Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. "Ordynacja pod... - Interpretacja - 1406/VAT/443-30/PW/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.08.2005, sygn. 1406/VAT/443-30/PW/05, Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. "Ordynacja podatkowa" (tekst jednolity Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60), po zapoznaniu się z wnioskiem Strony z dnia 16.05.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

p o s t a n a w i a

stwierdzić, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 16 maja 2005r., uzupełnionym następnie pismami złożonymi w dniach 01.07.2005r. i 05.08.2005 Strona zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Strona przedstawiła następujący stan faktyczny: Podatnik - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą - świadczy usługi szkoleniowe (PKWiU 80) zwolnione przedmiotowo z podatku VAT. W chwili obecnej zamierza przystąpić do realizacji programów unijnych z wykorzystaniem funduszy strukturalnych, w szczególności realizowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Zasobów Ludzkich. Podatnik, a także firmy które skorzystają z programu dotacji unijnych poprzez szkolenia ze strony podatnika, jako beneficjenci projektów unijnych nie mogliby pozwolić sobie na przeprowadzenie tak szeroko zakrojonych szkoleń bez możliwości skorzystania z wyżej wymienionych dotacji unijnych. Projekty realizowane w ramach tych dotacji, są z założenia projektami typu non profit i ich budżet jest tak skonstruowany, że podatnik przy ich realizacji nie może osiągnąć żadnego dochodu. Na realizację planowanych zadań (szkoleń) podatnik otrzyma środki finansowe, bezpośrednio na pokrycie kosztów projektu poprzez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Środki te zostaną rozdysponowane w odpowiednich proporcjach (w zależności od rodzajów poniesionych wydatków) w celu sfinansowania bezpośrednich kosztów prowadzenia szkoleń lub kosztów bezpośrednio związanych z organizowaniem szkoleń (zakwaterowanie, wyżywienie, koszty podróży, pokrycie kosztów najmu pomieszczeń związanych bezpośrednio z realizacją szkolenia, najmu sprzętu niezbędnego do realizacji szkoleń, wydatki na pokrycie kosztów materiałów szkoleniowych). Dotacja dotyczy również pokrycia kosztów zakupu usług szkoleniowych, zakupu usług księgowych związanych z realizacją projektu, zakupu badań, analiz i ekspertyz, usług tłumaczeniowych, pozostałych kosztów i opłat notarialnych. Dotacją pokrywane są również wynagrodzenia trenerów i wypłaty dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, bezpośrednio związane z projektem. Dotacja wypłacana w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich nie podnosi kosztów działalności firmy, ani nie stanowi dodatkowych dochodów, gdyż jedynie pokrywa poniesione koszty.

Pytanie: Czy otrzymanie środków finansowych z PARP w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Rozwój Zasobów Ludzkich podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Jaka stawka podatku od towarów i usług jest właściwa w związku z otrzymaniem środków? W którym momencie podatnik musi wykazać należny podatek VAT - moment wpłaty środków dotacji na konto (wpłata w transzach), czy wykonanie projektu.

Zdaniem Strony dotacje wypłacane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z tym nie powstanie obowiązek odprowadzania podatku VAT od przyznanej dotacji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje: Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Od 1 maja 2004r. stosownie do cytowanego przepisu obrotem jest także otrzymana dotacja związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Nie każda jednak dotacja, subwencja oraz inna dopłata o podobnym charakterze podlega temu opodatkowaniu ale tylko ta, która jest związana z przedmiotem opodatkowania VAT czyli z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu. Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie są opodatkowane istotne będą szczegółowe warunki przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 21 cyt. ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu należnych, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części. Dokumentem potwierdzającym otrzymanie dotacji jest wpłata gotówkowa lub przelew pieniężny. Stawkę właściwą jaką należy opodatkować dotacje uzależnia się od rodzaju wykonywanej usługi lub od rodzaju towaru. Jeżeli dotacja dotyczy sprzedaży opodatkowanej to właściwe jest opodatkowanie stawką jaka obowiązuje na daną usługę lub dany towar. Jeżeli natomiast dotacja dotyczy usług, dla których ustawa o VAT przewiduje zwolnienie od podatku, również dotacja, jeżeli ma wpływ na cenę tych usług, jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dotacja będzie przeznaczona na realizację zadania w zakresie usług edukacyjnych zakwalifikowanych do grupy PKWiU 80 i stanowić będzie źródło pokrycia kosztów działalności. W związku z powyższym, w świetle przedstawionych przepisów otrzymywana dotacja nie będzie obrotem, gdyż nie jest to dotacja do ceny towaru lub usługi i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z przepisami art. 29 ust.1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Strony jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 ustawy Ordynacji podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim