Podatek od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.9.2018.2.ISN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.02.2018, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.9.2018.2.ISN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2018 r. (data wpływu 4 stycznia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2018 r. (data wpływu 9 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2018 r. (data wpływu 9 lutego 2018 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania X realizując zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (poddziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania, poddziałanie 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji), w latach 2016-2023 wykonując zadania statutowe zakupi towary i usługi, które zawierają podatek VAT. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. W myśl wytycznych dla poddziałania 19.3 kosztem kwalifikowalnym realizowanych zadań może być podatek VAT pod warunkiem, że nie może być on w żaden sposób odzyskany. Stowarzyszenie jako Lokalna Grupa Działania prowadzi działalność w zakresie rozwoju obszaru powiatu, poprzez:

  1. tworzenie i wdrażanie strategii, programów, projektów, planów służących zrównoważonemu rozwojowi dla obszaru gmin: A, B i C;
  2. mobilizowanie mieszkańców, partnerów sektora publicznego, gospodarczego i społecznego do aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich;
  3. prowadzenie szkoleń, warsztatów, konferencji, seminariów oraz innej niezbędnej działalności edukacyjnej;
  4. działalność kulturalną,
  5. działalność informacyjną, promocyjną, wydawniczą i wystawienniczą;
  6. działania na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
  7. czynną ochronę zasobów przyrodniczo-kulturowych oraz tworzenie zasobów przyrodniczych i krajobrazowych;
  8. upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich;
  9. stymulowanie tworzenia nowych miejsc pracy poza rolnictwem;
  10. promocję produktów lokalnych i regionalnych oraz wspieranie przedsiębiorczości;
  11. finansowanie odbudowy lub remontów obiektów użyteczności publicznej, obiektów kultu religijnego, obiektów i urządzeń zabytkowych, sportowych, atrakcji turystycznych i innych istotnych ze względów rozwoju społeczno-gospodarczego oraz finansowanie zakupów wyposażenia do nich;
  12. doradztwo w zakresie przygotowywania projektów inwestycyjnych (wniosków) związanych z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich (strategii rozwoju);
  13. inicjowanie i koordynowanie współpracy instytucji, przedsiębiorstw, gospodarstw, itp. z innych krajów z podmiotami polskimi w zakresie obranych celów statutowych;
  14. współpracę i wymianę doświadczeń z organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi na poziomie krajowym i międzynarodowym;
  15. bezpośrednie prowadzenie inicjowanych przez siebie przedsięwzięć lub
  16. w formach pośrednich, poprzez udzielanie pomocy organizacyjnej lub finansowej instytucjom publicznym, organizacjom i przedsiębiorcom w zakresie o którym mowa w pkt od 1 do 14;
  17. prowadzenie innych działań przewidzianych dla Lokalnej Grupy Działania w przepisach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Według klasyfikacji PKWiU z roku 1997 91.33.14-00.00 usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane.

Działalność prowadzona przez Stowarzyszenie wykonywana jest nieodpłatnie. W latach 2016 -2023 Wnioskodawca nie przewiduje zmiany § 3 Statutu, ani wykonywania działalności odpłatnej, czy podejmowania działalności, która mogłaby spowodować obowiązek odprowadzania podatku VAT.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że Stowarzyszenie o nazwie Lokalna Grupa Działania X nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie realizuje działania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie:

  1. Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji w tym poddziałaniu ponoszone są koszty związane z bieżącym funkcjonowaniem biura i aktywizacją: wynagrodzenia dla pracowników + podatki od wynagrodzenia i ZUS, wynajem pomieszczenia biurowego, koszty związane z zakupem urządzeń i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych, np. tonery do drukarki i ksero, zakupy usług kateringowych na szkolenia dla beneficjentów, festyny i wewnętrzne szkolenia Stowarzyszenia, zakup znaczków pocztowych, zakup doładowania do telefonu służbowego, zakupy materiałów promocyjnych, zakup usług szkoleniowych dla pracowników, zatrudnienie księgowej na umowę zlecenie, a w ramach aktywizacji kupowane są, np. takie usługi jak wynajem namiotu z wyposażeniem na festyny, wynajem nagłośnienia, publikacje (wydawanie książek, folderów, płyt) etc. Za każdy zakup lub wynajem Stowarzyszenie otrzymuje fakturę, która jest opisywana w taki sposób, że podaje się nr poddziałania i cel zakupu.
  2. Poddziałania 19.3 Projekt współpracy w tym poddziałaniu ponoszone są koszty związane bezpośrednio z realizacją i wykonaniem projektu współpracy pomiędzy LGD X a innymi stowarzyszeniami o tym samym charakterze działania. Celem współpracy najczęściej jest integracja społeczności lokalnej, promocja obszaru, produktu i usług lokalnych. Nikt z uczestników projektu współpracy nie ponosi żadnych kosztów z wyjątkiem organizatorów, którymi są stowarzyszenia.

W obu poddziałaniach: 19.3 oraz 19.4 stowarzyszenia mają obowiązek przestrzegania celów statutowych oraz postanowień zawartych w umowie z Samorządem Województwa.

Stowarzyszenie o nazwie Lokalna Grupa Działania X nie prowadzi działalności zarobkowej. Jest swego rodzaju pośrednikiem pomiędzy Samorządem Województwa a społecznością lokalną w realizowaniu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Stowarzyszenie o nazwie Lokalna Grupa Działania X nie będzie wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług nabytych towarów i usług. Ponoszone w ramach realizacji projektu/operacji/zadania wydatki są dokumentowane fakturami wystawianymi na Stowarzyszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania X może odzyskać z urzędu skarbowego podatek VAT uiszczony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2016-2023 działań: 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania, 19.4. Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z paragrafem § 3 Statutu uchwalonego przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia z dnia 16 marca 2017 r. nie prowadzi on działalności gospodarczej. W latach 2016-2023 nie planuje jego zmiany, podejmowania działalności odpłatnej oraz żadnych innych zmian, które mogłyby spowodować obowiązek odprowadzania podatku VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie jest zwolnione od podatku z tytułu świadczenia na rzecz swoich członków usług w postaci szkoleń i imprez aktywizujących mieszkańców z obszaru działania LGD, a w związku z tym nie ma możliwości zwrotu podatku naliczonego, zawartego w cenie zakupywanych towarów i usług w latach 2016-2023.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie realizując zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (poddziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania, poddziałanie 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji), w latach 2016-2023 wykonując zadania statutowe zakupi towary i usługi, które zawierają podatek VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie realizuje działania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie:

  1. Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji w tym poddziałaniu ponoszone są koszty związane z bieżącym funkcjonowaniem biura i aktywizacją: wynagrodzenia dla pracowników + podatki od wynagrodzenia i ZUS, wynajem pomieszczenia biurowego, koszty związane z zakupem urządzeń i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych, np. tonery do drukarki i ksero, zakupy usług kateringowych na szkolenia dla beneficjentów, festyny i wewnętrzne szkolenia Stowarzyszenia, zakup znaczków pocztowych, zakup doładowania do telefonu służbowego, zakupy materiałów promocyjnych, zakup usług szkoleniowych dla pracowników, zatrudnienie księgowej na umowę zlecenie, a w ramach aktywizacji kupowane są, np. takie usługi jak wynajem namiotu z wyposażeniem na festyny, wynajem nagłośnienia, publikacje (wydawanie książek, folderów, płyt) etc. Za każdy zakup lub wynajem Stowarzyszenie otrzymuje fakturę, która jest opisywana w taki sposób, że podaje się nr poddziałania i cel zakupu.
  2. Poddziałania 19.3 Projekt współpracy w tym poddziałaniu ponoszone są koszty związane bezpośrednio z realizacją i wykonaniem projektu współpracy pomiędzy LGD X a innymi stowarzyszeniami o tym samym charakterze działania. Celem współpracy najczęściej jest integracja społeczności lokalnej, promocja obszaru, produktu i usług lokalnych. Nikt z uczestników projektu współpracy nie ponosi żadnych kosztów z wyjątkiem organizatorów, którymi są stowarzyszenia.

W obu poddziałaniach: 19.3 oraz 19.4 stowarzyszenia mają obowiązek przestrzegania celów statutowych oraz postanowień zawartych w umowie z Samorządem Województwa.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności zarobkowej. Jest swego rodzaju pośrednikiem pomiędzy Samorządem Województwa a społecznością lokalną w realizowaniu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Stowarzyszenie nie będzie wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług nabytych towarów i usług. Ponoszone w ramach realizacji ww. poddziałań wydatki są dokumentowane fakturami wystawianymi na Stowarzyszenie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. poddziałań.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w analizowanej sprawie nie będzie spełniać ww. warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie będzie mogło odzyskać z urzędu skarbowego podatku VAT uiszczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2016-2023 działań: 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania, 19.4. Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej