Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olecku, na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, informuje: - Interpretacja - US.VIII/443/16/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 10.08.2004, sygn. US.VIII/443/16/04, Urząd Skarbowy w Olecku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olecku, na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, informuje:

1. W przedstawionym we wniosku przypadku wskazano, że komputerowy program sterujący pracą drukarki fiskalnej uniemożliwia wydrukowanie zarówno paragonu jak i faktury w przypadku zaniku napięcia kiedy wydrukowano już paragon a nie dokonano jeszcze wydruku faktury. W takim przypadku, jak wynika z wniosku, nie jest możliwe, po takiej awarii, oddzielne wydrukowanie faktury do wydrukowanego wcześniej paragonu. Stąd przy ponownej próbie wydrukowania faktury system drukuje zarówno paragon jak i fakturę. Tym samym po raz drugi wydrukowany paragon dla tej transakcji powtórnie obciąża okresowy raport fiskalny.

Zgodnie z treścią art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535), podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku oraz podatników zwolnionych podmiotowo, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą, między innymi, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Powyższy przepis wskazuje, że istotne jest aby zapisy ewidencji pozwoliły podatnikowi na prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowej. Zatem w przypadku kiedy zapisy w ewidencji z jakiejkolwiek przyczyny są błędne lub wadliwe, wówczas podatnik w celu dopełnienia ciążących na nim obowiązków ewidencyjnych, winien dokonać skorygowania zapisów w tej ewidencji tak aby odzwierciedlały one stan faktyczny prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Dlatego Spółka zobowiązana jest dokonać korekty ewidencji w zakresie pomniejszenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z niezasadnie wydrukowanego po raz drugi paragonu fiskalnego.

Jak podano we wniosku Spółka wydaje kupującemu fakturę, dlatego dla udokumentowania tej korekty powinna posiadać oryginały obu paragonów wraz z wyjaśnieniem zdarzenia powodującego konieczność zapisów korekty w ewidencji. Również serwisant obsługujący przedmiotową drukarkę powinien przedstawić Spółce na piśmie swoje wyjaśnienia w związku z opisanym we wniosku wadliwym funkcjonowaniem drukarki fiskalnej.

2. Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności : przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

W związku z tak zdefiniowanym w ustawie momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpływającej zaliczki na poczet sprzedawanych towarów, dla potrzeb ewidencyjnych nie jest istotna data wystawienia faktury lecz data otrzymania zaliczki. Zatem w przypadku otrzymania zaliczki z końcem miesiąca, Spółka w prowadzonej ewidencji powinna dokonać takich zapisów i ich ewentualnych korekt, które byłyby wypełnieniem obowiązków ewidencyjnych, nałożonych opisanym w pkt 1 niniejszego pisma przepisem art. 109 ust. 3 ww. ustawy, w celu prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Olecku