
Temat interpretacji
Czy stowarzyszenie ma możliwoć odzyskania w jakikolwiek sposób podatku VAT od poniesionych wydatków w ramach realizacji operacji pn. .(.)., która jest współfinansowana dotacj pochodzc ze rodków unijnych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2012 r. (data wpływu 28 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji operacji pn. () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zapłaconego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji operacji pn. (). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 grudnia 2012 r. (data wpływu 28 grudnia 2012 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego, przeformułowanie pytania oraz stanowisko w sprawie.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług.
Celami Zainteresowanego są:
- reprezentacja mieszkańców przed organami administracji publicznej, władzami samorządowymi, a także innymi instytucjami,
- współpraca z lokalnymi organizacjami, stowarzyszeniami, fundacjami i samorządami terytorialnymi pracującymi na rzecz rozwoju regionu,
- promowanie regionu, lokalnych tradycji i atrakcji,
- wspieranie inicjatyw społecznych i gospodarczych wsi,
- promocja zdrowia, w tym propagowanie zdrowego stylu życia,
- podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego,
- polepszenie warunków życiowych mieszkańców wsi,
- kreowanie i upowszechnianie wizerunku (...) oraz Gminy jako regionu atrakcyjnego turystycznie w kraju i za granicą,
- blokowanie inwestycji mogących zagrozić atrakcyjności regionu,
- poprawa infrastruktury.
Wnioskodawca realizuje cele poprzez:
- publiczne zabieranie głosu w sprawach objętych celami stowarzyszenia oraz inne działania realizujące cele statutowe,
- współpracę z organami administracji publicznej oraz innymi instytucjami,
- współpraca z osobami i instytucjami, których cele są zbieżne z celem stowarzyszenia lub które chcą wspierać realizację celów statutowych stowarzyszenia,
- występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych organów administracji,
- organizowanie imprez kulturalnych, artystycznych i rekreacyjno-sportowych,
- promowanie, upowszechnianie i udostępnianie nowoczesnych mediów i technologii,
- działania na rzecz swobodnego dostępu do informacji, niezbędnej dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
Zainteresowany złożył wniosek do LGD o przyznanie pomocy na operację pn. (). Wniosek został rozpatrzony i w dniu 16 lipca 2012 r. podpisano umowę z Urzędem Marszałkowskim o przyznanie pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 4.1.3. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, i realizując powyższą operację nie może odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług. Realizacja operacji polegała na zakupie towarów i usług niezbędnych do jego wykonania. Zakup niektórych towarów i usług został potwierdzony fakturą VAT. Zainteresowany uznał podatek od towarów i usług za koszt kawlifikowalny. Koszty dotyczyły: zakupu gablot i zakupu pompy ręcznej. Faktury, które zawierały podatek od towarów i usług dotyczyły wyżej wymienionych zakupów.
We wniosku o dofinansowanie podatek od towarów i usług został ujęty jako koszt kwalifikowalny, tj. koszt podlegający refundacji ze środków ww. Programu.
Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywane w trakcie realizacji wyżej wymienionej operacji towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 21 grudnia 2012 r.).
Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania w jakikolwiek sposób podatku VAT od poniesionych wydatków w ramach realizacji operacji pn. (), która jest współfinansowana dotacją pochodzącą ze środków unijnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania w żaden sposób zapłaconego podatku VAT od poniesionych wydatków w ramach realizacji operacji pn. ().
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek do LGD o przyznanie pomocy na operację pn. (). Wniosek został rozpatrzony i w dniu 16 lipca 2012 r. podpisano umowę z Urzędem Marszałkowskim o przyznanie pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 4.1.3. Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. W wyniku realizacji operacji zakupiono towary i usługi niezbędne do jej wykonania. Koszty dotyczyły: zakupu gablot i zakupu pompy ręcznej. Faktury, które zawierały podatek od towarów i usług dotyczyły wyżej wymienionych zakupów.
Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywane w trakcie realizacji wyżej wymienionej operacji towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Zainteresowany nie będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji operacji pn. (), bowiem - jak wynika z opisu sprawy - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanemu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 859 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
