
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.05.2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 19 i art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.
UzasadnieniePodany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka zamierza realizować projekt na zamówienie firmy XXX Zwanej dalej Klientem. Projektowane działanie - promocja produktu - napoju kawowego AAA, będzie prowadzone w okresie letnich wakacji. Zadaniem Spółki jest organizacja sił sprzedażowych i współpraca w zakresie sprzedaży promowanego produktu z wybranymi przedsiębiorcami zwanymi dalej Sklepami, którzy zostaną wskazani przez Klienta. Organizacja sił sprzedażowych będzie polegała przede wszystkim na zatrudnieniu przez Spółkę odpowiedniej liczby promotorów - sprzedawców zwanych dalej Sprzedawcami. Sprzedawcy, działając na zlecenie Spółki, będą sprzedawać osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (plażowiczom) promowany produkt na nadmorskich plażach, na terytorium RP. Sprzedaż będzie prowadzona w imieniu i na rzecz Sklepów wskazanych przez Klienta. Przedmiotem sprzedaży byłby tylko i wyłącznie jeden produkt: napój kawowy AAA. Każdego dnia akcji promocyjnej Sprzedający będą pobierali określoną ilość produktu do sprzedaży ze wskazanego sklepu, na koniec dnia Sprzedający będą się rozliczać z pobranego towaru i uzyskanego utargu.
Pytanie WnioskodawcyCzy sprzedaż taka musi podlegać ewidencji za pomocą kas fiskalnych w momencie jej dokonania, czy wystarczające będzie z punktu widzenia przepisów ustawy o VAT, zaewidencjonowanie jej w kasie fiskalnej na koniec dnia w którym dokonano sprzedaży, czyli w czasie umożliwiającym uwzględnienie faktycznie dokonanej sprzedaży w dziennym raporcie? Ewentualnie czy dopuszczalne jest zaewidencjonowanie sprzedaży jeszcze przed dokonaniem sprzedaży (na początku dnia), a następnie na wypadek gdyby nie sprzedano określonej ilości towaru dokonanie korekty z podaniem przyczyny "zwrot towaru" i sporządzenie raportu dziennego sprzedaży ilustrującego rzeczywistą sprzedaż dokonaną w danym dniu według ilości i wartości sprzedanych towarów?
Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego: W świetle zapisów art. 111 ustawy o VAT podatnicy sprzedający na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej mają obowiązek stosować kasy rejestrujące do ewidencjonowania obrotu oraz kwot podatku należnego. W tego rodzaju sprzedaży istnieje możliwość użycia kas fiskalnych, które posiadają i stosują w sprzedaży detalicznej Sklepy wskazane przez Klienta Spółki.
MOŻLIWOŚĆ
1.
Sprzedaż taka może zostać zaewidencjonowana w kasie fiskalnej w momencie wydania towaru osobom zatrudnionym przez Spółkę (wydrukowanie paragonów według ilości i wartości pobranego towaru do dalszej sprzedaży). Pracownicy Spółki rozprowadzający produkt będą posiadać drukowane paragony i w momencie sprzedaży będą mogli je wręczyć nabywcy produktu.Wartość niesprzedanych w danym dniu towarów na podstawie ewidencji pobranych i niesprzedanych towarów, a także ilości i wartości zwróconych oryginałów paragonów może podlegać korekcie obrotu i podatku należnego wykazanych w dobowym raporcie fiskalnym.W tym miejscu można powołać się na wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 1999 r. sygn. akt III S.A. 5200/98, w którym stwierdzono, że obrotem jest kwota rzeczywiście należna, a nie figurująca, np. na paragonie. Zdaniem NSA zakaz korekty paragonu jest tylko warunkiem stosowania kasy rejestrującej, który nie przekreśla zasady wynikającej z art. 15 ust.1 starej ustawy o VAT (obecnie art. 29), że podstawą
opodatkowania jest obrót. Dlatego Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że możliwe jest wykazanie, że obrót z danej transakcji był inny niż kwota na paragonie.Z uwagi na to, że kasa fiskalna nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci kasy fiskalnej, to korekta danych musi być zapisywana za pomocą innych urządzeń księgowych. Wytyczne w tym zakresie przedstawiło Ministerstwo Finansów piśmie z dnia 10 stycznia 1994 r. nr PP7-7253/010/94, w którym zaleca prowadzenie tzw. "Ewidencji korekt". W ewidencji tej powinny być zapisywane wszelkie zdarzenia związane z korektą obrotu, jak: błędy kasjera, udzielone rabaty, zwroty towarów. Ponadto należy również pamiętać, że organy podatkowe stoją na stanowisku, że tylko posiadanie przez sprzedawcę oryginału paragonu fiskalnego jest dowodem na to, iż doszło do rzeczywistej korekty sprzedaży (np. w wyniku zwrotu towaru). Paragony te jako anulowane powinny być opisane w ewidencji korekt z podaniem przyczyny tej korekty, a obrót z nich wynikający
powinien być uwzględniony in minus w deklaracji za dany miesiąc.
MOŻLIWOŚĆ 2.
W celu uniknięcia wysoce prawdopodobnej konieczności dokonywania codziennych korekt obrotu (wzmiankowanych wyżej), można zastosować metodę ewidencjonowania sprzedaży w kasie na zasadzie inkasa. Metoda ta polegałaby na tym, że z chwilą wydania towaru Sprzedawcy przez Sklep zostałyby wydrukowane paragony na część towaru wydanego i przeznaczonego do sprzedaży. Jeżeli Sprzedawca sprzedałby towar w ilości większej od liczby posiadanych, wydrukowanych paragonów - nadwyżka taka zostałaby zaewidencjonowana w kasie fiskalnej jeszcze w dniu dokonania sprzedaży, w momencie rozliczania się przez sprzedawcę z pobranego towaru i uzyskanego utargu.W związku z eliminacją korekt dziennego obrotu w dobowym raporcie fiskalnym uważamy za dopuszczalne stosowanie w niniejszym projekcie promocyjnym " możliwości 2" gdyż o ile, wartość i liczba sprzedanych w danym dniu produktów zostanie skrupulatnie
zaewidencjonowana w kasie fiskalnej posiadanej przez Sklep - prezentowana w niniejszych wywodach praktyka jest zdaniem Wnioskodawcy zgodna z przepisami prawa podatkowego.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencje obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Definicja sprzedaży została zawarta w art. 2 pkt 22 w/w ustawy i zgodnie z nią, sprzedaż jest to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. O momencie, w którym przedmiotowa sprzedaż podlega opodatkowaniu
stanowi art. 19 w/w ustawy.
Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 -21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. W świetle powyższego, każda dokonana przez Podatnika działającego w imieniu i na rzecz Sklepów sprzedaż, podlega
ewidencjonowaniu w kasie fiskalnej, a rejestracja ta powinna być dokonana z chwilą jej zaistnienia, czyli z momentem powstania obowiązku podatkowego.
W przeciwnym razie cel, który chciał osiągnąć ustawodawca ustanawiając obowiązek prowadzenia ewidencji z zastosowaniem kas rejestrujących, nie zostałby zrealizowany. Celem tym było takie zorganizowanie procesu sprzedaży, aby maszyna ewidencjonowała każdą transakcję, umożliwiając podatnikowi rozliczenie sprzedawców i wykazanie prawidłowej wysokości obrotu.
Z uwagi na to, że kasa fiskalna nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci kasy rejestrującej, to korekta danych musi być zapisywana za pomocą innych urządzeń księgowych. Korekta dokonywana za pomocą innych urządzeń księgowych dotyczy zdarzeń wyjątkowych.
Dopuszczenie do prowadzenia ręcznej ewidencji sprzedaży "zamiast" prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących, unicestwiłoby cel, który przyświecał ustawodawcy przy wprowadzaniu obowiązku stosowania kas
rejestrujących. Reasumując Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego stwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż, w świetle art. 19 ustawy o VAT, podlega ewidencjonowaniu za pomocą kas rejestrujących w momencie jej dokonania tj. w momencie powstania obowiązku podatkowego. Jednocześnie, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje że przepis art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) został zmieniony ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) która w tym zakresie weszła w życie z dniem 1 czerwca 2005r.
Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia. 3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-iu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej) 4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (teks jednolity Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.
