnik uzupełnił przedmiotowy wniosek, w którym pisze, że ?Pytanie dotyczy: czy skład podatkowy (nasz dostawca gazu) może doliczać do ceny sprzedaży brutto płaconą przez siebie akcyzę, czy powinien doliczać ją do ceny sprzedaży netto i dopiero naliczać podatek vat?. Jednocześnie ?Z art. 29 i 31 ustawy o podatku od towarów i usług jest cena nabycia, na którą składa się cena zakupu, cło, akcyza i inne opłaty, to wskazywałoby, że sprzedawca ? skład podatkowy powinien akcyzę ujmować w cenie netto, która stanowi podstawę naliczania podatku vat. Akcyza sama w sobie nie zawiera podatku vat więc nie można jej unettawiać. Moim zdaniem akcyza stanowi zawsze element kalkulacyjny ceny netto ? zgodnie z w/w przepisami, nie ma znaczenia czy sprzedawcą jest skład podatkowy, czy firma nie będąca składem podatkowym?.

W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy mając na uwadze treść art. 13 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), która stanowi, że organami podatkowymi w zakresie akcyzy stosownie do ich właściwości są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej, właściwi ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, pismem nr III-2/448-1526/05/MF z dnia 29.11.2005r. przesłał ? zgodnie z właściwością rzeczową i miejscową do naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi ? pismo Podatnika z dnia 08.09.2005r. W części dotyczącej podatku akcyzowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź ? Śródmieście w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza co następuje:
W przedstawionym stanie faktycznym będą miały zastosowanie przepisy: art. 1 ust. 1, art. 2 pkt 22, art. 29 ust. 1 i ust. 20 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej w dalszej części ?ustawą?, § 9 ust. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. W sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku pod towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), zwanego dalej ?rozporządzeniem?, tj.

  • art. 1 ust. 1 ustawy, który stanowi, że ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem od towarów i usług,
  • art. 2 pkt 22 ustawy stanowiący, że przez sprzedaż rozumie się odpłatna dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów,
  • art. 29 ust. 1 ustawy stanowiący, że podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
  • Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
  • art. 29 ust. 20 ustawy w myśl którego, w przypadku dostawy przez podatnika towaru podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podstawą opodatkowania objęta jest również kwota tego podatku.§ 9 ust. 14 rozporządzenia, który stanowi, że na żądanie nabywcy podatnik podatku akcyzowego, który nie został zwolniony z obowiązku w tym podatku, jest obowiązany określić w fakturze kwotę podatku akcyzowego, zawartą w wartości towarów wykazanych w tej fakturze.

Z wyżej cytowanych przepisów art. 2 pkt 22 i art. 29 ust. 1 ustawy wynika, że obrotem w rozumieniu wskazanej ustawy są kwoty należne z tytułu wykonywanych przez podatnika czynności opodatkowanych. W myśl art. 29 ust. 20 ustawy, w przypadku dostawy towaru podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podstawą opodatkowania objęta jest również kwota tego podatku.

W związku z powyższym, w ustawie o podatku od towarów i usług ustawodawca nie przewidział innej podstawy opodatkowania w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy jest towar objęty akcyzą. Zatem przepis art. 29 ust. 20 będzie miał zastosowanie w każdym przypadku, gdy przedmiotem dostawy jest towar podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Nadto, zgodnie z unormowaniem zawartym w § 9 ust. 14 rozporządzenia na żądanie nabywcy podatnik podatku akcyzowego, który nie został zwolniony z obowiązku w tym podatku, jest obowiązany na dokumencie sprzedaży (fakturze), określić kwotę podatku akcyzowego, zawartą w wartości towarów będących przedmiotem dostawy.

W świetle przytoczonych przepisów prawa oraz mając na uwadze przedstawiony we wniosku z dnia 08.09.2005r. stan faktyczny stwierdzić trzeba, iż stanowisko zaprezentowane przez Pana w części dotyczącej podatku od towarów i usług należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić trzeba, że podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę we wniosku z dnia 08.09.2005r. oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Interpretacja ta wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście