
Temat interpretacji
Z opisu stanu faktycznego zawartego w przedmiotowym piśmie wynika, że Jednostka w marcu 2006r. otworzyła w Czechach Oddział samobilansujący. Oddział ten jest zarejestrowany na terytorium Czech jako podatnik podatku od wartości dodanej oraz posiada Czeskim numerem identyfikacji podatkowej UE. Spółka przekazała wyposażenie, towary i materiały do Oddziału w Czechach. Przemieszczenie to zostało potraktowane jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zdaniem Jednostki dokonane przez Spółkę przemieszczenie wyposażenia, materiałów i towarów do Oddziału mającego siedzibę na terenie Czech i tam zarejestrowanego do podatku od wartości dodanej stanowi w świetle ustawy wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Podatnik zwraca się o prośbą o potwierdzenie prawidłowości własnego stanowiska.
Po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym oraz po analizie przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w przedstawionej sprawie Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia:
W świetle art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zgodnie z ust. 3 art. 13 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
- podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
- osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
- podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
- podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Stosownie do art. 13 ust. 3 ustawy, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.
Należy jednak podkreślić, że ustawodawca wskazał przypadki, w których przemieszczenia towarów dokonanego w myśl z art. 13 ust. 3 ustawy nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Ograniczenia te zostały enumeratywnie wyliczone w art. 13 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, jednak w świetle przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego nie znajdują one zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Reasumując warunkiem koniecznym do uznania przemieszczenia za wewnątrzwspólnotową dostawę jest to, aby Spółka występowała jako podatnik VAT EU w dwóch krajach członkowskich, a także żeby towary te miały służyć czynnościom wykonywanym przez tą Spółkę na terytorium państwa członkowskiego, do którego są przemieszczane.
Zatem dokonywane przez Jednostkę przemieszczanie towarów do Oddziału mającego siedzibę na terytorium Republiki Czeskiej, który jest tam zarejestrowanego dla celów podatku od wartości dodanej stanowi, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku -Białej uznaje, że stanowisko wyrażone w piśmie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
