
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 24.02.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia stawki podatku VAT właściwej dla świadczonych przez Podatnika usług najmu pomieszczeń i specjalistycznego sprzętu (lasera) oraz usług reklamowych, na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT
stwierdza, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego
Uzasadnienie
Podatnik, na podstawie zawartej z kontrahentem (podmiotem krajowym) umowy, będzie świadczyć usługi najmu pomieszczeń i specjalistycznego sprzętu (lasera) oraz usługi reklamowe.
Pomieszczenia te oraz wyposażenie będą wykorzystywane przez najemcę w prowadzonej działalności gospodarczej tzn. najemca stworzy w przedmiotowym lokalu poradnię okulistyczną i salę zabiegową do wykonywania usług okulistycznych na rzecz swoich pacjentów.
Natomiast wynajmujący w ramach świadczenia na rzecz kontrahenta (najemcy lokalu) usług reklamowych, na podstawie zawartej umowy, zobowiązuje się m.in. do przeprowadzenia kampanii reklamowej laserowej korekty wad wzroku.
Podatnik zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie swojego stanowiska, dotyczącego wysokości stawki podatku od towarów i usług właściwej dla w/wym. usług.
Zdaniem Podatnika, opisane powyżej usługi będą opodatkowane stawką 22%.
Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi, które kwalifikuje jako usługi najmu (najem pomieszczeń oraz specjalistycznego sprzętu ? lasera) oraz usługi reklamowe.
W miejscu tym, wskazać należy, iż zaliczenie określonego wyrobu lub usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta lub świadczącego usługę. Organy podatkowe nie są uprawnione do wydawania opinii klasyfikacyjnych dotyczących towarów czy usług.
Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), co znajduje również potwierdzenie w art. 41 ust. 14 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie klasyfikacji nadal obowiązują ? dla potrzeb podatkowych ? klasyfikacje obowiązujące na dzień wejścia w życie ustawy tj. na dzień 20 kwietnia 2004r.
Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku wystąpienia trudności związanych z ustaleniem właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć dany wyrób lub usługę, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do odpowiedniego organu statystycznego tj. Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź), który udzieli informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.
Natomiast zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.
I tak, zgodnie z pkt 1 tego przepisu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22%, co wynika z treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT ? poza wyjątkami wyszczególnionymi w ww. ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).
Zgodnie bowiem z treścią art. 41 ust. 16 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3 % lub 7 % dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:
- specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;
- przebieg realizacji budżetu państwa;
- przepisy Wspólnoty Europejskiej.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Podatnik świadczy usługi najmu (pomieszczeń użytkowych oraz specjalistycznego sprzętu ? lasera) oraz usługi reklamowe na rzecz podmiotu krajowego prowadzącego działalność gospodarczą na terytorium kraju.
Tut. Organ stwierdza, że ani przepisy ustawy o VAT, ani przepisy rozporządzenia wykonawczego nie przewidują stosowania obniżonych stawek podatku od towarów i usług, ani też zwolnienia od tego podatku ? w odniesieniu do w/wym. usług świadczonych przez Podatnika.
A zatem przedmiotowe usługi, o których mowa we wniosku Podatnika, winny być opodatkowane podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%.
