POSTANOWIENIE - Interpretacja - PZ/415-25/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.07.2005, sygn. PZ/415-25/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14 kwietnia 2005 r., (data wpływu 18 kwietnia 2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości wyrejestrowania i zaprzestania rozliczania się z wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny: Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest praktyka stomatologiczna. Wnioskodawca od 2001 r. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i rozlicza się jako podatnik podatku od towarów i usług. W ramach działalności świadczy usługi zwolnione od podatku oraz usługi opodatkowane podatkiem VAT. Przedmiotowe usługi świadczone są w przeważającej części na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia. Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego podatnik pyta czy może wyrejestrować się i zaprzestać rozliczać się z wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatnik uważa, że może skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności ? indywidualnej praktyki stomatologicznej - świadczy usługi zwolnione oraz opodatkowane. W związku z powyższym uprawnienie do wyrejestrowania przysługuje mu na zasadach ogólnych.

Stosownie do zapisu art. 113 ust. 1 zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z zapisem § 1 rozporządzenia z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 253, poz. 2528)wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług, odpowiadającej równowartości 10.000 euro, określa się w kwocie 43.800 zł.

Cytowany artykuł 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wprowadza konstrukcję podatnika zwolnionego od podatku VAT podmiotowo.

Oznacza to, że wszystkie czynności wykonywane przez tego podatnika nie podlegają opodatkowaniu (z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 13 cytowanego artykułu). Osoba taka jest w dalszym ciągu podatnikiem w rozumieniu ustawy jednakże ze względu na niski poziom obrotów osiąganych z wykonywania czynności opodatkowanych, korzysta ona ze zwolnienia z podatku. Podatnicy korzystający ze zwolnienia od podatku na mocy art. 113 ust. 1 ustawy mają szereg uprawnień, które nie przysługują czynnym podatnikom podatku VAT. Jednym z takich uprawnień jest brak obowiązku sporządzania i składania deklaracji podatkowej, chyba że przysługuje im zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 87 lub art. 92 ust. 1 pkt 2 i 3. Minusem korzystania ze zwolnienia z podatku jest to, że podatnicy zwolnieni z VAT nie mają prawa do odliczania podatku naliczonego od zakupów towarów dokonywanych w związku z prowadzoną przez siebie działalnością.

Ustalenia wartości obrotów należy dokonać zgodnie z zapisem art 113 ust. 2 cytowanej ustawy zgodnie z którym do wartości sprzedaży o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do zapisu art. 113 ust. 11 cytowanej ustawy podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest nieprzekroczenie z tytułu sprzedaży opodatkowanej w poprzednim roku podatkowym kwoty stanowiącej równowartość 10.000 euro.

Jednakże jeżeli wartość sprzedaży u podatnika zwolnionego od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 przekroczy kwotę uprawniającą do zwolnienia - zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (art. 113 ust. 5 ustawy).

Wnioskodawca we wniosku wskazał, że wykonuje usługi stomatologiczne (zwolnione z VAT) oraz usługi protetyczne (VAT ?0? %). Natomiast w deklaracjach VAT-7 strona deklaruje również sprzedaż krajową opodatkowaną stawką 22 %.

Tutejszy Organ informuje, iż świadczenie usług stomatologicznych w ramach indywidualnej praktyki stomatologicznej sklasyfikowane jest pod numerem PKWiU 85.13 i podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. (poz. 9 załącznika nr 4 ? Wykaz usług zwolnionych od podatku dotyczy usług z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej z wyłączeniem usług weterynaryjnych). Powyższe zwolnienie dotyczy również tych usług stomatologicznych, w zakresie których leczenie pacjenta wymaga wykorzystywania wykonanych przez techników dentystycznych uzupełnień protetycznych. Dostawa towarów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 33.10.17, tj. między innymi protez dentystycznych na zamówienie lekarza stomatologa na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług (poz. 101 załącznika nr 3 ? Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% dotyczy miedzy innymi sztucznych zębów i protez dentystycznych). Natomiast usługa stomatologiczna, której leczenie pacjenta wymaga wykorzystania wykonanych przez techników dentystycznych protez dentystycznych również będzie objęta zwolnieniem przedmiotowym ? poz. 9 załącznika do ustawy o VAT (tzw. usługa kompleksowa).

W związku z powyższym tutejszy Organ, jako jednostka, która nie jest powołana do dokonywania klasyfikacji prowadzonej przez wnioskodawcę działalności informuje, iż zaliczenie świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego należy do obowiązku producenta towaru lub świadczącego usługę. Do wnioskodawcy należy określić prawidłową wysokość sprzedaży opodatkowanej za zeszły rok podatkowy, o której mowa w art. 113 ust. 1.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania producent lub świadczący usługę mogą zwrócić się o pomoc do organu właściwego w tej sprawie, którym jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Prawidłowe zdefiniowanie wykonywanych przez podatnika usług pozwoli na zastosowanie zwolnienia lub właściwej stawki podatku VAT.

Reasumując: Tutejszy organ stoi na stanowisku, iż wnioskodawca korzystając z możliwości przewidzianej w art 113 ust. 11, ma prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro (tj. Od 1 stycznia 2005 r. 43.800 zł.). Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku