
Temat interpretacji
Postanowienie
Działając na podstawie art. 14a § 1 i §4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 1 lutego 2005r. (złożonego w tut. Organie dnia 3 lutego 2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie - w części dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych dotacji, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Aleksandrowie Kuj.
postanawia
uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.
Uzasadnienie
Dnia 3 lutego 2005r. Związek Gmin ... z siedzibą w ... złożył w tut. Organie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych dotacji.
Wg przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Związek Gmin ... w 2005r. będzie prowadzić inwestycję, której celem jest unowocześnienie i dosprzętowienie Międzygminnego Składowiska Odpadów Komunalnych w S.... Niniejsza inwestycja będzie finansowana m. in. z otrzymanych dotacji. Związek Gmin ... jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane dotacje nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Aleksandrowie Kuj., po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego, stwierdza co następuje :
Podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z powyższej regulacji wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru bądź usługi, to tego rodzaju dofinansowanie jest obok ceny uzupełniającym ją elementem podstawy opodatkowania. Obowiązkowi podatkowemu podlega dotacja lub dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia.
Zgodnie z powyższym dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze są tylko wtedy opodatkowane podatkiem od towarów i usług, kiedy będą związane z przedmiotem opodatkowania, czyli dostawą towarów bądź świadczeniem usług.
Jeżeli bezpośredni związek z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług nie występuje, a dofinansowanie ma charakter ogólny, na pokrycie niezdefiniowanych kosztów działalności, wtedy dotacja nie podlega opodatkowaniu.
Kluczowe dla rozstrzygnięcia, czy dana dotacja podlega opodatkowaniu, jest wyjaśnienie szczegółowych warunków jej przyznania, tj. czy jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jw.
W rozważanym przypadku otrzymane dotacje na zakup środków trwałych nie stanowią obrotu w rozumieniu wyżej cytowanego przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie są bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny i prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Aleksandrowie Kuj. uznaje stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w zapytaniu za prawidłowe.
Jednocześnie informuję, iż w zakresie drugiego zagadnienia zawartego we wniosku z dnia 01.02.2005r. dotyczącego prawa do zwrotu podatku VAT od zakupu sprzętu i urządzeń związanych z unowocześnieniem Międzygminnego Składowiska Odpadów Komunalnych w ... tut. Organ udzieli interpretacji odrębnym postanowieniem.
Interpretacji niniejszej udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w złożonym przez Wnioskodawcę piśmie oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie jej udzielenia.
Jednocześnie należy wskazać, iż interpretacja jest wiążąca jeżeli przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny zaistnieje oraz pod warunkiem, że stan prawny nie ulegnie zmianie.
W myśl art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, jest natomiast wiążąca dla Organu podatkowego oraz Organu kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy.
Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 §1 i § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 Ordynacji podatkowej, przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tut. Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
