
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), art. 86 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.03.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami towarów (nie będących środkami trwałymi) i usług - wykorzystywanymi do czynności opodatkowanych - dofinansowanymi środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Społecznego, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Pan K B, właściciel Firmy B P I otrzymał ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dotację na sfinansowanie pierwszych wydatków związanych z założeniem Firmy. Dotacja ta przeznaczona będzie na zakup środków trwałych, wyposażenie biura oraz przygotowanie wymaganych dokumentów formalno-prawnych i materiałów reklamowych. Dotacja rozliczana będzie w kwotach netto. Wg Podatnika - na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - otrzymane środki z Europejskiego Funduszu Społecznego są wolne od podatku a kwoty zakupów netto sfinansowane tą dotacją nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami towarów (nie będących środkami trwałymi) i usług, służących czynnościom opodatkowanym, dofinansowanym ww. dotacją.Zdaniem Podatnika podatek naliczony związany z zakupami towarów (nie będących środkami trwałymi) i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, sfinansowanych częściowo dotacją pochodzącą z Europejskiego Funduszu Społecznego powinien obniżać podatek należny.
Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy podziela przedstawionego we wniosku stanowiska Podatnika.W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a cyt. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.Z brzmienia art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymane przez Podatnika są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.). Przepis ten stanowi, że zwolnione od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Wydatki finansowane tymi środkami nie mogą będą uważane za koszty uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116 122. Mimo tego podatek naliczony związany z wydatkami finansowanymi tymi środkami może być odliczony od podatku należnego w związku z wyjątkiem określonym w cytowanym wyżej art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Wyjątek ten przewiduje przypadek, kiedy mimo niezaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów możliwym jest odliczenie podatku naliczonego. Tym wyjątkiem jest sytuacja gdy brak możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.Biorąc pod uwagę powyższe przepisy tut. organ podatkowy stwierdza, że Podatnik ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego związanego - z wykorzystywanymi do czynności opodatkowanych - zakupami pozostałych towarów i usług, o których mowa w złożonym wniosku, częściowo sfinansowanymi środkami otrzymanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
