
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:
- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ),
po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, za nieprawidłowy.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż w Spółce występuje nielegalny pobór gazu. W takim przypadku Spółka pobiera opłaty o charakterze sanacyjnym, które podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
W związku z powyższym, Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji, czy opłaty za nielegalny pobór gazu, w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?
Zdaniem Wnioskującej, opłaty za nielegalny pobóru gazu nie można utożsamiać z odpłatną dostawą towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 przywoływanej ustawy. Ponadto, stosownie do przepisów art. 7 ust. 1 w/w ustawy, dostawą towaru jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W opinii Wnioskującej, charakter przeniesienia owych praw należy pojmować jako przekazanie szeroko pojętej kontroli ekonomicznej nad towarem w taki sposób, iż nabywca może nim dysponować jak właściciel.
Przekazanie praw do dysponowania towarem jak właściciel następuje w sytuacji, gdy dwie strony danej czynności wyrażają wolę przeniesienia (nabycia ) takich praw. Zdaniem Wnioskującej, nielegalny pobór gazu jest czynnością niezależną od dostawcy, sprzeczną z postanowieniami umów i niebędącą ich przedmiotem. Zatem, skoro nielegalny pobór gazu nie jest dostawą, w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 1 w/w ustawy, to w opinii Spółki, opłaty z tego tytułu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jednocześnie, opłat za nielegalny pobór gazu nie można, zdaniem Spółki, traktować jako wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług, w świetle przepisów art. 8 ust. 1 przywoływanej ustawy. Brak w tym przypadku, jakiegokolwiek świadczenia ze strony Spółki na rzecz osoby pobierającej nielegalnie gaz.
Ponadto, jak podnosi Spółka, wysokość opłaty nie jest odzwierciedleniem ceny, która byłaby należna, gdyby dostawa nastąpiła na warunkach określonych umową, ale jest naliczana w formie ryczałtu i uznana jest za karę pieniężną. Zatem, w sytuacji, gdy dostawa nie została zrealizowana za wolą dostawcy, a nastąpiła kradzież gazu, opłaty za nielegalny pobór nie są należnością od nabywcy za dostawę towaru.
W świetle powyższego, zdaniem Spółki, opłaty za nielegalny pobór gazu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.
Ponadto, w świetle przepisów art. 3 pkt 18 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 ze zm.), za nielegalne pobieranie paliw i energii uważa się pobieranie paliw i energii bez zawarcia umowy z przedsiębiorstwem lub niezgodne z umową. Natomiast z przepisów art. 57 w/w ustawy wynika, iż w razie nielegalnego pobierania paliw lub energii z sieci, przedsiębiorstwo energetyczne pobiera opłaty za nielegalne pobrane paliwo lub energie w wysokości określonej w taryfach. Opłaty te podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym administracji.
Czynnościami wymienionymi w art. 5 ust. 1 pkt 1 przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług, są również dostawy paliw i energii, których pobieranie zostało dokonane m.in.:
1) bez umowy ze sprzedawcą ,
2) niezgodnie z warunkami określonymi w umowie
- za które pobiera się opłaty stanowiące formę wynagrodzenia za pobraną w w/w sposób energię lub paliwa.
Czynności te podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług.
Wobec powyższego, stanowisko Podatnika wyrażone w złożonym wniosku należało uznać za nieprawidłowe i postanowiono jak w sentencji.
Jednocześnie, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego informuje, iż odpowiedzi udzielono w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.05.2005 r.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
