
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 14.03.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.03.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej wyżej ustawy, udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny:
Podatnik dokonuje sprzedaży własnych produktów dużym jednostkom handlowym (hipermarkety, supermarkety). Zdarzają się jednak przypadki zwrotu części sprzedaży, co powoduje konieczność wystawiania odpowiadającym zwrotom faktur korygujących VAT. Kontrahenci potwierdzają odbiór faktur korygujących w sposób najczęściej stosowany w obrocie gospodarczym, to jest przez podpisanie kopii faktury korygującej i jej zwrotne odesłanie. Jednakże jeden z kontrahentów odmawia tego sposobu potwierdzenia odbioru faktur korygujących, twierdząc, że wystarczającym sposobem takiego potwierdzenia jest specyfikacja dowodów VAT na przelewie bankowym.
Własne stanowisko w sprawie:
Zdaniem podatnika, przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 971) w tym § 19 ust. 4, nie określają, w jakiej formie ma nastąpić potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez kontrahenta - nabywcę. To pozwala przypuszczać, że pozostawiono pewnego rodzaju swobodę dowodową podatnikom będącym stronami korygowanej transakcji, jednakże zdaniem podatnika nie sposób tę swobodę traktować aż tak szeroko jak interpretuje ją jeden z kontrahentów. Spółka uważa, iż przelew ze specyfikacją faktur i faktur korygujących nie stanowi wystarczającego dowodu potwierdzenia odbioru faktur korygujących przez kontrahenta - nabywcę.
Ocena prawna:
Zgodnie z § 19 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 971) sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 14 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
Stosownie do § 20 ust. 6 ww. rozporządzenia, do faktur korygujących stosuje się odpowiednio przepisy § 12 ust. 5 - 7 i § 14 i § 19 ust. 4 i 7.Z powyższego wynika, że Spółka obowiązana jest ująć fakturę korygującą obniżającą kwotę podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru. Należy zauważyć, iż ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Żaden przepis, bowiem nie określa formy w jakiej powinno nastąpić to potwierdzenie. Potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów i usług może mieć dowolną formę. Niewątpliwie najlepszym sposobem potwierdzenia faktu otrzymania faktury korygującej będzie uzyskanie zwrotnej kopii podpisanej faktury korygującej. Dopuszczalne jest również potwierdzenie w formie: - zwrotnego potwierdzenia odbioru wysłanej pocztą, w formie listu poleconego, przesyłki zawierającej fakturę korygującą,- pisemnego odrębnego potwierdzenia faktu otrzymania faktury korygującej,- faxu podpisanej faktury korygującej.
Zatem tut. organ podatkowy podziela stanowisko Spółki przedstawione we wniosku, dotyczące formy dokumentowania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, a mianowicie iż potwierdzenie przelewu ze specyfikacją faktur i faktur korygujących, z którego wynika wartość przelewu nie stanowi potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta - nabywcę, tym samym specyfikacja faktur korygujących na przelewie nie stanowi podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego przez podatnika.Podatnik powinien dołożyć wszelkich starań i zwrócić się do kontrahenta o zwrotne przesłanie kopii faktury korygującej lub uzyskanie pisemnego potwierdzenia otrzymania faktury korygującej w inne dopuszczalnej formie tj. zwrotnego potwierdzenia odbioru wysłanej pocztą w formie listu poleconego przesyłki zawierającej fakturę korygującą, bądź pisemnego odrębnego potwierdzenia faktu otrzymania faktury korygującej lub faxu podpisanej faktury korygującej - ponieważ sam przelew nie stanowi jednoznacznego potwierdzenia odbioru faktury korygującej.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a, w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowe, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
