
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.09.2005r. (data wpływu 28.09.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie opodatkowania podatkiem VAT usług centrali wzywania radio-taxi,
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 23.09.2005r. (data wpływu 28.09.2005r.) podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Zrzeszenie jest samorządną organizacją społeczno-zawodową osób wykonujących działalność w zakresie przewozu osób i bagażu taksówkami, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym i działającą w oparciu o uchwalony statut. Zrzeszenie działa na zasadzie całkowitej dobrowolności członkostwa, a jego statutowa działalność jest finansowana ze składek członkowskich. Zrzeszenie nie wykonuje usług przewozu taksówkami we własnym imieniu i na własny rachunek, prowadzi natomiast działalność gospodarczą polegającą na eksponowaniu reklam na taksówkach należących do członków Zrzeszenia, w zamian za reklamowanie usług taksówkowych świadczonych przez członków Zrzeszenia w radiu, prasie itp.
Wśród zadań statutowych Zrzeszenia jest wymienione m.in. pomoc członkom Zrzeszenia w uzyskiwaniu zleceń przez prowadzenie centrali radio-taxi. W tym celu Zrzeszenie zatrudnia pracowników, wynajmuje linie telefoniczne, posiada zezwolenie Państwowej Agencji Radiokomunikacji na użytkowanie częstotliwości radiowych i utrzymuje urządzenia radionadawcze.
Członkowie Zrzeszenia nabywają natomiast na własny rachunek radiotelefony służące do łączności z centralą radio-taxi, urządzenia te stanowią ich własność. Każdy z członków Zrzeszenia świadcząc usługi taksówkowe funkcjonuje jako odrębny przedsiębiorca i jest opodatkowany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Funkcjonowanie utrzymywanej przez Zrzeszenie centrali radio-taxi nie jest typową działalnością usługową. Centrala działa na zasadzie ?non-profit? nie pobierając od taksówkarzy ani pasażerów żadnych prowizji. Z centrali tej mogą korzystać wyłącznie członkowie Zrzeszenia, a wysokość płaconej składki jest dla każdego stała i nie zależy od częstotliwości korzystania z centrali radio-taxi ani od ilości uzyskanych w ten sposób zleceń (brak ekwiwalentności). Działalność centrali radio-taxi świadczona na rzecz członków Zrzeszenia ma więc charakter nieodpłatny.
Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy w świetle przestawionego stanu faktycznego świadczenie przez Zrzeszenie na rzecz swoich członków usługi zakwalifikowanej wg symbolu PKWiU 63.21.25-00-10 jak usługi centrali wzywania radio-taxi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 i art.8 ust.2 ustawy PTU.
Wg podatnika, z uwagi na nieodpłatny charakter usługi nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust.1 ustawy PTU. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że wykonywanie tej usługi na rzecz członków Zrzeszenia odbywa się w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa nie ma zastosowania ustawowe domniemanie odpłatności przewidziane w art.8 ust.2 ustawy PTU.
Organ podatkowy wyjaśnia co następuje:
W myśl art.5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn.zm.) zwaną dalej ustawą PTU, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art.8 ust.1 ustawy PTU przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7.
Za odpłatne świadczenie usług, które w myśl art.5 ust.1 pkt 1 ustawy PTU podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, stosownie do art.8 ust.2 ustawy PTU.
W ustawie PTU nie określono pojęcia odpłatności (wynagrodzenia), które powoduje, że dostawa towarów (świadczenie usług) staje się czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów (świadczeniem usług), a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym, tzn. dostawcę towarów (świadczącego usługę) musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów (świadczenia usług) oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż odpłatność, jako świadczenie wzajemne, może również przybrać inną formę.
Wg słownika języka polskiego ? wynagrodzeniem jest zapłata za pracę, pensja, odszkodowanie za stratę.
Mając na uwadze stan faktyczny i prawny należy stwierdzić, że w rozpatrywanym przypadku nie można mówić o wzajemnym świadczeniu polegającym na uzyskaniu wynagrodzenia za wykonanie przedmiotowych czynności.
Otrzymywane przez Zrzeszenie środki finansowe płacone przez jego członków na podstawie statutu mają na celu pokrycie kosztów prowadzonej działalności i nie są odpłatnością za świadczenie usług.
W omawianej sytuacji nie mają również zastosowania przepisy art.8 ust.2 ustawy PTU regulujące opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia usług.
W przedmiotowej sprawie należy uznać, że czynności których dotyczy zapytanie wykonywane nieodpłatnie, na mocy statutu czynności wykonywane na rzecz własnych członków, wchodzą w zakres działań Zrzeszenia, a więc są związane z prowadzoną działalnością.
Zatem świadczone bezpłatnie przez Zrzeszenie na rzecz swoich członków usługi centrali wzywania radio-taxi sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 63.21.25-00-10 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym przedstawione przez podatnika stanowisko w złożonym dnia 28.09.2005r. wniosku jest prawidłowe.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
