Dla celów prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje samochód ciężarowy marki "STAR" o ładowności 5000 kg, samochody dostawcze "ŻUK" o... - Interpretacja - PI/005-512/04/CIP/06

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.07.2004, sygn. PI/005-512/04/CIP/06, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dla celów prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje samochód ciężarowy marki "STAR" o ładowności 5000 kg, samochody dostawcze "ŻUK" o ładowności 850 kg, ciągnik rolniczy "URSUS C-360" oraz maszyny budowlane (Ładowarkę i spycharki). Na w/w pojazdy samochodowe i maszyny budowlane Podatnik nie posiada świadectwa homologacji, ani decyzji zwalniającej z jego posiadania.


Ocena prawna stanu faktycznego :


Zgodnie z przepisem art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 mara 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się jednak do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5; - o czym stanowi art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy.

Zgodnie z treścią art. 86 ust 5 w/w ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 3 w/w ustawy, w przypadku posiadania samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

samochody te w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług są traktowane tak jak osobowe i w stosunku do tego rodzaju samochodów - zgodnie z cyt. przepisem art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy - podatnikom nie przysługuje uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanego do ich napędu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 4 spełnienie warunku dopuszczalnej ładowności nie jest konieczne jedynie dla:

  • pojazdów specjalnych (jeśli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania wynika, że jest to pojazd specjalny),
  • pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów wynika takie przeznaczenie pojazdu.

Z przytoczonych przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem.

Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa homologacji wydaje minister właściwy ds. transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera) dla którego zostało ono wydane.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, że Spółka użytkuje samochód ewidentnie ciężarowy, dwa samochody dostawcze o ładowności 850 kg zaprojektowane co do zasady jako samochody ciężarowe, ciągnik rolniczy oraz maszyny budowlane: ładowarkę i spycharki, na które w swojej dokumentacji nie posiada świadectw homologacji, ani decyzji zwalniających z obowiązku uzyskania świadectw homologacji.

Jeżeli zatem z wydanych na dany typ pojazdów świadectw homologacji wynika iż należą one do pojazdów o ładowności wyższej niż wynikającej ze wzoru określonego w art. 86 ust. 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, to Spółka może dokonywać odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do tych pojazdów na zasadach ogólnych określonych w ustawie. Natomiast zważywszy, iż ciągnik rolniczy "URSUS" i maszyny budowlane (ładowarka i spycharka) wg PKWiU nie należą do kategorii pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i ust. 5 w/w ustawy, a zatem ograniczenie w odliczaniu podatku naliczonego przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu do ich napędu nie ma zastosowania.

Izba Skarbowa w Gdańsku