POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-27/06/KR

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.07.2006, sygn. PP/443-27/06/KR, Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.05.2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 28.06.2006 r. w sprawie opodatkowania podatkiem VAT czynności wydania specyfikacji istotnych warunków zamówienia

postanawia

uznać za nieprawidłowe stanowisko podatnika, iż czynność wydania specyfikacji istotnych warunków zamówienia podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22 %

UZSADNIENIE

Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W dniu 02.06. 2006 r. "X" złożył wniosek o wydanie interpretacji w sprawie opodatkowania podatkiem VAT czynności wydania specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Na wezwanie z dnia 06.06.2006 r. Nr PP/443-25/06/KR "X" pismem z dnia 28 czerwca 2006 r. uzupełnił wniosek określając własne stanowisko w sprawie.

Stan faktyczny przedstawia się następująco: "X" wydaje na wniosek wykonawcy mającego zamiar przystąpić do przetargu specyfikację istotnych warunków zamówienia, która zawiera dane wyszczególnione w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Zdaniem podatnika specyfikacja istotnych warunków zamówienia jest towarem i jej wydanie podlega opodatkowaniu 22 % podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego nie podziela poglądu podatnika i uznaje, że czynność wydania specyfikacji istotnych warunków zamówienia w oparciu o Prawo zamówień publicznych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Obowiązek przekazywania specyfikacji istotnych warunków zamówienia wynika z przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień Publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 ze zm.). Zgodnie z art. 37 tej ustawy specyfikacje przetargowe przekazywane są nieodpłatnie z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2 tej ustawy, który stanowi że, cena jakiej wolno żądać za specyfikację istotnych warunków zamówienia może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania. Wydanie dokumentu nie ma zatem charakteru zarobkowego i nie jest wynikiem zawartej w tym celu umowy cywilnoprawnej, stanowi ono jedynie jeden z etapów postępowania przetargowego. Pobierana za wydaną dokumentację opłata stanowi wyłącznie zwrot kosztów poniesionych przez organizatora przetargu w celu udostępnienia jej uczestnikom przetargu.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.) podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Towarami w rozumieniu art. 2 pkt. 6 ww. ustawy są rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów i statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie podlegają więc opodatkowaniu czynności, które nie zostały wymienione w art. 5 wyżej cytowanej ustawy o podatku VAT, czynności których przedmiotem nie są towary oraz czynności nie będące usługami w rozumieniu art. 2 ust. 6 i art. 8 ust. 1.

Zdaniem Naczelnika Urzędu przekazywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie spełnia warunków do uznania go za odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w związku z czym wyłączone jest z opodatkowania tym podatkiem, a do czynności tej nie ma zastosowania ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu