
Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 22.07.2004 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni, na podstawie art. 14a § 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), informuje:
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych
pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 tejże ustawy, tzn., których dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż określona według wzoru:
DŁ = 357 kg + n x 68 kg
gdzie:
DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,
n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy.
Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe.
Niemniej, zgodnie z treścią art. 86 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, z kategorii pojazdów samochodowych objętych powyższym ograniczeniem wyłączone zostały:
- pojazdy
specjalne - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny,
- pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika takie przeznaczenie.
Z powyższych przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował wyłączeniem prawa podatnika do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w stosunku do nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów samochodowych. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu pojazdu samochodowego wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, tj. że pojazd ma określony typ, przeznaczenie, określoną ładowność oraz określoną liczbę miejsc (siedzeń).
Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 1 stycznia 1984 r., zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Pierwsze świadectwa typu zostały wydane przez Ministra Komunikacji z datą 31 stycznia 1984 r. Zarówno w okresie wcześniejszym, jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera), dla którego zostały one wydane. Od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestracyjnego źródłem informacji o jego danych technicznych.
Przed 1984 r. obowiązywało zaświadczenie z badania dopuszczalności typu, które było ówczesnym odpowiednikiem dzisiejszego świadectwa homologacji.
Podobne zasady obowiązują w Unii Europejskiej. W sytuacji, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej, należy wyjaśnić, że np. europejskie świadectwa homologacji przechowywane są przez odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producenta danego typu pojazdu.
Podatnik ma zatem możliwość uzyskania informacji i sprawdzenia, czy posiadany przez niego pojazd ma dopuszczalną ładowność niższą bądź wyższą niż dopuszczalna ładowność obliczona według wzoru zawartego w w/w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług i ustalenia, w związku z tym możliwości odliczania kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu tych samochodów. W przypadku samochodów sprzed 1984 r., dane te można określić na podstawie wyciągu z zaświadczenia dopuszczalności typu.
Zatem w przypadku samochodów bezwzględnie z istoty swej ciężarowych, tzn. konstrukcyjnie przeznaczonych wyłącznie do przewozu towarów, odliczenie podatku następować będzie na zasadach ogólnych.
?List pojazdu" nie stanowi świadectwa homologacji, ani też nie jest wyciągiem ze świadectwa homologacji. Niemniej, jeżeli podatnik ma pewność, iż dokonany przez organ rejestracyjny w ?liście pojazdu? wpis dotyczący danych technicznych pojazdu jest odzwierciedleniem danych wynikających ze świadectwa homologacji tegoż pojazdu, wydanego przez uprawniony w danym państwie organ, to może się tymi danymi posłużyć sprawdzając, czy pojazd ma dopuszczalną ładowność niższą bądź wyższą niż dopuszczalna ładowność obliczona według wzoru zawartego w w/w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
