Stan faktyczny - Interpretacja - PI/005-1136/04/CIP/09

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 12.08.2004, sygn. PI/005-1136/04/CIP/09, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny

Przedsiębiorca sprowadza na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej samochody z innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Następnie dokonuje ich odsprzedaży przed pierwszą rejestracją na terenie kraju. Dokumentując sprzedaż takiego pojazdu, Podatnik wystawia fakturę VAT marża z adnotacją "w cenę wliczono VAT w wysokości....zł".

Ocena prawna stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z ustępu 2 ww. artykułu wynika z kolei, że przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    a/ podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
    b/ osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a - z zastrzeżeniem art. 10.
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

    Przepis art. 10 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o VAT stanowi natomiast, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 i 2, nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych szczególnych zasadach.

    Z powyższego przepisu wynika, że jeżeli polski podatnik zakupił towar używany (w rozumieniu art. 120 ust. 4 ustawy o VAT) od unijnego kontrahenta, a od jego dostawy kontrahent ten zapłacił podatek w swoim kraju według szczególnej procedury - tylko od marży, to sprowadzenie tego towaru do Polski nie jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru. Polski nabywca nie ma więc obowiązku zapłaty podatku VAT z tego tytułu.

    A zatem w przypadku nabycia samochodu używanego na terenie kraju członkowskiego innego niż kraj członkowski do którego trafia zakupiony samochód na nabywcy ciąży obowiązek posiadania dokumentów jednoznacznie potwierdzających że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów /samochodów używanych/. W/w dokumenty to m.in. odpowiednik polskiej faktury "VAT-marża".

    W takim przypadku zaświadczenie VAT-25 wydawane powinno być na wniosek podmiotu/osoby dokonującej przywozu samochodu używanego z terytorium państwa członkowskiego jako tego, który zobowiązany jest posiadać stosowne dokumenty. W takim przypadku będzie miał zastosowanie przepis art. 105 ust. 1 pkt. 2 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Tak więc podmiotem zobowiązanym do złożenia wniosku na formularzu VAT-24 do właściwego urzędu skarbowego o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług, będzie podmiot dokonujący przywozu samochodu używanego z terytorium państwa członkowskiego.

    Zgodnie ze zmienionym ustawą z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Z 2003r. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) art. 72 w/w zaświadczenie stanowi niezbędny dokument dla dokonania pierwszej rejestracji pojazdu na terytorium RP i nie może zostać zastąpione fakturą bez wyszczególnionego podatku od towarów i usług wystawioną w systemie marży.

    Izba Skarbowa w Gdańsku