
Temat interpretacji
Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu polegającego na przebudowie świetlicy wiejskiej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2018 r. (data wpływu 23 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Złożył wniosek o przyznanie pomocy na operację typu: Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne, na operacje typu: Kształtowanie przestrzeni publicznej oraz na operacje typu: Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego, w ramach działania: Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich, objętego PROW na lata 2014-2020.
Celem planowanej operacji jest dostosowanie i wykreowanie jednego obiektu pełniącego funkcje kulturalne umożliwiające zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi, a tym samym wpłynięcie na poprawę jakości życia na obszarach wiejskich.
W ramach przedmiotowej inwestycji, planuje się wykonanie następujących prac:
- roboty budowlane: instalacje elektryczną, sanitarną, wodną, kanalizację sanitarną;
- rozwiązania budowlane: zabezpieczenie przeciwwilgociowe ścian zewnętrznych, termomodernizacja z zachowaniem współczynników obowiązujących na rok 2021 (ocieplenie systemowe ścian zewnętrznych warstwą styropianu, termomodernizacja podłóg, ocieplenie od strony połaci dachu); wymiana podłogi, nowe wykończenia wewnętrzne: posadzki, ściany i sufity, scena (wymiana konstrukcji, wykończenia sceny i zapewnienie prawidłowego bezpiecznego dostępu na scenę), dostosowanie wysokości pomieszczeń, wykonanie sufitu w budynku, dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych;
- zakup wyposażenia: wyposażenie audio sceny: mikrofon+wzmacniacz, odtwarzacz DVD/CD i głośniki estradowe stereo, wieszaki na odzież w Sali głównej dla ok. 100 osób wieszak do szatni na kółkach na 50 haczyków 2 szt., stół do tenisa stołowego, stół do bilardu, krzesła na 100 osób, stoły bankietowe na 100 osób (25 stołów), tablica do prezentacji do pisania zmazywalnymi markerami, 3 duże tablice korkowe, duży telewizor (np. 55 cali) z możliwością podłączenia do komputera lub odtwarzacza multimedialnego, 3 stanowiska z komputerem PC;
- utworzenie pomieszczenia socjalnego kuchnia i zmywalnia wyposażenie: kuchnia i piekarnik elektryczny 2 szt., okap nad kuchenką 2 szt., stół ze zlewem dwukomorowym 2 szt., umywalka, kuchenka mikrofalowa, stół roboczy stalowy 2 szt., duża lodówka (szafa chłodnicza), szafka kuchenna stojąca 800 cm 2 szt., szafka kuchenna wisząca 80 cm 2 szt., regał stalowy na naczynia, zmywarka 60 cm;
- utworzenie biura dla pracowników (animatorów kultury do prowadzenia zajęć) zakup 2 zestawów biurowych, tj. krzesło, biurko, zamykana szafka na dokumenty, komputer przenośny typu laptop;
- wykonanie zagospodarowania terenu przed budynkiem.
W obiekcie planuje się organizację zajęć kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych dla społeczności lokalnej z tego tytułu nie będą pobierane żadne opłaty od uczestników.
Całkowity koszt operacji to 785.790,81 zł, z czego poziom dofinansowania pomocy to kwota 499.998,00 zł (63,63%), wkład własny to kwota 285.792,81 zł. Utworzone w wyniku realizacji projektu Centrum będzie ogólnodostępne. Wnioskodawca ani sołectwo nie będą pobierać żadnych pożytków. Nadto, zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, realizacja przedmiotowej inwestycji należy do zadań własnych gminy poprzez zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji, Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją inwestycji, nie ma możliwości odliczenia VAT naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686 ze zm.), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w oparciu o powołane przepisy prawa prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż jak wskazano, towary i usługi nabywane w ramach projektu pn. .. nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
