Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na w... - Interpretacja - 1436/2BV/443/2005/554/TCH

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.12.2005, sygn. 1436/2BV/443/2005/554/TCH, Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), złożony w tutejszym urzędzie dnia 13.09.2005 r., w zakresie w jakim wniosek dotyczył przemieszczenia należących do Spółki towarów do składu konsygnacyjnego na terytorium Polski, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko Spółki za prawidłowe.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 28.10.2005 r. (wpływ do tutejszego urzędu dnia 2.11.2005 r.) Wnioskodawca podał, że jest spółką prawa austriackiego z siedzibą we Wiedniu, zarejestrowaną na terytorium Austrii jako podatnik podatku od wartości dodanej. Spółka zajmuje się wytwarzaniem i dystrybucją leków, posiadając na taką działalność stosowane zezwolenia. W Polsce nie prowadzi samodzielnie dystrybucji leków, lecz przy pomocy wyspecjalizowanych hurtowni farmaceutycznych, posiadających polskie zezwolenia na prowadzenie takiej działalności.

Spółka zamierza zmienić sposób dystrybucji leków na terytorium Polski. W celu usprawnienia dostaw zamierza podpisać umowę z wybranym podmiotem w Polsce, w ramach której podmiot ten prowadzić będzie skład konsygnacyjny produktów farmaceutycznych, dostarczanych przez Spółkę z terytorium Austrii, gdzie towary te Spółka wytwarza lub nabywa. Umowa dotyczyć będzie wynajmu powierzchni magazynowej wraz z obsługą, zaś wszelkie czynności związane z prowadzeniem składu podejmować będzie polski podmiot, posiadający wydane w oparciu o prawo farmaceutyczne zezwolenie na prowadzenie składu konsygnacyjnego leków. Podczas pozostawania w składzie konsygnacyjnym poszczególne towary pozostaną własnością Spółki, do czasu dokonania ich dostawy na rzecz dystrybutorów w Polsce.

W odniesieniu do stanu faktycznego opisanego w przedmiotowym wniosku Spółka zgłosiła następujące pytania:

1) Czy przemieszczenie towarów do składu konsygnacyjnego, o którym wyżej mowa, można uznać za przemieszczenie towarów zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czy w takim wypadku Spółka powinna rozliczyć podatek VAT jak od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów?

2) Czy po dokonaniu dostaw towarów ze składu konsygnacyjnego na rzecz polskich dystrybutorów, Spółka może wystawiać faktury VAT, stosując stawkę VAT dla sprzedaży na terytorium Polski?

Zdaniem Spółki na oba postawione powyżej pytania należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie pierwszego z zawartych we wniosku pytań (druga kwestia została rozpatrzona odrębnie), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy, rozumie się również (poza przypadkami określonymi w art. 9 ust. 1 - 3 ustawy) przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju (tj. terytorium Polski, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 1 ustawy) na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Należy zauważyć, że w stanie faktycznym opisanym w przedmiotowym wniosku spełnione są wszystkie przesłanki wynikające z wyżej wymienionego przepisu:
- Spółka jest podatnikiem podatku od wartości dodanej (tj. podatku od wartości dodanej nakładanego na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług), zarejestrowanym dla celów tego podatku na terytorium Austrii;
- na terytorium Austrii Spółka nabywa lub wytwarza przedmiotowe towary (leki);
- towary, o których wyżej mowa, Spółka przemieszcza z terytorium Austrii na terytorium Polski;
- towary, o których wyżej mowa, są przedmiotem dostaw dokonywanych przez Spółkę na rzecz innych podmiotów na terytorium Polski, tj. czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (o czym szerzej w drugim z postanowień wydanych w odpowiedzi na przedmiotowy wniosek); jako że Spółka zamierza sama rozliczać podatek VAT od tych dostaw (wystawiając na rzecz odbiorców faktury VAT z zastosowaniem stawki podatku dla dostawy na terytorium Polski), a nie korzystać z możliwości rozliczenia tych czynności przez inny podmiot zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. w ramach dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca) - dostawy te należy uznać za czynności wykonywane przez Spółkę jako podatnika na terytorium Polski.

Reasumując, opisane we wniosku Spółki przemieszczenie towarów spełnia warunki określone w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy wprawdzie pamiętać o przepisach szczególnych zawartych w art. 12 ust. 1 ustawy (tj. przypadkach, w których przemieszczenia określonego w art. 11 ust. 1 ustawy nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów), jednakże z treści wniosku nie wynika, aby którykolwiek z tych przypadków miał miejsce. Tym samym omawiane przemieszczenie towarów rodzi po stronie Spółki obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Wyrażone powyżej stanowisko tutejszego organu zgodne jest z przedstawionym w przedmiotowym wniosku stanowiskiem Spółki. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu złożenia przedmiotowego wniosku, tj. w dniu 13.09.2005 r.

Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście