Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka świadczy usługi pośrednictwa związane z dostawą towarów wykonywane na zlecenie kont... - Interpretacja - III-2-443-378/04/AM

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.01.2005, sygn. III-2-443-378/04/AM, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka świadczy usługi pośrednictwa związane z dostawą towarów wykonywane na zlecenie kontrahenta zagranicznego (będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych) posiadającego siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, innego niż terytorium RP. Spółka przedmiotowe usługi świadczy na podstawie umowy agencyjnej. Usługi te polegają na wyszukiwaniu odpowiednich partnerów handlowych, przekazywaniu zamówień, prowadzeniu rozmów przy zawarciu wstępnych kontraktów, zapewnieniu terminowości realizacji zamówień, montażem oraz naprawami gwarancyjnymi. Za usługi te otrzymuje prowizję od zrealizowanych i zapłaconych kontraktów. Podstawą do wystawienia faktury jest otrzymana kserokopia faktury dostawy towaru oraz informacja o zapłacie za towar, są to bowiem warunki dla otrzymania przez Spółkę prowizji za wykonaną usługę.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2.

Natomiast, w myśl § 4 ust. 2 w/w rozporządzenia, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenie usługi to, za miejsce świadczenia usługi przyjmuje się terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Ponadto § 4 ust. 3 rozporządzenia jw. stanowi, że w przypadku, gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1, podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, przepis ust. 2 stosuje się pod warunkiem wykazania tego numeru na fakturze dokumentującej wykonanie tej czynności.

Wobec powyższego, jeżeli kontrahent Spółki (nabywca usług pośrednictwa w dostawie towarów) jest zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych i poda Spółce ten numer do tej transakcji (jak to we wniosku wskazała Spółka), to miejscem świadczenia przez Spółkę usług pośrednictwa w dostawie towarów na jego rzecz, będzie terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer.

Możliwość przeniesienia miejsca opodatkowania podatkiem od towarów i usług tej czynności jest również uzależniona od wykazania tego numeru na fakturze dokumentującej wykonanie tej czynności stosownie do przepisu § 4 ust. 3 wyżej cytowanego rozporządzenia.

Natomiast szczegółowe zasady wystawiania faktur dokumentujących powyższa czynność określone zostały w § 12 oraz § 30, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971).

Należy również rozważyć sposób opodatkowania podatkiem od towarów i usług, opisanych we wniosku napraw gwarancyjnych i montażu towarów wykonywanych w imieniu dostawcy tych towarów przez Spółkę. Z wniosku wynika, że usługi te świadczone są na podstawie umowy zawartej z kontrahentem zagranicznym na rzecz którego Spółka świadczy usługi pośrednictwa w dostawie towarów.

Należy zauważyć, że Spółka nie świadczy usług gwarancyjnych. Usługi te występują, gdy wynikają z zawartej umowy kupna-sprzedaży, nie mają charakteru odpłatnego, i wynikają z zobowiązania się dostawcy wobec nabywcy z tytułu wad towaru. Czynności wykonywane przez Spółkę uznać należy nie za usługę gwarancyjną, ale za usługę naprawy będącą usługą na ruchomym majątku rzeczowym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) tej ustawy stanowi, że w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 tej ustawy.

W myśl art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli w/w usługi świadczone są dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Ponadto art. 28 ust. 8 ustawy stanowi, że w/w ust. 7 stosuje się, w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

W świetle powyższego, świadczenie przez Spółkę usług na ruchomym majątku rzeczowym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium RP według 22% stawki podatku.

Jednocześnie informuję, iż powyższa informacja jest prawidłowa w zakresie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę. Wniosek został rozpatrzonyw trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w brzmieniu obowiązującym w dacie złożenia przedmiotowego wniosku.

Łódzki Urząd Skarbowy