
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na
podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w BielskuBiałej
- uznaje za nieprawidłowe stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2006 r., uzupełnionym 6 września 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania świadczonych usług polegających na poszukiwaniu rynku oraz prowadzenia działalności agenta handlowego na terenie polski na rzecz kontrahenta francuskiego.
U Z A S A D N I E N I E
Dnia 24 lipca 2006 r. w tut. urzędzie został złożony przez Podatnika, uzupełniony 6 września 2006 r., wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przez
sądem administracyjnym.
Jak stanowi art. 14a § 1 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Podatnik będący obywatelem Francji i Polski, posiadający stałe zamieszkanie we Francji natomiast w Polsce czasowo zameldowany w Bielsku-Białej założył działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Wnioskodawca będzie wykonywał usługi związane bezpośrednio z dostawą wewnątrzwspólnotową oraz usługi polegające na badaniu rynku.
W związku z powyższym Podatnik zwraca się z zapytaniem czy w opisanej sytuacji jest możliwe stosowanie zasad określonych wart. 27 ust. 4 pkt 3 w związku z art. 27 ust. 3 pkt 1 i 2 w prowadzonej przez niego działalności polegającej na pośrednictwie w sprzedaży produktów pomiędzy producentem francuskim, będącym podatnikiem VAT we Francji i posiadającym unijny nr NIP a klientami - polskimi firmami mającymi miejsce siedziby na terenie Polski i będącymi podatnikami podatku VAT i w związku z tym, czy może wystawiać faktury VAT ze stawką "np" dla sprzedaży, którą będzie prowizja wyliczona proporcjonalnie do wartości sprzedanych towarów i jest wliczona w cenę sprzedaży towarów wyprodukowanych we Francji a sprzedanych w Polsce.
Zdaniem podatnika będąc przedsiębiorcą prowadzącym indywidualną działalność gospodarczą i posiadającym siedzibę na terenie Polski (miasta Bielsko-Biała), będącym jednocześnie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, wykonywać będzie usługi określone w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) oraz usługi sklasyfikowane pod numerem 74.1 wg PKWiU.
Faktyczne czynności będą więc łącznie i w sposób nie dający się do wydzielenia wykonywane na rzecz i w zakresie organizowania zaopatrzenia i intensyfikacji sprzedaży na terenie Polski towarów, nie podlegających instalacji lub montażu, producenta francuskiego i z tego tytułu jako podatnik będzie uzyskiwał przychody z należnej umową prowizji.
W związku z powyższym, że w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawodawca dopuszcza, że miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona a czynności określone w grupie PKD 74.1 znajdują się w katalogu upoważniającym nabywcę usługi do zapłaty podatku w miejscu swojej siedziby we Francji, Podatnik uważa, że możliwym i prawidłowym będzie wystawiania faktur VAT ze stawką "np" i przeniesieniem obowiązku naliczenia i zapłaty podatku przez mojego zleceniodawcę tj. firmę z Francji.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy stwierdza:
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z zm.) przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Rozdział 3 cyt. ustawy (art. 27 oraz art. 28) dokonuje określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług, co wskazuje wprost na miejsce opodatkowania tych usług. Zasada ogólna wyrażona wart. 27 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Od tej ogólnej zasady określającej miejsce świadczenia usług jako miejsce prowadzenia działalności istnieje szereg wyjątków zawartych w przepisach art. 27 ust. 2- 6 i art. 28 cyt. ustawy. Chcąc zatem ustalić miejsce świadczenia danej usługi, a co za tym idzie miejsce jej opodatkowania podatkiem VAT należy wpierw sprawdzić, czy nie ma zastosowania któryś z przepisów szczególnych. Jeśli nie mają zastosowania przepisy szczególne to dopiero wtedy będzie miała zastosowanie zasada ogólna z art. 27 ust. 1 ustawy.
W myśl art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) cyt. ustawy w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6. Miejsce dokonania dostawy towarów ustalane jest zgodnie z art. 22 cyt. ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Natomiast w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane. Należy zaznaczyć, że nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.
Jeśli natomiast nabywca usługi poda dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer - art. 28 ust. 6 cyt. ustawy.
W myśl regulacji z art. 27 ust. 3 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy z dnia 11 marca 2004r. - w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
W katalogu usług wymienionych w ust. 4 znalazły się m.in. usługi badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1) (pkt 3), oraz agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeśli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10 (pkt 10).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik będzie świadczył usługi polegające na poszukiwaniu rynku i prowadził działalność agenta handlowego na terenie Polski dla francuskiej firmy produkcyjnej. Faktyczne czynności będą więc łącznie i w sposób nie dający się do wydzielenia wykonywane na rzecz i w zakresie organizowania zaopatrzenia i intensyfikacji sprzedaży na terenie Polski produktów producenta francuskiego i z tego tytułu jako podatnik będzie uzyskiwał przychody z należnej umową prowizji. Z uwagi na powyższe w ocenie tut. organu całość usług świadczonych przez podatnika (poszukiwanie rynku i prowadzenie działalności agenta handlowego) składa się na kompleksową usługę pośrednika, działającego w imieniu i na rzecz osoby trzeciej, związaną bezpośrednio z dostawą towarów.
Jeżeli zatem uzna się, że Podatnik wykonuje usługi pośrednictwa w imieniu i na rzecz francuskiego kontrahenta dotyczące dostawy towarów przez firmę francuską z terytorium Francji dla polskiego odbiorcy, to zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami, miejscem świadczenia tej usługi będzie terytorium Francji, ponieważ jest ona miejscem dostawy towarów. W tym przypadku nie ma zastosowania art. 28 ust. 6. Zatem usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terenie Polski wg polskich przepisów podatkowych.
Pomimo braku opodatkowania przedmiotowej usługi na terenie Polski dokonana transakcja winna być udokumentowana fakturą, zgodnie z art. 106 ust. 2 cyt. ustawy. Jeśli świadczący usługę ma obowiązek dokonania rejestracji do podatku od wartości dodanej na terytorium Francji (bądź już takiej rejestracji dokonał wcześniej) wystawia on fakturę za wykonaną usługę wg przepisów francuskich, nalicza podatek wg stawek podatkowych tam obowiązujących i tam go odprowadza. Jeśli natomiast nie ma obowiązku dokonania rejestracji do podatku od wartości dodanej na terytorium Francji (np. istnieje w przepisach francuskich możliwość rozliczenia tego podatku przez usługobiorcę odpowiednik art. 17 ust. 1 pkt 4 polskiej ustawy o VAT) wystawia on fakturę VAT wg przepisów polskich zgodnie z § 27 ust. 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), tj. faktura taka powinna zawierać dane określone w § 9 cyt. rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Może natomiast nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, tj. jego numeru identyfikacji podatkowej. W przedmiotowej sprawie nie ma natomiast zastosowania ust. 4 tego przepisu, ponieważ dotyczy on tylko świadczącego usługi, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy.
W związku z powyższym nie jest prawidłowe stanowisko Podatnika w podanym zakresie przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2006 r. uzupełnionym 6 września 2006 r.
Zatem należało orzec jak w sentencji.
Niniejsze postanowienie zostało wydane z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w BielskuBiałej w oparciu o art. 143 § 1 i § 2 pkt 1 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia (art. 14a § 2 cyt. Ordynacji podatkowej).
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 cyt. Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia wyłącznie w trybie art. 14b § 5 Ordynacji.
