
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Miasto projektu inwestycyjnego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta Urząd Miasta reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 3 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.), pismem z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) oraz pismem z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 14 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 marca 2009 r. o pełnomocnictwo oraz pismami z dnia 23 marca 2009 r. i 12 maja 2009 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca - Miasto (dalej: Miasto) składa do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie projektu we współpracy z partnerami i Gminą Miastem, Gminą A oraz Gminą U. Projekt ma być dofinansowany w 75% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Koszt części projektu przypadającej na Wnioskodawcę wynosi 32 500 000 zł.
Projekt polegać będzie na zakupie i instalacji systemu wideokontroli, którego zadaniem będzie m. in. możliwość automatycznego odnajdywania pojazdów skradzionych lub poszukiwanych przez Policję, rozpoznawania pojazdów wjeżdżających na skrzyżowania przy czerwonej sygnalizacji świetlnej, automatyczne sprawdzanie średniej prędkości przejazdu na wyznaczonych dystansach oraz rozpoznawanie występujących podwójnie tablic rejestracyjnych w mieście i regionie. Jednocześnie system posiadał będzie funkcję automatycznego rozpoznawania transportu ładunków niebezpiecznych i przekazywania informacji do centrali Policji.
Dodatkowo system dostarczać będzie danych pogodowych w mieście i miejscowościach objętych planowanym projektem. System wideokontroli będzie instalowany w obszarach skrzyżowań o intensywnym ruchu, przy drogach wjazdowych do miasta jak również w sferach ruchu pieszego.
Budowa sieci przekazu danych odbywać się będzie drogą bezprzewodową na dystansie z wykorzystywaniem fali radiowej, względnie fal wysokiej częstotliwości i wiązki laserowej. Wizyjna obserwacja wideo bazować będzie na bezprzewodowym przekazie na dystansie około 150 km. System wideokontroli stworzy również techniczną bazę dla nowoczesnego Centrum Zarządzania Kryzysowego, z którego będą mogłyby być koordynowane prace wszystkich innych systemów bezpieczeństwa. Centrum będzie również miało możliwość obsługi innych gmin uczestniczących w projekcie.
Przedmiotowy projekt będzie generował dochód gminy z tytułu mandatów karnych, które nie są obciążone podatkiem VAT.
W piśmie z dnia 23 marca 2009 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany wskazał, że właścicielem powstałej w ramach projektu inwestycji będzie Miasto, a system będzie zarządzany i administrowany przez Straż Miejską jednostkę organizacyjną Miasta nie posiadającą osobowości prawnej. Ponadto w piśmie z dnia 12 maja 2009 r. Gmina doprecyzowała opisane zdarzenie przyszłe o następujące informacje:
- projekt, na realizację którego Gmina złoży dofinansowanie nosi nazwę X,
- w ramach ww. projektu będą realizowane zadania własne gminy,
- Straż Miejska będzie zarządzać i administrować monitoringiem nieodpłatnie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy beneficjent środków, Miasto w przypadku realizowanego projektu ma prawną możliwość odliczenia w całości bądź w części podatku VAT w trakcie realizacji zadania oraz 5 lat po jego zakończeniu...
Zdaniem Wnioskodawcy, Miastu nie będzie przysługiwało przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi, jakie zostaną nabyte w związku z planowaną realizacją inwestycji nie będą wykorzystane do wykonania przez Miasto czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. zadania dotyczące gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy) oraz zadania w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy).
Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, we współpracy z innymi podmiotami, zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu.
Projekt polegać będzie na zakupie i instalacji systemu wideokontroli, którego zadaniem będzie m. in. możliwość automatycznego odnajdywania pojazdów skradzionych lub poszukiwanych przez Policję, rozpoznawania pojazdów wjeżdżających na skrzyżowania przy czerwonej sygnalizacji świetlnej, automatyczne sprawdzanie średniej prędkości przejazdu na wyznaczonych dystansach oraz rozpoznawanie występujących podwójnie tablic rejestracyjnych. Jednocześnie system posiadał będzie funkcję automatycznego rozpoznawania transportu ładunków niebezpiecznych i przekazywania informacji do centrali Policji. Dodatkowo system dostarczać będzie danych pogodowych w mieście i miejscowościach objętych planowanym projektem. System wideokontroli będzie instalowany w obszarach skrzyżowań o intensywnym ruchu, przy drogach wjazdowych do miasta jak również w sferach ruchu pieszego.
Przedmiotowy projekt będzie generował dochód gminy z tytułu mandatów karnych, które nie są obciążone podatkiem VAT.
Właścicielem powstałej w ramach projektu inwestycji będzie Miasto, a system (będzie nieodpłatnie zarządzany i administrowany przez Straż Miejską jednostkę organizacyjną Miasta nie posiadającą osobowości prawnej.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Miasto nie będzie miało prawa dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur za realizację Inwestycji, ponieważ w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. brak jest związku zakupionych towarów i usług dotyczących realizacji Inwestycji z wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
