W zakresie braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług, polegających na wydawaniu nieodpłatnych zaproszeń/biletów na wydarzenia od... - Interpretacja - IPTPP2/443-79/13-4/KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.04.2013, sygn. IPTPP2/443-79/13-4/KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

W zakresie braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług, polegających na wydawaniu nieodpłatnych zaproszeń/biletów na wydarzenia odbywające się w Filharmonii.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług, polegających na wydawaniu nieodpłatnych zaproszeń/biletów na wydarzenia odbywające się w Filharmonii dla kontrahentów w ramach zawartych umów jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług, polegających na wydawaniu nieodpłatnych zaproszeń/biletów na wydarzenia odbywające się w Filharmonii dla pozostałych grup osób jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2013 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług, polegających na wydawaniu nieodpłatnych zaproszeń/biletów na wydarzenia odbywające się w Filharmonii.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 kwietnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Filharmonia (Wnioskodawca) jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną z chwilą uzyskania wpisu do Rejestru Instytucji Kultury pod nr , prowadzonego przez samorząd województwa.

Do podstawowych zadań Wnioskodawcy, zgodnie z treścią § 4 ust. 1 Statutu należy:

  1. prowadzenie działalności artystycznej z udziałem twórców i wykonawców, posiadających odpowiednie kwalifikacje, w celu kreowania i zaspakajania potrzeb kulturalnych społeczeństwa oraz rozwoju kultury i sztuki w kraju ze szczególnym uwzględnieniem i województwa;
  2. aktywny udział w tworzeniu wizerunku regionu, poprawy jakości życia jego mieszkańców i zwiększeniu spójności społecznej w województwie w oparciu o rozwój kultury;
  3. reprezentowanie kultury polskiej za granicą.

Filharmonia umożliwia wstęp na koncerty na podstawie nieodpłatnych zaproszeń/biletów następującym grupom osób: dziennikarzom, przedstawicielom władz samorządowych (w tym przedstawicielom organizatora Urzędu Marszałkowskiego) i państwowych, politykom, przedstawicielom innych instytucji kultury, dyrektorom szkół muzycznych, władzom uczelni wyższych, sponsorom, byłym i obecnym pracownikom Filharmonii, kontrahentom Filharmonii na podstawie łączących ich z Filharmonią umów, uczestnikom i laureatom konkursów organizowanych przez Filharmonię lub przy Jej współudziale, osobom objętym pomocą społeczną świadczoną przez podmioty publiczne oraz podmioty prowadzone przez organizacje pozarządowe i związki wyznaniowe, artystom oraz innym osobom, których zaproszenie na koncert jest celowe ze względu na promocję i reklamę wydarzeń mających miejsce w Filharmonii. Zaproszenie ww. osób służy przede wszystkim propagowaniu i promowaniu działalności Zainteresowanego, co w przyszłości może przyczynić się do pozyskania dodatkowych źródeł finansowania działalności Filharmonii oraz spowodować zwiększone zainteresowanie działaniami Wnioskodawcy, co w konsekwencji wpłynie na wzrost wpływów z organizowanych wydarzeń. Natomiast zapraszanie pracowników - koncertmistrzów, którzy są współodpowiedzialni za poziom artystyczny działań podejmowanych przez Filharmonię, ma na celu umożliwienie im stałego śledzenia poziomu artystycznego zespołów artystycznych Filharmonii.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że pod pojęciem kontrahent rozumie np. szkoły muzyczne, uczelnie wyższe, fundacje, stowarzyszenia, urzędy itp. podmioty, które wraz z Filharmonią są współorganizatorami wydarzeń o charakterze artystycznym. Najczęściej umowy zawierane z takimi podmiotami wskazują zasadnicze obowiązki stron umowy w następujący sposób: Filharmonia wynajmuje salę koncertową/kameralną, natomiast druga strona umowy zapewnia i opłaca udział artystów w organizowanym wydarzeniu, a także zobowiązuje się do promowania (reklamy) organizowanego wydarzenia, jak i działalności Filharmonii. Przychód ze sprzedaży biletów pozostaje po stronie Wnioskodawcy, natomiast druga ze stron w ramach umowy zastrzega, iż zostanie jej zapewniona pewna pula bezpłatnych zaproszeń dla jej gości. Biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny, Zainteresowany uznał, iż kontrahenci, o których mowa we wniosku, świadczą na rzecz Filharmonii usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp.

Natomiast zapraszania byłych pracowników Filharmonii nie można uznać za mające bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Dotyczy to zaledwie kilkuosobowej grupy byłych pracowników, szczególnie zasłużonych dla Filharmonii, jak i całego środowiska kulturalnego, których obecność na organizowanych przez Wnioskodawcę wydarzeniach ma niewątpliwy wpływ na wizerunek i prestiż samej instytucji, jak i prowadzonych przez Nią działań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nieodpłatne świadczenie usług kulturalnych, polegające na wydawaniu nieodpłatnych zaproszeń/biletów na wydarzenia odbywające się w Filharmonii bez konieczności ich rejestracji, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika i jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Oznacza to, że dla uznania, iż dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, konieczne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie usług wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie zostaje spełniona. Zarówno względy reklamowe, promocyjne, jak i mające gwarantować właściwy poziom działań podejmowanych przez Wnioskodawcę jednoznacznie wskazują, iż nieodpłatne przekazywanie zaproszeń/biletów na wydarzenia organizowane przez Filharmonię służy prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej.

W tej sytuacji zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jest On zwolniony od uiszczenia podatku VAT od przekazywanych nieodpłatnie zaproszeń/biletów na organizowane przez Niego wydarzenia bez konieczności prowadzenia rejestru osób zaproszonych.

Ponadto Zainteresowany wskazał, iż powyższe stanowisko potwierdzone zostało w szeregu interpretacji indywidualnych, m.in. w wydanej w dniu 12.12.2011r. przez Izbę Skarbową w Bydgoszczy nr ITPP1/443-1350/11/MS, czy wydanej w dniu 25.11.2011r. przez Izbę Skarbową w Katowicach nr IBPP1/443-1317/11/LSz. W interpretacjach tych ww. Izby uznały za prawidłowe stanowisko wnioskodawców, które jest tożsame ze stanowiskiem Filharmonii w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług, polegających na wydawaniu nieodpłatnych zaproszeń/biletów na wydarzenia odbywające się w Filharmonii dla kontrahentów w ramach zawartych umów za nieprawidłowe,
  • braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług, polegających na wydawaniu nieodpłatnych zaproszeń/biletów na wydarzenia odbywające się w Filharmonii dla pozostałych grup osób za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższe oznacza, że zgodnie z ustawą, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu podatkiem VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

Stosownie bowiem do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza, jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, takie nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu.

Analizując natomiast treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Podkreślić należy przy tym, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to, czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Dla ustalenia zatem, czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Przez nieodpłatne usługi służące do celów działalności podatnika należy rozumieć takie, które są wykonywane bez wynagrodzenia, ale w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Świadczenie ich ma dominujący charakter w stosunku do korzyści osiąganej w tym przypadku przez odbiorcę tych świadczeń.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną z chwilą uzyskania wpisu do Rejestru Instytucji Kultury, prowadzonego przez samorząd województwa. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy, zgodnie z treścią Statutu należy:

  1. prowadzenie działalności artystycznej z udziałem twórców i wykonawców, posiadających odpowiednie kwalifikacje, w celu kreowania i zaspakajania potrzeb kulturalnych społeczeństwa oraz rozwoju kultury i sztuki w kraju ze szczególnym uwzględnieniem ... i województwa;
  2. aktywny udział w tworzeniu wizerunku regionu, poprawy jakości życia jego mieszkańców i zwiększeniu spójności społecznej w województwie w oparciu o rozwój kultury;
  3. reprezentowanie kultury polskiej za granicą.

Filharmonia umożliwia wstęp na koncerty na podstawie nieodpłatnych zaproszeń/biletów następującym grupom osób: dziennikarzom, przedstawicielom władz samorządowych (w tym przedstawicielom organizatora Urzędu Marszałkowskiego) i państwowych, politykom, przedstawicielom innych instytucji kultury, dyrektorom szkół muzycznych, władzom uczelni wyższych, sponsorom, byłym i obecnym pracownikom Filharmonii, kontrahentom Filharmonii na podstawie łączących ich umów, uczestnikom i laureatom konkursów organizowanych przez Filharmonię lub przy Jej współudziale, osobom objętym pomocą społeczną świadczoną przez podmioty publiczne oraz podmioty prowadzone przez organizacje pozarządowe i związki wyznaniowe, artystom oraz innym osobom, których zaproszenie na koncert jest celowe ze względu na promocję i reklamę wydarzeń mających miejsce w Filharmonii. Zaproszenie ww. osób służy przede wszystkim propagowaniu i promowaniu działalności Zainteresowanego, co w przyszłości może przyczynić się do pozyskania dodatkowych źródeł finansowania działalności Filharmonii oraz spowodować zwiększone zainteresowanie działaniami Wnioskodawcy, co w konsekwencji wpłynie na wzrost wpływów z organizowanych wydarzeń. Natomiast zapraszanie pracowników - koncertmistrzów, którzy są współodpowiedzialni za poziom artystyczny działań podejmowanych przez Wnioskodawcę, ma na celu umożliwienie im stałego śledzenia poziomu artystycznego zespołów artystycznych Filharmonii.

Pod pojęciem kontrahent Zainteresowany rozumie np. szkoły muzyczne, uczelnie wyższe, fundacje, stowarzyszenia, urzędy itp. podmioty, które wraz z Nim są współorganizatorami wydarzeń o charakterze artystycznym. Najczęściej umowy zawierane z takimi podmiotami wskazują zasadnicze obowiązki stron umowy w następujący sposób: Filharmonia wynajmuje salę koncertową/kameralną, natomiast druga strona umowy zapewnia i opłaca udział artystów w organizowanym wydarzeniu, a także zobowiązuje się do promowania (reklamy) organizowanego wydarzenia, jak i działalności Filharmonii. Przychód ze sprzedaży biletów pozostaje po stronie Wnioskodawcy, natomiast druga ze stron w ramach umowy zastrzega, iż zostanie jej zapewniona pewna pula bezpłatnych zaproszeń dla jej gości. Ww. kontrahenci świadczą na rzecz Filharmonii usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. Natomiast zapraszania byłych pracowników Filharmonii nie można uznać za mające bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Filharmonii. Dotyczy to zaledwie kilkuosobowej grupy byłych pracowników, szczególnie zasłużonych dla Filharmonii, jak i całego środowiska kulturalnego, których obecność na organizowanych przez Wnioskodawcę wydarzeniach ma niewątpliwy wpływ na wizerunek i prestiż samej instytucji, jak i prowadzonych przez Nią działań.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że wydawanie nieodpłatnych zaproszeń/biletów w oparciu o zawarte umowy z kontrahentami, w zamian za usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wypełniając definicję usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, z uwagi na to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko świadczenie usług za wynagrodzeniem określonym w pieniądzu. Przepisy podatkowe nie zawierają bowiem jakichkolwiek ograniczeń, co do formy zapłaty, a zatem wynagrodzenie (zapłata) nie musi nastąpić w formie świadczenia pieniężnego. Może to być również świadczenie rzeczowe. Jeżeli w obrocie gospodarczym następuje zamiana towaru na towar, towaru na usługę i odwrotnie, a także zamiana usługi na usługę mamy do czynienia z transakcjami barterowymi. Z uwagi więc na to, że pomiędzy Wnioskodawcą, a kontrahentami świadczącymi ww. usługi na podstawie zawartych umów istnieje relacja zobowiązaniowa i odpłatna, w której każda ze stron zobowiązuje się do określonego działania, uznać należy, że wydanie zaproszeń/biletów na rzecz ww. podmiotów, w zamian za co Wnioskodawca uzyskuje promocję, reklamę stanowi jak powyżej wskazano, czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż jest zwolniony od uiszczenia podatku VAT od przekazywanych nieodpłatnie zaproszeń/biletów dla kontrahentów na podstawie zawartych umów na organizowane przez Filharmonię wydarzenia, uznaje się za nieprawidłowe.

Natomiast wydając nieodpłatnie zaproszenia/bilety na wydarzenia odbywające się w Filharmonii dla pozostałych grup osób, Wnioskodawca wykonuje czynności, które są związane z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą, ponieważ - jak wskazał Zainteresowany - służą one propagowaniu i promowaniu Jego działalności, mają niewątpliwy wpływ na wizerunek i prestiż samej instytucji, jak i prowadzonych przez Nią działań, natomiast zapraszanie pracowników - koncertmistrzów, którzy są współodpowiedzialni za poziom artystyczny działań podejmowanych przez Wnioskodawcę, ma na celu umożliwienie im stałego śledzenia poziomu artystycznego zespołów artystycznych Filharmonii. Powyższe działania zatem mogą w przyszłości przyczynić się do pozyskania dodatkowych źródeł finansowania działalności Filharmonii oraz spowodować zwiększone zainteresowanie działaniami Wnioskodawcy.

Wobec powyższego należy uznać, że świadczenie usług polegające na wydawaniu nieodpłatnie zaproszeń/biletów na wydarzenia odbywające się w Filharmonii dla ww. grupy osób, związane jest z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie ww. czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Zainteresowanego w zakresie braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług, polegających na wydawaniu nieodpłatnych zaproszeń/biletów na wydarzenia odbywające się w Filharmonii dla pozostałych grup osób, poza ww. kontrahentami świadczącymi rzecz Wnioskodawcy usługi, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, iż opodatkowanie bądź nieopodatkowanie przedmiotowych czynności w świetle obowiązujących przepisów prawa nie wiąże się z obowiązkiem rejestracji osób, które skorzystały z zaproszeń/biletów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie. Ponadto wskazać należy, że stany faktyczne/zdarzenia przyszłe w powołanych interpretacjach indywidualnych nie są tożsame z opisem stanu faktycznego w niniejszej sprawie.

Ponadto należy zauważyć, że od dnia 1 kwietnia 2013 r. przepis art. 8 ust. 2 ustawy obowiązuje w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Końcowo należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z powyższego przepisu wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 577 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi